Artalk.cz

denní tisk 25. 6. 2018

V Moravské galerii v Brně probíhá výstava 1968:computer.art vracející se k polozapomenuté výstavě v místním Domě umění, která jako jedna z prvních na světě prezentovala počítačovou grafiku. Jan H. Vitvar se v Respektu věnuje okolnostem vzniku prvních počítačem tvořených děl, dílem Zdeňka Sýkory přerušeným srpnem 68 a dalšími aspekty výstavy souvisejícími především s kulturně-politickým vlivem v době studené války.

Pavel Turek napsal do Respektu text o nové instalaci v Anežském klášteře v Praze. Pro středověký kostelní prostor vytvořil sochařské dílo jeden z nejvlivnějších britských umělců, Antony Gormley. Turek shrnuje význam jeho tvorby, která je sofistikovaná, ale přitom přístupná široké skupině diváků. Jeho skupiny děl jsou často umístěny ve veřejném prostoru.

„Teoretikové svérázu se snažili najít lidový motiv přítomný ve všech lokalitách od Plzně po Košice. Vydávali se sbírky motivů, které sloužily pro výuku výšivky na dívčích školách, ornamenty se objevovaly na předmětech denní potřeby, na nádobí, nábytku, bytovém textilu,“ přiblížil výstavu o československém svérázu probíhající v Národopisném muzeu v Plzni její kurátor Michal Chmelenský. Více v regionálním Právu.

V Týdeníku Rozhlas vyšel článek Jaroslava Beránka o výstavě v Britském muzeu, který se zaměřuje na vztah Augusta Rodina k antickému umění. To mu bylo zásadním inspiračním zdrojem, jeho znalost čerpal zejména z publikací, ale i z návštěv vystavující instituce. „Rodinovy sochy jsou na výstavě promyšleně promíchány s antickými mramory. U některých skulptur návštěvník ani na první pohled nepozná, zda je vytvořil Rodin, nebo Feidias.“

„Největší evropský festival fotografie se letos poprvé přesunul z Bretaně do rakouského Badenu. V ulicích a parcích je tu celé léto zdarma k vidění dva tisíce snímků zvířat a zákoutí Afriky od špičkových světových fotografů,“ píše o výstavě La Gacilly Klára Čikarová v časopise Týden. Akce je zaměřená na široké masy návštěvníků a nepřináší politicky zaměřená témata.