Artalk.cz

TZ: Rok 2017 byl pro Moravskou galerii historicky nejúspěšnější

Rok 2017 byl pro Moravskou galerii historicky nejúspěšnější / Moravská galerie v Brně / Brno / 5. 1. 2018

Mimořádně úspěšná výstava KMENY 90, kreativní doprovodné programy vhodné pro celou rodinu, nárůst zájmu škol o galerijní edukační programy – to jsou hlavní důvody vysoké návštěvnosti (Viz Příloha) druhého největšího muzea umění v Česku. Díky většímu ohledu na potřeby návštěvníků se Moravské galerii daří přesvědčit o tom, že rozhodně není zkostnatělou institucí, nýbrž místem, kde chcete trávit volný čas.

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno

Pražákův palác, Husova 18, Brno

Místodržitelský palác, Moravské náměstí 1a, Brno

Jurkovičova vila, Jana Nečase 2, Brno-Žabovřesky

Rodný dům Josefa Hoffmanna, Brtnice u Jihlavy

139 734 – to je počet návštěvníků Moravské galerie za loňský rok. Jedná se prozatím o nejvyšší číslo v historii instituce. Rok 2017 se do dějin Moravské galerie zapsal především tím, že se podařilo uspořádat prozatím nejnavštěvovanější výstavu instituce – projekt KMENY 90 přilákal na 30 tisíc lidí. Velkolepého zahájení na ulici Husova se zúčastnilo 6 tisíc příznivců, velkou pozornost přitahoval také Růžový tank Davida Černého, který se Moravské galerii povedlo dovézt z Vojenského technického muzea v Lešanech u Prahy.

Výstavy Moravské galerie měly v loňském široké rozpětí jak co do tématu, tak i období. Staré umění – bohatou sbírku moravského rodu Salm-Reifferscheidtů – představila výstava Aristokracie vkusu v Místodržitelském paláci, se současným uměním měli návštěvníci možnost se seznámit v Pražákově paláci, kde byla uspořádána výstava brněnskému umělci Marianu Pallovi, laureátu Ceny Michala Ranného. Přesahy mezi volným a užitým uměním galerie prezentuje v Uměleckoprůmyslovém muzeu, jak je patrné z výstav KMENY 90 nebo Paneland. Široké spektrum výstav se Moravské galerii daří pořádat také díky intenzivní komunikaci s jinými kulturními institucemi. Spolupráce se Společností Jindřicha Chalupeckého přinesla to nejaktuálnější umění do Brna – podruhé tak mohla Moravská galerie představit práce finalistů prestižní české ceny pro umělce do 35 let. Společně s Muzeem romského umění zase Moravská galerie připravila výstavu o romském umění s názvem Vesmír je černý. Rozmanitost výstav vzbuzuje větší zájem o dění v galerii ze strany škol a rodin s dětmi, kteří jsou pravidelnými návštěvníky.

Moravská galerie si cení také toho, že dokončila své další projekty, na nichž pracovala několik let. Díky spolupráci s IT experty ze Slovenské národní galerie se podařilo uvést sbírky online. Na webové stránce sbirky.moravska-galerie.cz/katalog mají lidé možnost prohlížet si více než 200 tisíc uměleckých předmětů různého charakteru (obrazy, sochy, fotografie, užité umění, kresby, grafiky, sbírku grafického designu) a získávat o nich podrobné informace. Moravská galerie se tak stala první státní příspěvkovou organizací v Česku, která prezentuje kompletně své sbírky digitální formou. Webový katalog týdně navštíví přibližně 1 200 uživatelů.

Další prvenství si galerie připsala zahájením činnosti Artotéky. Díky této „půjčovně umění“ si může kdokoliv doma či v kanceláři pověsit originální umělecké dílo. Novou službu knihovny v Pražákově paláci využilo již více než sto lidí. Sbírka Artotéky v současnosti čítá 96 děl, z nichž 41 je ke dnešnímu dni zapůjčeno. Úmyslem galerie je fond Artotéky neustále rozšiřovat. Otevření Artotéky bylo spojeno s rekonstrukcí celé knihovny, která nyní kromě příjemnějšího prostředí nově nabízí velký výběr knih o umění pro děti a mládež.

Velký úspěch zaznamenala kniha Jak se dělá galerie, kterou Moravská galerie vydala v říjnu roku 2016. Celý náklad (3 000 kusů) byl během krátké doby vyprodán, druhé rozšířené vydání vyjde v průběhu roku 2018. Úspěšná byla kniha také v zahraničí, na prestižním veletrhu dětské knihy v Bologni byla vybrána mezi nejlepší knihy o umění pro děti. Jak se dělá galerie byla přeložena do němčiny a připravují se překlady také do dalších světových jazyků (ruština, korejština, portugalština a další).

Na akvizice získala Moravská galerie v loňském roce od Ministerstva kultury mimořádný příspěvek 600 tisíc korun, za nějž se podařilo zakoupit několik uměleckých děl. Akviziční činnost Moravské galerie je úzce napojená na výstavy, které pořádá. Z výstavy Kmeny 90 byla zakoupena díla od předních českých umělců Jiřího Černického (soubor Koktejly)
a Ivana Pinkavy (soubor sedmi fotografií). Do výstavy Paneland koupila Moravská galerie ikonické dílo Kateřiny Šedé Každej pes jiná ves. Podařilo se získat také významné dary, přínosem do sbírek jsou kupříkladu velkoformátové kresby Bohumíra Matala.

