Artalk.cz

denní tisk 10. 5. 2018

V Týdeníku Echo vyšel rozhovor s Nastassií Aleinikavou, vítězkou letošních cen Czech Grand Design. Mluvilo se o její šperkařské práci, ale i o tom, že designovým výrobků vzniká příliš a lidé je vlastně ani nepotřebují. Tématem byly i kořeny designérky v Bělorusku a důvody, proč se rozhodla pro studium v Česku a co ji zde ovlivnilo.

V Lidových novinách otiskli rozhovor s Alešem Najbrtem a Zuzanou Lednickou, jenž se věnoval především novému logu Národní galerie. Designéři byli obviněni z plagiátorství – log výstavních institucí s nápadně podobným logem je totiž několik. „Nikdy jsme nepracovali a nepracujeme tak, abychom někoho záměrně kopírovali. Ani v rámci námi vytvořené rešerše jsme tato loga nenašli.“

Aleš Najbrt byl rovněž hostem Emy Smetany v DVTV, která s ním řešila podobné otázky.

Další rozhovor přinesla příloha Práva, ve které se Eva Vejdělková ptala Kateřiny Šedá na její projekt UNES-CO, kterým se Česko prezentuje na bienále architektury v Benátkách. „Ráda bych, aby lidé do centra přinesli nejrůznější činnosti, jaké tam teď nepotkáte, nebo jsou vidět spíš výjimečně,“ nastiňuje Šedá plány s „polidštěním“ centra Českého Krumlova.

Ve stejné příloze Práva vyšel článek o malíři Pavlu Vavrysovi a jeho projektu Legie 100, který pro Československou obec legionářskou mapoval podíl legionářů na vzniku samostatného státu. Malíř vycházel i z vlastní rodinné zkušenosti – jeho dědeček padl za 1. světové války. „Vždycky jsem chtěl, aby obraz, který tvořím, měl nějaký příběh. Maluju tak, aby každý věděl, o čem to je, co mi při práci tkvělo v hlavě. Obrazy jsou odrazem mé mysli,“ říká Vavrys.