Artalk.cz

denní tisk 5. 3. 2018

V Západočeské galerii v Plzni je k vidění výstava Trauma / tíseň / extáze / prázdnota. Formule patosu 1900–2018, kterou se ke kurátorské práci vrátil Ladislav Kesner. Téma spojující psychický stav umělců a společnosti s jejich díly se ukázalo jako mimořádně zajímavé – dle Jana H. Vitvara (Respekt) je výstava jednou z nejlepších v novodobé historii plzeňské instituce. „V Plzni se vždycky dařilo dát tematickým výstavám výstupní poselství. (…) Neměli bychom jen obdivovat, jak hluboce se v dílech citlivých umělců odrazily společenské tragédie; měli bychom rovněž dělat něco pro to, aby k podobným katastrofám už nedocházelo.“

Výstavě se věnuje i Peter Kováč v Právu: „Expozice ukázala, že hnacím motorem vývoje moderního umění nebyla ani tak abstrakce nebo intelektuální koncept, ale tradiční téma lidského těla zpracované malíři a sochaři novým způsobem.“ Podobně jako Vitvar se pozastavuje nad tím, že ZČG stále nemá vlastní výstavní budovu pro svoji mimořádnou sbírku.

Klára Čikarová napsala do časopisu Týden krátký text o první ucelené výstavě Marie Lassnig u nás, která právě probíhá v Národní galerii. „V deformovaných nebo groteskních autoportrétech sama na sobě celý život zkoušela, jak zobrazit proměny lidské figury. Jejím dílům nechybí ironie,“ charakterizuje dílo jedné z nejvýznamnějších umělkyň 20. století Čikarová.

Národní galerie vydala pozoruhodnou publikaci věnující se vášni Karla Čapka – sbírání orientálních koberců. Galerie do svých sbírek získala koberec, o který Čapek velmi stál (byl předlohou povídky Čintamani a ptáci, podle které byl posléze natočen film Čintamani & podvodník). Kniha se věnuje nejen Čapkovi, jeho sběratelství a filmům podle jeho literární činnosti, ale i restaurování koberce, jenž byl datován až do 16. století. Více Klára Čikarová v Týdnu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *