Artalk.cz

denní tisk 5. 4. 2018

V Artbloku magazínu Proč ne? Hospodářských novin vyšel text Lucie Drdové o interakcích mezi galeristy, sběrateli a výstavními prostory. V zahraničí běžný model se pomalu dostává i do Česka – příkladem je Berlínský model 2018, ve kterém od března do května prostory pražských galerií využívají kurátoři a umělci z Berlína se svými projekty.

„Východoasijská kaligrafická tvorba je základním inspiračním zdrojem výstavy Energie prvotní čáry – Gesto, rytmus, pohyb v současném českém umění, kterou zrealizovala Galerie moderního umění v Hradci Králové,“ míní Jan Šída v Právu.

Marek Gregor připravil pro Reflex rozhovor s teoretičkou umění Charlotte Kotíkovou. Mluvilo se především o politice, zkušenostech z emigrace a celkově životních postojích Kotíkové i jejích předků včetně TGM. O umění se hovořilo pouze okrajově: „V Česku jsem sice chodila na neoficiální výtvarné akce, ostatně jsem sestřenice od Mikoláše Medka, ale najednou tady, v Buffalu, jsem viděla všechny ty Pollocky a Rothky. Říkala jsem si: „Oni jsou tak úžasně barevný!“

V Hospodářských novinách Marek Miler informuje o zápisu tzv. Kynžvartské daguerrotypie na seznam Paměť světa vedený organizací UNESCO. Předchůdkyni fotografie z roku 1839 věnoval kancléři Metternichovi přímo J. M. Daguerr a patří tak mezi naprosté unikáty. Obsáhlý článek podrobněji představuje podstatu hodnoty díla, plány na jeho návrat na Kynžvart (dnes je v Národním technickém muzeu) i osudy podobných snímků v zahraničí.

V pořadu Vizitka na ČRo Vltava byla hostkou Milena Bartlová. Hovořilo se především o její současné výzkumné práci související s dějinami dějin umění, ale i o výročí vzniku Československa a dalších příbuzných tématech.