Artalk.cz

30. 5. – 27. 6. 2018 / Bergman a Ženy & Bergman 100

Bergman a Ženy & Bergman 100 / SNG Esterházyho palác – kaviareň Berlinka / 30. 5. – 27. 6. 2018

BERGMAN A ŽENY & BERGMAN 100

30. 5. – 27. 6. 2018 o 20.00

Filmová prehliadka SNG BERGMAN A ŽENY v rámci projektu BERGMAN 100

pri príležitosti 100. výročia narodenia režiséra

Projekcie sa uskutočnia vždy v stredu 30. 5., 6. 6., 13. 6., 20. 6., 27. 6. 2018 o 20.00

Filmy budú uvedené v švédskom jazyku s českými titulkami

Pre divákov od 15 rokov

Kurátorka prehliadky a úvody pred projekciami: Petra Hanáková (SNG)

Partner projektu: Film Europe

Viac na www.bergman100.sk

SNG Esterházyho palác – kaviareň Berlinka

Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava

Vstupné: 3 €

Ingmar Bergman (1918 – 2007) je jednou z najkomplexnejších osobností dejín svetovej kinematografie. Jeho tvorba je na jednej strane silne autorská, teda akosi zvláštne dostredivá, na druhej strane však veľmi bohatá – tematicky, žánrovo i štylisticky neobyčajne pestrá. Festival BERGMAN 100 je jedinečnou príležitosťou k hlbšiemu poznaniu aj menej známych bergmanovských polôh. Pri spolupráci viacerých inštitúcií má každá možnosť zvoliť si svoj pohľad na Bergmana, svoj tematický fokus.

Kolekcia filmov, ktorú predstavíme v Berlinke, zdôrazní ženské hľadisko Bergmanových filmov. Vo výbere s názvom BERGMAN A ŽENY uvedieme tituly určované subjektivitou ženského sveta, kde i trápenia sú, takpovediac špecificky ženské.

Hoci býva Bergman často obviňovaný z vampirizmu či exploatácie žien-herečiek, vďaka opakovanej spolupráci s identickými interpretkami (Eva Dahlbeck, Ingrid Thulin, Harriet Andersson…) a poznaniu ich potenciálu, podarilo sa mu nakrútiť niekoľko neobyčajne jasnozrivých feministických diel.        

Filmy uvedieme v rámci kolekcie chronologicky s úmyslom ukázať aj štylistický vývoj Bergmana (počnúc ešte viac-menej tradicionalistickým filmom Čakajúce ženy až po hranične existenciálne vyprázdnené Mlčanie). Výber uzavrieme dvojicou diskusných dokumentov, v ktorých kľúčové herečky a herci rozkrývajú intimitu svojej spolupráce s Bergmanom.

Projekt BERGMAN 100 prebieha v roku 2018, ktorý je rokom Ingmara Bergmana, ako spolupráca viacerých inštitúcií prepojených záujmom o dielo a odkaz jedného z najvýznamnejších filmárov všetkých dôb. Festival spája aktivity Slovenského filmového ústavu, Filmovej a televíznej fakulty VŠMU, Slovenskej národnej galérie, ArtFilmFestu Košice, filmových distributérov, občianskeho združenia KADU a Kina Lumière.

Streda 30. 5. | 20.00

Čakajúce ženy

Ingmar Bergman 1952, 107 min.

Film o vzájomnom ženskom zdieľaní erotických a emocionálnych skúseností, o ženách „vo vzťahoch“. Podobne ako viaceré filmy Bergmanovej tzv. ružovej série, aj tento je koncipovaný retrospektívne, ako rámcované rozprávanie na báze flashbackov: skupina žien rôzneho veku a skúseností čaká na svojich mužov, ktorí sa vybrali na more. Prestoj v rutine života a práce je príležitosťou k spomínaniu, publikum „múdrejších“ žien z príbuzenstva príležitosťou ku konfrontácii rodových vzorcov, mužsko-ženských milostných scenárov. „Ženský film“ par excellence v ktorom utkvie najmä roztomilá výťahová „prekáračka“ manželskej dvojice Björnstrand-Dahlbeck.

