Artalk.cz

denní tisk 27. 12. – 30. 12. 2017

Ve středečním Právu píše Jan Šída o výstavě fotografů Josefa Sudka a Janusze Moniatowicze. Pod názvem Kouzlo a paměť místa jsou jejich snímky vystaveny v Regionálním muzeu v Kolíně. „Ačkoliv se oba autoři nikdy nesetkali, dokázali daný Genius loci, nebo spíše dojem z něj, popsat podobnými prostředky. Přistupují k němu z odlišných zorných úhlů a díky tomu ho povyšují na druhou.“

Petr Fischer ve středečním vydání Hospodářských novin analyzuje kulturní politiku nastupující vlády Andreje Babiše. Kultuře je věnováno několik obecných odstavců, nic zásadního se tedy nechystá. „Kultura není to, na co si můžeme sáhnout a co dobře prodáme. Kulturní síla je v imaginaci a tvořivosti, kterou nosíme v sobě a kterou dokážeme probudit k životu,“ uvažuje Fischer.

V moravskoslezském vydání MfDnes vyšel ve středu rozhovor s historikem umění a památkářem Martinem Strakošem. Mluvilo se o nově spuštěné databázi ostravských památek, ale i o památkové péči a možnostech města Ostravy v tomto směru. A přání do roku 2018? „Zkrátka ať si každý, kdo si zrovna koupil počítač, nehraje na Bořka stavitele, protože pak realita vypadá hrozně.“

Ministerstvo kultury podpořilo webový projekt czechglasscompetence.com věnující se českému sklářství a bižuterii. Stránky spravuje jablonské Muzeum skla a bižuterie a lze na nich nalézt informace z dějin obou oborů, profily současných firem, výtvarníků i plánované výstavy. Informuje čtvrteční vydání liberecké MfDnes.

Ve stejném vydání novin se dozvíme i o stěhování Severočeského muzea v Liberci. To opuští všechny své výstavní prostory ve městě kvůli jejich modernizaci. Znovuotevřeno bude muzeum za dva roky (přibudou nové interaktivní prvky, bude zbudována klimatizace a výtah).

Ve čtvrtečním Salonu Práva se redakce ptala svých spolupracovníků na nejlepší kulturní zážitky končícího roku. Pro Václava Bělohradského to byla instalace Aj Wej-weje v Národní galerii, Rostislav Švácha připomíná pražskou galerii VIPER specializující se na současnou architekturu i brněnský prostor Praha, kde se o architektuře a umění rovněž mluví. Jiřímu Přibáňovi se líbila výstava Revolution: Russian Art 1917–1932 v londýnské Royal Academy. Další výběry viz deník.

V Literárních novinách vyšel rozhovor s archivářem Václavem Ledvinkou o výstavě, kterou na podzim přupravuje Archiv hl. m. Prahy a Obecní dům o vniku Československa na základě archivních a obrazových dokumentů. Výstavu i průběh revolučního roku s Ledvinkou podrobně rozebírá Dagmar Sedlická.

Své umělecké zážitky i úzkosti z kulturní sféry představili rovněž spolupracovníci Literárních novin. Připomenuto bylo několik výstav, Petr Minařík vzpomíná na brněnské akce v rámci festivalu Meeting Brno nebo akci Kateřiny Šedé Made in Slavutych. Řada respendentů se vyjadřuje kriticky k působení Daniela Hermana v čele resortu kultury (zejména pro jeho politiku památkové péče). Milana Knížáka naopak nezaujalo nic.

Peter Kováč ve čtvrtečním Právu rekapituluje výstavní rok. Mezi pět nejlepších výstav řadí tři české – Fillu a český surrealismus v Muzeu Kampa, Gerharda Richtera v Národní galerii a impresionisty v Jízdárně pražského Hradu. Počinem roku je dle Kováče Paul Gauguin v Grand Palais v Paříži. V článku se věnuje i neutěšenému stavu Spolku výtvarných umělců Mánes, nezájmu veřejnosti o knihy o umění i digitalizaci sbírek NG a dalším tématům.

V pátečním vydání olomoucké MfDnes vyšel rozhovor s prostějovským památkářem Markem Peroutkou. „Při své práci se často setkávám s nepochopením nebo bagatelizací hodnot, na kterých památková péče stojí, což je především originalita, autenticita a pravdivost.“ Prostějov je dle něj z hlediska urbanismu a památkové péče katastrofou.

Pavel Vokatý v pátečních Lidových novinách láká na výstaní počiny roku 2018, které se budou ve velkém věnovat osmičkovým výročím. Velké změny čekají například Veletržní palác Národní galerie, kde vzniknou tři nové stálé expozice českého umění 20. století. Připomenut je progarm Galerie Rudolfinum i Moravské galerie v Brně, která prohlubuje spolupráci se SNG.

Peter Kováč v sobotním Právu píše o volnému zpřístupnění sbírek Národní galerie online. Zatím je k dispozici 300 nejvýznamnějších děl, postupně se však počet rozhroste až na 4 tisíce. Reprodukce ve vysokém rozlišení jsou zcela volně ke stažení a k použití, čímž NG sleduje světové trendy ale i své poslání veřejné instituce.

Prestižní kanadský časopis Azure zařadil kostel v Sazovicích mezi nejlepší stavby roku 2017. Kostel od architekta Marka Jana Štěpána je tak po boku nového Louvru v Abú Zabí. Více ve zlínském vydání sobotní MfDnes.