TZ: Národní galerie v Praze vydává knihu Bonjour, Monsieur Gauguin. Čeští umělci v Bretani 1850–1950

Národní galerie v Praze vydává knihu Bonjour, Monsieur Gauguin. Čeští umělci v Bretani 1850–1950 / Národní galerie v Praze / Praha / 16. 2. 2018

Publikace vůbec poprvé podrobně mapuje přítomnost českých umělců v Bretani a bretaňské náměty v jejich díle, a to od poloviny 19. století až do padesátých let 20. století. Jejich tvorbu zasazuje do mezinárodního kontextu a představuje Bretaň jako významné umělecké centrum, kterým se díky tzv. pontavenské škole dočasně stala na přelomu 19. a 20. století, kdy se sem sjížděly desítky malířů z celého světa.

Kniha má symbolický název Bonjour, Monsieur Gauguin, protože právě přítomnost Paula Gauguina v bretaňských vesničkách Pont-Aven a Le Pouldu učinila dočasně z Bretaně umělecké centrum světového významu. „A tento jedinečný stejnojmenný obraz, jenž patří k nejvýznamnějším dílům Paula Gauguina z bretaňského období, má ve svých sbírkách Národní galerie v Praze,“ vysvětluje editorka Anna Pravdová.

Pontavenská škola by ovšem neexistovala bez tradiční bretaňské kultury a umění, které mnohé umělce inspirovaly svým „primitivním“ a „syrovým“ výrazem. První text publikace z pera Philippa Le Stuma je věnovaný samotné Bretani a její tradiční tvorbě a sleduje, jak se zájem o tento kraj v průběhu dějin projevoval v malířství a grafickém umění.

Hlavním těžištěm knihy jsou umělci z Čech, kteří objevili tento kraj téměř ve stejnou dobu jako Paul Gauguin. Svědčí o tom například práce Jaroslava Čermáka, který se v Roscoffu, malém přístavu na severu Bretaně, na čas usadil již v roce 1869. A stejně tak i obrazy Wilhelma Riedla, Antonína Chittussiho, Hippolyta Soběslava Pinkase či dalších českých umělců z druhé poloviny 19. století, o nichž pojednává studie Kristýny Hochmuth.

Zájem o Bretaň byl mezi českými malíři tak velký, že ve dvacátém století dokonce patřila vedle Paříže k jejich nejčastějším zahraničním destinacím. Podobně jako umělce z dalších zemí, přitahovala je Bretaň svou drsnou krásou, divokými živly, prostotou svých obyvatel a oslovovala je její až mystická atmosféra. Ti, kteří se na čas či trvale usadili v Paříži, své obrazy s bretaňskými náměty pravidelně prezentovali na pařížských výtvarných salonech, což svědčí o významu, který jim v rámci svého díla přikládali. Období mezi lety 1900 ̶ 1950 podrobně mapuje třetí, nejrozsáhlejší studie publikace, jejíž autorkou je Anna Pravdová.

Kniha je koncipována jako jakýsi přehledný „bedekr“, v němž se po historickém úvodu čtenář může přenést do 19. či rovnou do 20. století a zjistit, co kterého umělce v Bretani zaujalo. Hlavní kapitoly věnované českým umělcům jsou řazeny chronologicky. Doplňuje je několik kratších vstupů, které rozvádějí vybraná témata či doplňují mezinárodní souvislosti. Vše doprovází bohatý obrazový materiál z veřejných institucí i soukromých sbírek.

Stejnojmenná výstava se bude konat v Národní galerii v Praze v paláci Kinských od 15. listopadu 2018 do 18. března 2019. Předcházet jí bude výstava menšího rozsahu v Musee departemental v Quimper od června do října 2018.

Anna Pravdová (ed.)

Autoři textů: Kristýna Hochmuth, Anna Pravdová, Philippe Le Stum

307 stran, 248 reprodukcí, česky s anglickým resumé

Grafická úprava: Petr Bosák, Robert Jansa