Radost z vysokého zájmu o dění v Moravské galerii má samozřejmě její ředitel Jan Press: „I přes nekompromisní přístup k počítání návštěvnosti dokázala Moravská galerie překonat její rekord. Jsem velmi rád, že se potvrzuje smysluplnost naší práce. V roce 2018 bude zavřená stálá expozice v Uměleckoprůmyslovém muzeu a chystáme se i na uzavření celé budovy z důvodu rekonstrukce. Proto tak vysoká čísla v budoucích dvou letech neočekáváme, naopak vysokou návštěvnost si slibujeme od výstavy Avant Garde na brněnském výstavišti, na níž se Moravská galerie podílí“, dodává Press.

 

VÝSTAVNÍ PLÁN MORAVSKÉ GALERIE NA ROK 2018

Už na sklonku roku 2017 započala Moravská galerie prostřednictvím výstavy Paneland s oslavami stoletého výročí založení Československa. Při této příležitosti prohloubila spolupráci se Slovenskou národní galerií – jednotlivé výstavy obou galerií sledují různé etapy společné historie. Pod labelem MADE IN CZECHOSLOVAKIA Moravská galerie prezentuje výstavu Paneland, která sleduje masivní stěhování do panelových sídlišť v 70. letech jako největší československý experiment. Uvolnění politických poměrů v 60. letech připomene výstava o digitálním umění s názvem 1968://computer.art/sykora_valoch, která bude důkazem toho, že českoslovenští umělci byli i v socialistickém prostředí schopni velmi dobře a rychle reagovat na nové směřování zahraniční umělecké tvorby. První republiku a s ní související silné pouto česko-francouzských vztahů bude prezentovat výstava Josefa Šímy v Místodržitelském paláci.

Úspěch československého designu připomene výstava věnovaná brněnskému konstruktérovi Jiřímu Kuhnertovi a jeho práci ve firmě Porche. Moravská galerie se zapojí také do organizace oslav na brněnském výstavišti, jež organizuje město Brno – výstava Avant Garde reflektující úspěšnou historii československého designu vzniká ve spolupráci s kurátory Moravské galerie. Významnou událostí v roce 2018 bude již 28. ročník Mezinárodního bienále grafického designu. Kromě hlavní Mezinárodní přehlídky se budou v rámci bienále konat další doprovodné výstavy, představí se výrazné osobnosti grafického designu Aleš Najbrt a František Štorm. Na sklonku roku 2018 pak čeká Uměleckoprůmyslové muzeum rozsáhlá revize sbírkového fondu a začátek příprav na novou expozici, která prostřednictvím klíčových témat lépe vysvětlí pojem design a současné tendence v oblasti uměleckého průmyslu a řemesla. Slavnostní otevření nové expozice je naplánováno na prosinec roku 2019.

 

Uměleckoprůmyslové muzeum

 

Paneland. Největší československý experiment

  1. 11. 2017–18. 3. 2018

Kurátor: Rostislav Koryčánek

 

Expo Montreal (Respirium)

  1. 11. 2017–18. 3. 2018

Kurátoři: Marta Sylvestrová, Daniela Kramerová (spolupráce s GAVU Cheb)

 

28. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2018

  1. 5.–26. 8. 2018

Kurátoři: OKOLO

 

Jiří Kuhnert: Porsche 928

  1. 11. 2018 – 13. 1. 2019

Kurátoři: Rostislav Koryčánek, Michal Froněk

 

Pražákův palác

 

Cena Jindřicha Chalupeckého: Finále 2017

  1. 9. 2017–21. 1. 2018

Kurátoři: Karina Kottová, Tereza Jindrová

 

Clemens von Wedemeyer (Atrium)

  1. 9. 2017–14. 1. 2018

Kurátoři: Karina Kottová, Tereza Jindrová

 

 1968://computer.art/sykora_valoch

  1. 4.–5. 8. 2018

Kurátoři: Ondřej Chrobák, Jana Písaříková

 

Ondřej Kopal: No Drama (Atrium)

  1. 4.–5. 8. 2018

Kurátor: Richard Adam

 

Inéz Tuschnerová: Autonomie gesta

  1. 9. 2018–13. 1. 2019

Kurátoři: Andrea Březinová, Ondřej Chrobák

 

Tomáš Hlavina

  1. 9. 2018 – 13. 1. 2019

Kurátor: Richard Adam

Místodržitelský palác

 

Vesmír je černý

  1. 11. 2017 – 28. 1. 2018

Kurátoři: Ladislava Gažiová, Ondřej Chrobák

 

Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře

  1. 10.2018 – 24. 2. 2019

Kurátor: Petr Ingerle

 

Jurkovičova vila

 

Tomáš Džadoň: Architektura sleduje tělo

  1. 4.–29. 4. 2018

Kurátor: Rostislav Koryčánek

 

A1

  1. 4. – 28. 10. 2018

Kurátor: Rostislav Koryčánek

 

Rodný dům Josefa Hoffmanna

 

Josef Hoffmann – Otto Wagner

  1. 5.–29. 10. 2017

Kurátoři: Rostislav Koryčánek, Rainald Franz

 

Josef Hoffmann – Koloman Moser

  1. 5. – 28. 10. 2018

Kurátoři: Rostislav Koryčánek, Rainald Franz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *