Artalk.cz

denní tisk 14. 2. 2018

Nové číslo časopisu A2 přináší již tradičně články a recenze zaměřené na nejrůznější oblasti umění. Jedním z nich je recenze na knižní vydání rozhovorů Pierra Cabanna s Marcelem Duchampem od Miroslava Olšovského. Knihu podle názoru autora recenze lze vnímat jako literární ready-made a je zároveň vyvrcholením Duchampovy antitvorby. „Rozhovory je ovšem nutné číst v korespondenci s Duchampovými díly, především pak s jeho instalací Je dáno (…)“ upozorňuje Olšovský.

Na vyhlášení výsledků Ceny kritiky za mladou malbu se v A2 zaměřuje Martin Vrba. „Stejně jako v předchozích ročnících se ukazuje, že malba zůstává životaschopnou součástí výtvarného umění a dokáže vstřebávat nové podněty,“ konstatuje Vrba na úvod článku a navazuje krátkým shrnutím proklamovaných „konců malby“ z 20. století, které spíše než ke konci vedly jejímu k transformování. Na závěr článku pak Vrba přidává kritiku, že podpora výherce i ostatních finalistů je ze strany organizátorů a sponzorů projektu velmi malá a nabádá k budoucímu zlepšení této situace.

Recenzi výstavy Marie Štindlové v Galerii G99 napsal pro A2 Šimon Kadlčák. Štindlová, která je velmi aktivní v rámci různých uměleckých skupin, se ve své individuální tvorbě dlouhodobě věnuje propojování obrazu, textu a architektury, a ani hodnocená výstava není výjimkou, i když se zde projevuje jistá nevyváženost v důležitosti všech tří složek. „Mezi třemi složkami instalace (…) je pak jasně zřetelná hierarchie: čtený text je nositelem významu, kresby jeho alternativním zobrazením a konstrukce zkrátka slouží k zavěšení kreseb.“ píše Kadlčák.

Na retrospektivní výstavu fotografií Zuzany Mináčové, která proběhne v rámci českobudějovických Dní slovenské kultury v radniční síni, upozorňuje v Mladé frontě DNES Petr Kubát. Dalšími výstavami, které jsou součástí programu desetidenního festivalu, jsou například Ostrá Krása Ley Kálazi v Galerii Nahoře nebo Made to love Maky Gallik v Esse Shop Gallery Space.

V ústecké Galerii Emila Filly bude dnes zahájena výstava sochařky Susan Donath, informuje Mirka Salavová v Mladé frontě DNES. Hlavní osu výstavy tvoří díla, inspirovaná právě městem Ústí nad Labem. „První byl Den Toten, který souvisí s ústeckým hřbitovem a jedním opuštěným hrobem, druhá práce z letoška vzešla ze dvou knih o historii města.“ uvedla Eva Mráziková, ředitelka galerie a kurátorka výstavy.

Výstavu obrazů Honzy Homoly Art 332 v Mánesu zhodnotil pro deník Právo Jan Šída. Homolova díla chválí pro hravost, nápaditost a experimentování s harmonií barev. „Faktor, jenž dělá dílo interesantním, je Homolův pestrobarevný svět fantazie přetransformovaný na plátno. Jde podobnou cestou, jako když hraje ve své domovské kapele na kytaru.“ píše Šída v narážce na skupinu Wohnout.

Další recenzi, tentokrát na retrospektivní výstavu děl Zdenka Hůly v Topičově salonu, napsal pro Lidové noviny Jiří Machalický. Výstava byla uspořádána v rámci oslav Hůlových sedmdesátých narozenin a podle Machalického je velmi vyváženým a citlivě vybraným připomenutím, že stále zůstávají mezi generací sedmdesátníků neprávem upozaďovaní umělci.

Předposlední únorový den, tedy v úterý 27. února, se v Londýně odehraje dražba aukčního domu Christie’s, v jejímž rámci budou na prodej i dvě díla Františka Kupky. „Kupkových olejů je poměrně málo. Když jdou dva do jedné aukce, je relativně velká pravděpodobnost, že se další rok žádné jeho dílo na trhu neobjeví. Souboj o ně proto nejspíš bude velký.“ uvedl Jan Skřivánek, šéfredaktor serveru Art+. Informaci přinesl Jan Stuchlík v E15.