TS: George Bolster

Za univerzálnu vznešenosť / George Bolster / kurátorka: Sara Reisman / Galéria Hit / Bratislava / vernisáž: 3. 7. 2018 o 19:00 h

Towards A Universal Sublime / Za univerzálnu vznešenosť

Samostatná výstava Georgea Bolstera

Samostatná výstava Georgea Bolstera s názvom Towards A Universal Sublime / Za univerzálnu vznešenosť v Galérii HIT predstavuje prácu, ktorá vznikala počas dvojročného rezidenčného pobytu v Inštitúte SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence, v prekl. Hľadanie mimozemskej inteligencie), a výskum zavŕšený v badateľskom centre NASA Ames. Ústredným dielom výstavy zahŕňajúcej najrôznejšie média vrátane kresby, textílií a filmu je snímka The Moon, McMoon’s, and the Moon Museum z roku 2016, v ktorej Bolster prepája minulosť, prítomnosť a budúcnosť s nutnosťou vesmírneho prieskumu. Úvodným motívom filmu je Mesačné múzeu (The Moon Museum), prvý umelecký objekt – malá keramická doštička nesúca diela šiestich významných umelcov –, ktorá sa na Mesiac dostala bez oficiálneho schválenia na palube Apollo 12 v roku 1969. Akciu podnietil americký umelec Forrest Myers, ktorý spolu s Andym Warholom, Johnom Chamberlainom, Claesom Oldenburgom, Davidom Novrosom a Robertom Rauschenbergom prispel svojím dielom. Snímku tvorí paralelne hneď niekoľko príbehov počínajúc multikultúrnym naratívom o fascinácii človeka Mesiacom a misiami Apollo a končiac Mesiacom čoby odpoveďou na otázku, ako zachovať naše kolektívne ľudské kultúrne dedičstvo. Vo svojom filme vedie Bolster rozhovory s umelcom Forrestom Meyersom, vedcami Lauranceom Doyleom, ktorý pracoval pre NASA na misii Kepler, Jill Tarterovou, kozmologičkou a bývalou riaditeľkou SETI (ktorú vo filme Kontakt z roku 1997 natočenom podľa rovnomenného románu Carla Sagana hrala Jodie Fosterová) a Douglasom Vakochom, riaditeľom METI (Messaging Extra Terrestrial Intelligence, v prekl. Odosielanie správ mimozemskej inteligencii), ktorý sa k Mesiacu vyjadrujú z rôznych vedeckých hľadísk. Tým, že Bolster dokumentárny formát kombinuje s viacerými nelineárnymi rovinami rozprávania, skúma často protikladné myšlienky založené na faktoch i vedeckej fantastike.

Výskum, ktorému sa Bolster venoval počas rezidencie v SETI, ho primäl k úvahám o tom, ako sa umenie a kultúrne artefakty budú zachovávať v priebehu následujúcich sto rokoch, a to predovšetkým s ohľadom na dramatické klimatické zmeny, ktoré možno sledovať po celom svete. Výber konkrétnych predmetov a obecne toho, čo za formy kultúrnych výtvorov možno zachovať, má dopad na finančnú a kultúru hodnotu umeleckých predmetov. Bolster tvrdí, že rozhodnutie zachovať konkrétne predmety nemusí byť nutne založené na ich estetickom ponímaní, ale že k nemu dojde pravdepodobne na základe praktického zohľadnenia váhy, veľkosti a nákladov. V diele s názvom Návrh č. 1: Mesačné múzeum architektúry predstavuje Sklenený dom Phillipa Johnsona (Proposition One: Moon Museum of Architecture featuring The Glass House by Phillip Johnson), 2017 nám Bolster predkladá zásadné veľdielo modernistickej architektúry, Sklenený dom Phillipa Johnsona, obklopené geodetickým dómom v štýle Buckministera Fullera. V Návrhu č. 2: Múzeum umenia dvaciateho storočia, Interiér s Králikom (1986) (Proposition 2: Museum of 20th Century Art, Interior with Rabbit (1986)), 2018 zas fullerovským dómom zastrešuje veľkostne prispôsobenú kovovú sochu Jeffa Koonsa. I keď múzeum postavené na Mesiaci môže vypadať ako ideálne riešenie záchovy dedičstva ľudskej kultúry, keďže takto neprispeje k ďalšiemu ničeniu planéty, Bolsterove kresby a žakárové textílie spolu naznačujú, ako sa vnímanie našich kultúrnych artefaktov bez pochyby zmení v novej atmosfére a podmienkach budúcnosti, nech už nás čaká akákoľvek.

Hosťujúcou kurátorkou výstavy Za univerzálnu vznešenosť je Sara Reisman.

Írsky umelec George Bolster žije a pracuje v New Yorku. Vystavoval v galériach v Európe, Spojených štátoch a Kanade. K vybraným samostatným výstavám patria: Amazement Insulates Us All, Memento Vivere, The Lab, Dublin, Írsko (2015); Un/natural History: Drowning Captiva, Nuit Blanche, Toronto, Kanada (2014); idealisms fail because humans have to live them, Monster Truck, Dublin (2013); High on Christ, Chung King Projects, Los Angeles, (2009); sociodesic: a space for the three great loves, Galway Art Centre, Írsko (2010); and Eye of the Needle, Pallas Contemporary Projects, Dublin (2005). Kolektívne výstavy zahŕňajú: In The Future, Collyer Bristow Gallery, Londýn, Spojené kráľovstvo (2018); Making Contact: SETI Artists in Residence, New Museum (NUMU), Los Gatos, Kalifornia (2016); Kenosis in the Supervoid, Station Independent, New York (2016); Et si on s’étaittrompé?, Centre CulturelIrlandais, Paríž, Francúzsko (2015); Tulca: seachange, Galway, Írsko (2015); /seconds, Sharjah Art Foundation, Šardžá, Spojené arabské emiráty (2014); These Days: Elegies for Modern Times, Mass MoCA, Massachusetts (2010); Irish Art Does Not Exist, Station Independent, New York (2014); Flip, Chung King Projects, Los Angeles(2006); and EVA International, Limerick, Írsko (2005). 

Bolsterove diela sú súčasťou knihy Kreatívne Írsko: Vizuálne umenie (Creative Ireland: The Visual Arts), autorom ktorej je Sean Kissane, kurátor Írskeho múzea moderného umenia. Autor získal množstvo grantov od The Arts Council of Ireland, Culture Ireland a Grant for Artists from The Arts Council of England. V roku 2010 sa Bolster podieľal ako kurátor na Tulca, festivale súčasného vizuálneho umenia v Galway. V roku 2013 absolvoval pod záštitou Robert Rauschenberg Foundation rezidenčný pobyt na floridskom ostrove Captiva, a ďalej pobyt v Inštitúte SETI v spolupráci s NASA Ames, Montalvo Arts Center/Lucas Artists Residency Program, Djerassi Resident Artist Program, Nevada Art Museum a New Museum (NUMU) Los Gatos v rokoch 2016 až 2018. Bolstera nedávno vybrali k rezidenčnému pobytu v Írskom kultúrnom centre v Paríži, kde hodlá v roku 2019 pracovať na novom filme.