Artalk.cz

denní tisk 5. 1. 2018

Jana Machalická v Lidových novinách upozorňuje na nový pořad České televize ArtZóna. Na obrazovkách se poprvé objeví 9. ledna na stanici ČT art, doplňovat jej bude stejnojmenný web. Televizní ArtZóna se bude zabývat nejrůznějšími oblastmi kultury a nahradí pětici pořadů, které se specializovaly na jednotlivé oblasti – Divadlo žije, Terra musica, ASAP, Konfrontace Petra Fischera a Jasná řeč Josefa Chuchmy. Webové stránky budou přinášet nejen informace a rozhovory, ale i zprostředkovávat názory externích spolupracovníků.

Jan Vitinger v regionální mutaci Mladé fronty DNES přináší informace o probíhajícím přijímacím řízení na Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. V rámci přijímacího řízení došlo totiž ke změnám, které jsou podle vedení fakulty výrazným přínosem pro uchazeče i fakultu samotnou. „V prvním i druhém kole posuzuje (…) práce více vedoucích ateliérů. A ti pomohou uchazeči s výběrem nejvhodnější specializace pro rozvoj jejich talentu. Stávalo se totiž, že si kvalitní uchazeči první špatnou volbou ateliéru zmařili šance na přijetí.“ uvedl proděkan Jindřich Lukavský.

Byly zahájeny rekonstrukční práce na valdštejnském zámku v Doksech, informuje Michael Polák v deníku Právo. Rekonstrukce vyjde na 50 milionů korun a po jejím dokončení by měl zámek získat nejen prohlídkový okruh, ale i nové infocentrum a galerii. Zámek tak bude pro prohlídky zpřístupněn vůbec poprvé, jelikož po konfiskaci po druhé světové válce jej nejprve využívala armáda a od roku 1963 zde sídlilo zemědělské učiliště.

Magdalena Čechlovská napsala pro Hospodářské noviny recenzi na výstavu Čs. koncept 70. let v brněnské Fait Gallery. Čechlovská výstavu hodnotí jako velmi vydařenou – široký záběr je dobře zpracovaný a nabízí přehled o počátcích českého konceptuálního umění bez toho, aby někteří uznávanější autoři příliš vynikali nad ostatní. Zároveň se výstava dobře vyrovnává s lépe probádaným slovenským konceptualismem.

Další recenze, tentokrát na knihu Světový street art, vychází v deníku Právo a jejím autorem je Jan Šída. Vyzdvihuje, že autor knihy Garry Hunter zmiňuje v kontextu vývoje street artu válečné a náboženské zbarvování těl ve východní Africe, čímž dokazuje, že barevné ornamenty či figury jsou nedílnou součástí mnoha kultur. „Všechny tvůrce charakterizuje dokonalé zvládnutí výtvarné techniky. Figury mají odpovídající proporce, litery výraznou dynamiku a kompozice dává smysl.“

Příloha Pátek Lidových novin seznamuje čtenáře s projektem v bývalých pražských kasárnách u Negrelliho viaduktu. V budově má výhledově vzniknout nový justiční palác, začátek prací ale ještě není naplánován. Proto se v prostoru dočasně usídlily skupiny zástupců nezávislé kultury – mezi nejznámější z nich patří například Karlín Studios – kteří v bývalých kasárnách pořádají výstavy, kino představení atd. „Cesta Karlín Studios odráží v jistém smyslu obecnější situaci a trend. Jeho počátky na původním místě byly živelné a poskytovaly spíše tvůrčí prostory nastupující domácí generaci umělců, kteří teprve hledali své místo pro práci i uplatnění. (…) Dnes, v nové lokalitě i společenské situaci, musí hledat novou, i situaci adekvátní, tvář. Je závislá na zpravidla státních domácích a zahraničních grantech, ale jinak si stále drží svou dramaturgickou nezávislost.“ Autorem článku je Radan Wágner.

Již od začátku roku 2018 si bude Česká republika připomínat výročí 100 let od vzniku první republiky. Jednou z prvních vlaštovek je rubrika 100 let republiky v příloze deníku Právo Víkend. Stručnou biografii Oskara Brázdy, malíře a spolupracovníka Edvarda Beneše a Tomáše Garrigue Masaryka, sepsala Blanka Kovaříková.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *