TS: Ján Kekeli

Ján Kekeli: Malá scéna / Kurátorka: Mária Janušová / Phoinix Bratislava / Trvanie výstavy: 13. 04. - 15. 05. 2018

Ján Kekeli: Malá scéna

Kurátorka: Mária Janušová

Vernisáž: štvrtok, 12. apríla 2018, 19.00 hod.

Trvanie výstavy: 15.05.2018

Miesto konania: Phoinix Bratislava, Štetinova 1

Výstava s názvom Malá scéna predstavuje výber z najnovších diel slovenského fotografa mladšej generácie Jána Kekeliho. I keď Kekeli je prevažne známy ako predstaviteľ krajinárskej fotografie, ktorý zaujal najmä svojím cyklom fotografických diptychov Obrazy krajiny (2012), výstava v galérii Phoinix prezentuje jeho ďalšiu, odlišnejšiu polohu. Výstavný projekt tým okrem iného usiluje o prelomenie istého „zaškatuľkovania“ autora v domácom kontexte, ako aj o poukázanie na viacero rovín jeho tvorby.

Kekeli sa v predstavených dielach zameriava na zachytenie vizuality všedných vecí, rôznych momentov či kompozičných situácií. Všíma si možno inak bežne prehliadané výjavy z každodennej reality, v ktorých nachádza zvláštnu estetiku a určitý poetický aspekt. Sústreďuje sa pritom na nefiguratívne prvky, zátišia, predmety z domácnosti. Scény sú obmedzené len na prostredie interiéru, vďaka čomu diela oplývajú silnou intímnou atmosférou. Prostredníctvom redukcie zobrazených prvkov a jednoduchej, ale premyslenej kompozícii jednotlivých fotografií, Kekeli preukazuje svoju technickú zdatnosť a precíznosť. Používanie klasickej analógovej techniky a veľkorozmerných negatívov autorovi umožnilo, aby na zachytených výjavoch vynikol každý detail, zároveň sa tým dodal senzitívny, ako aj melancholický rozmer fotografických obrazov.

V prezentovaných dielach autor formálne nadväzuje na svoju staršiu sériu Život sa skladá z nepatrných dotykov osamotenia (2010-2012), avšak na rozdiel od predošlých prác sa z novších diel vytráca naratívna zložka. Kekeliho pozornosť sa tu plne koncentruje na vizuálnu hru zachyteného okamihu. Samotné zábery navyše nie sú plne založené na realite, autor sa v nich pohrával aj s inscenáciou a režírovaním výjavov, aby udávali želané kompozičné usporiadanie. Napriek tomu, že fotografie strácajú na svojej príbehovosti, je v nich badateľný akýsi vnútorný nepokoj, napätie, akoby zachytávali stav vecí pred tým, ako sa niečo stalo alebo bezprostredne po tom. Obsahujú skrytú symboliku osobných asociácií autora, ktorý sa pri fotografovaní sám vciťoval do zobrazených predmetov. Koncentrácia na zachytenie iba jedného prvku v priestore ako keby súčasne znázorňovala aj Kekeliho prežívanú samotu a opustenosť. Zároveň prílišná konzistentnosť fotografovaných situácií zvyšuje ich umelý, absurdný prejav. Vystavený cyklus charakterizuje akési vnútorné ticho, vypätie či neistota. Fotografie používajú znaky lynchovskej estetiky a freudovský jazyk, ktorým Kekeli kladie otázky, na ktoré nepozná odpovede. Ak o jeho predchádzajúcej tvorbe možno povedať, že stála na pomedzí dokumentárnej a výtvarnej fotografie, predstavená séria definitívne svedčí o Kekeliho výraznom posune smerom k čistejšiemu výtvarnému prístupu.

Ján Kekeli (*1984, Kežmarok) je absolventom bratislavskej VŠVU, kde v rokoch 2006-2012 študoval v Ateliéri fotografie pod vedením Filipa Vanča. Neskôr nastúpil na doktorandské štúdium do ateliéru Ľuba Stacha, ktoré má aktuálne prerušené. Má za sebou niekoľko samostatných výstav na Slovensku i v zahraničí: Galerie města Třince, 2017; Nevan Contempo, Praha, 2016; Photoport, Bratislava, 2014; Slovenský inštitút, Varšava, 2013. Zúčastnil sa taktiež mnohých dôležitých skupinových prezentácií doma aj za hranicami, napr.: Slovenský inštitút, Berlín, 2016; Virka Gallery, Helsinki, 2016; Palazzo Vittoriano, Rím, 2015; Slovenská národná galéria, Bratislava, 2014. Za svoju tvorbu bol ocenený Cenou Nadácie NOVUM (2016), stal sa víťazom súťaže Foto roka 2012; taktiež bol finalistom ESSL ArtAward (2013) či StartpointPrize (2012). Jeho diela sa nachádzajú v súkromných zbierkach a v zbierke Slovenskej národnej galérie. Žije a tvorí v Bratislave.

Text: Mária Janušová

Výstava vznikla vďaka podpore Nadácie NOVUM.