Streda 6. 6. | 20.00

Sny žien

Ingmar Bergman 1955, 87 min.

Jemne blazeovaná fotografka módy (atypicky temná Eva Dahlbeck) a mladučká, egoistická manekýna (koketná Harriet Andersson): dva pohľady na svet, dve odlišné ženské skúsenosti i milostné „nastavenia“. Podobný „diptych“ ženských postáv uvidíme neskôr v Mlčaní: emancipovaná, skôr intelektuálne založená Susanne, hľadajúca predovšetkým partnerstvo a senzuálnejšia „spotrebiteľka“ mužov Doris, nasmerovaná k okamžitej slasti. Podľa zákonitosti bergmanovského milostného scenára však každé zblíženie napokon prináša rozčarovanie…

Jeden zo skorších Bergmanových filmov už predstavuje kinematograficky čistý tvar: krásny, no nemilosrdný detail kamery-pitvy, severský ostrosvit a špecifická svetelná dramaturgia. Bergman sa zbavuje divadelnej záťaže, obraz už hovorí vlastnou rečou, dokonca experimentuje (lunaparková pasáž s využitím dynamickej kamery-jazdy).

Streda 13. 6. | 20.00

Pred úsvitom

Ingmar Bergman 1958, 84 min.

Jedna noc na jednej izbe ženského oddelenia nemocnice a v nej tri ženy „v očakávaní“ (zároveň tri bergmanovské ikony: Dahlbeck, Thulin, Andersson). Radosť, vzrušenie, vzdor, znechutenie, hnev… ako rôzne emocionálne reakcie na „ženský údel“ materstva a krehké puto ženskej spolupatričnosti ako dočasný liek na úzkosť z pôrodnice.     

Napriek kruto bolestivým okamihom patrí Pred úsvitom k slnečnejším Bergmanovým filmom, aj vzhľadom na neskoršie zatemnenie jeho filmografie. Sám režisér tento v podstate zákazkový film podľa cudzej predlohy nemal veľmi rád a v autobiografii Obrázky o ňom píše ako o „trochu rozvláčnom príbehu o troch ženách v nemocničnej izbe“ s nadbytkom líčidiel. Práve na pozadí slabšej réžie (k téme rodičovstva zatiaľ málo empatického, prelietavého otca piatich detí Bergmana) však vyznieva sila hereckých výkonov hlavných predstaviteliek.

Streda 20. 6. | 20.00

Mlčanie

Ingmar Bergman 1963, 95 min.

Jedno z najsmutnejších Bergmanových diel, film o strate ľudskej komunikácie, existenciálnom odcudzení, o „mlčaní Boha“. A o zvyškovej nádeji. Podivne vyprázdnený hotel v neznámej „stredoeurópskej“ krajine, v ktorom sa zastavili dve ženy a malý chlapec.  Komorné obsadenie, minimalistická mizanscéna, znepokojivý odkaz. Pre viaceré sexuálne motívy a ich funkčné „zneužitie“ bol film v svojej dobe hojne medializovaný, čo mu síce prinieslo – i v medzinárodnom kontexte – obrovskú návštevnosť, trochu nešťastne však prekrylo podstatnejší, v zásade filozofický rozmer filmu. Ide o jednu z najuhrančivejších dystópií (negatívnych obrazov sveta) dejín svetovej kinematografie.   

Streda 27. 6. | 20.00

Ženy a Bergman

Eva Beling 2008, 29 min.

Muži a Bergman

Eva Beling 2008, 53 min.

Dva štúdiové debatné „dokumenty“ sú hereckou bilanciou Bergmana, ktorá vznikla až po jeho smrti. Akým spôsobom pracoval tento výnimočný režisér so svojimi erbovými hercami a herečkami? Ako ich exploatoval? Čím motivoval? Také Bergmanove ikony ako Gunnel Lindblom či Bibi Andersson spomínajú na špecifiká svojej (nie vždy bezbolestnej) „kolaborácie“ s Bergmanom. Mužský dokument sa pritom sústreďuje aj na Bergmanovu divadelnú réžiu a hereckú prácu, na Slovensku pre svoju prirodzenú neprenosnosť, o čosi menej známu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *