Nejvyšší soud přezkoumá verdikt ve sporu o Slovanskou epopej

27. 3. 2018ČTK Infoservis

Nejvyšší soud (NS) přezkoumá verdikt ve sporu o Slovanskou epopej. Obdržel dovolání Johna Muchy, který se jako příbuzný autora Alfonse Muchy neúspěšně soudil s městem Praha. Tvrdil, že Praha se vlastníkem cyklu obrazů nikdy nestala, protože nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovala pro plátna samostatné výstavní prostory.

Nejvyšší soud dovolání převzal tento týden spolu se spisem od Obvodního soudu pro Prahu 1, zjistila ČTK z justiční databáze. Délku rozhodování nelze předjímat, nicméně v civilním kolegiu si většinou vyžádá řadu měsíců.

Původním majitelem děl byl podle pravomocného verdiktu pražských soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Odvolací senát Městského soudu v Praze připustil, že podmínka o vybudování výstavních prostor existuje. Když malíř na sklonku života rekapituloval situaci ohledně epopeje, musel být podle soudu jistě raněn tím, že Praha slíbenou výstavní síň nevybudovala. Na vlastnictví to ale nic nemění.

John Mucha zdůvodňoval podání žaloby tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala předloni v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny.

V Tokiu vidělo epopej od března do června 662.000 návštěvníků. Cyklus se měl později přesunout do Číny, české ministerstvo kultury to však nepovolilo. Galerie hlavního města Prahy před časem zveřejnila záměr vystavit epopej letos v Obecním domě u příležitosti 100. výročí republiky. Část pláten má být také součásí festivalu Re:publika v Brně.

ČTK | Jakékoliv publikování nebo další šíření obsahu České tiskové kanceláře je bez písemného souhlasu Artalk z.s. zakázáno. ©ČTK