Artalk.cz

denní tisk 9. 4. 2018

Jiří Machalický zrecenzoval pro Lidové noviny výstavu děl Jiřího Davida v Centru pro současné umění Futura. Klade ji do protikladu s již šestnáct let starou výstavou, uskutečněnou taktéž ve Futuře, na níž David prezentoval obrazy vytvořené na počítači. Současná výstava je podle Machalického mnohem proměnlivější a osobnější. „David předkládá svůj pohled na svět v jeho složitosti a neproniknutelnosti. Myšlenky se různě proplétají, zamotávají, překrývají, ruší nebo vzájemně zdůrazňují. Jde mu o návaznost na tradiční hodnoty, ale zároveň prokazuje schopnost vyjádřit dnešek v jeho rozporuplnosti a někdy i bezradnosti.“

Ve středu bude v Rudolfinu zahájena první pražská výstava Mata Collishawa. V Lidových novinách při této příležitosti vychází rozhovor Filipa Šenka, který se Collishawa ptal například na zobrazování krutosti nebo využívání vědeckých poznatků v uměleckých dílech. „Připadá mi mnohem zajímavější zabývat se negativními nutkáními. V politickém umění (…) nosíte dříví do lesa, protože taková díla sledují pouze podobně naladění lidé. Je také vysoce nepravděpodobné, že by nějaké umělecké dílo změnilo něčí politické názory. Důležitější je, aby se lidé zamýšleli nad tím, co okolo sebe vidí.“

Jitka Dolanská v regionální mutaci Mladé fronty DNES upozorňuje na výstavu Umění (a) spotřebiče, která je výsledkem společného projektu Východočeské galerie v Pardubicích, Národního technického muzea a Galerie výtvarného umění v Chebu. Obsáhlá výstava mapuje historii značky Elektro-Praga a ETA nejenom z hlediska výrobních postupů, ale například i marketingu nebo osobností, které se na chodu firmy podílely. Výstava se odehrává v prostorách Retromusea, které je pobočkou chebské galerie, a potrvá do konce září.

V Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě byla zahájena výstava obrazů Milady Schmidtové Čermákové. Jedná se o reprízu výstavy ze zlínské Krajské galerie výtvarného umění a Jan H. Vitvar ji v novém vydání časopisu Respekt označuje za jednu z vůbec nejpřekvapivějších výstav v našem prostředí. V článku se pak zabývá především životními osudy Schmidtové Čermákové, aby čtenářům osvětlil, jak došlo k tomu, že tato nesporně talentovaná malířka zůstávala na samém okraji zájmu a její umělecká sbírka byla málem zničena.

Jan Šída připravil pro deník Právo rozhovor s výtvarnicí Mílou Fürstovou, která v současné době chystá novou výstavu v londýnské galerii Eames Fine Art. Rozhovor se zaměřuje nejen na připravovanou výstavu, ale i výstavní plány v rámci České republiky nebo umělecký život v Británii po brexitu. „Strašně ráda se do Čech vracím, ale byla bych u nás jiný člověk než na Ostrovech. Upřímně musím říct, že Anglie mi dává větší sebevědomí.“