TZ: Czech Design Week – International Design Festival láká na 150 českých i zahraničních designérů

Czech Design Week – International Design Festival láká na 150 českých i zahraničních designérů / Praha / 6. 11. 2017

Do designového festivalu se v rámci týdenní prodejní výstavy zapojí 150 designérů. Z toho 70 se představí nově na adrese Hybernská 4, zbývající si mohou návštěvníci prohlédnout v partnerských prostorách celkem osmi design storů a dvou galerií. Letošním partnerem CZDW je dále London Design Fair.

Minulý týden zasedla odborná kurátorská komise, jejímiž členy jsou např. Václav Dejčmar (pořadatel Mercedes Benz Prague Fashion Week), Iva Nesvadbová (ředitelka Art Prague a Art Photo) nebo ve světě uznávaný český designér Petr Novague a rozhodovala, kdo z přihlášených uchazečů vystaví svou tvorbu.

Z vybraných českých designérů se můžete těšit například na Adam Turečka, Martina Tvarůžka, Pavla Kopřivu juniora, Barboru Gažovou, Cyrila Dunděru, Dominiku Petrtýlovou, Elišku Slámovou, Evu Mafkovou, Jitku Mádlovou, Radima Slováka, Vladimíra Staňka, Lucii Volkovou a další.

Svou práci na festivalu dále představí světově uznávání zahraniční hosté jako Sebastian Pietkiewitz, Alis Merhaut, Chris Watson Tesselation art, Steven Bello, Fernando Echeveria a další.

V partnerských prostorách CZDW si mohou jeho návštěvníci v době trvání festivalu zdarma prohlédnout expozice nabízející dalších 80 umělců. Tito partneři budou označeni a jsou jimi Galerie 1, 100CLASS Concept Store, Koh i noor Store Prague, Leo Macenauer Showroom, Pratique, Vladan Běhal Design Store, The Chemistry Design Store…

PŘEDSTAVENÍ NĚKTERÝCH VYSTAVUJÍCÍCH:

Zakladatel studia Martin Tvarůžek Design je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a katedry designu ve Zlíně. S českými i zahraničními výrobci spolupracoval na vývoji desítek produktů, které se prodávají na globálním trhu. Patří mezi ně například dveřní kování, cyklistické přilby, medicínská zařízení,

laboratorní technika, lesní traktor, autonomní robot, obráběcí stroje, manipulační technika, tepelná čerpadla, kondenzační jednotky a mnohé jiné výrobky, stroje a zařízení. Letos v létě uvedla společnost O2 Czech Republic na trh jeho O2 Smart box, domácí zařízení s řadou jedinečných funkčních a technických parametrů.

Na Fakultě architektury ČVUT v Praze vede ateliér průmyslového designu. O svojí metodice a úloze kreativity v průmyslu přednáší vládním institucím i výrobním společnostem. V roce 2015 byl jmenován Svazem průmyslu a dopravy ČR ambasadorem Roku průmyslu a technického vzdělávání. Za svoji činnost byl mnohokrát oceněn na mezinárodních veletrzích a soutěžích a je jediným českým držitelem prestižního světového ocenění Red Dot Design Award ve strojírenské kategorii, které získal letos již podruhé.

Martin Tvarůžek nám odpověděl na otázky

1.                  Co Vám v poslední době přineslo největší inspiraci, ať už pro současnou kolekci nebo do budoucích projektů?

Celý život se učím z přírody. Z bezchybné symbiózy funkcí a vlastností jednotlivých představitelů fauny a flóry a adekvátní estetické hodnoty každého jednoho z nich. Právě tato rovnováha, přirozenost a samozřejmost jsou mi v tvůrčí úvaze o produktu světlem na cestu.

2.                  Práce kterého mladého nebo začínajícího designéra vás nejvíce nadchla v tomto roce?

Jsem spokojen s vývojem hned několika mladých designérů, které vedu do praxe. V letošním roce mne však doslova uchvátila diplomová práce naší studentky z FA ČVUT Lenky Tomanové. Autorka ve svém emocemi nabitém projektu funerálního designu představila zcela novou dimenzi uctění památky zesnulých.

3.                  Jaká je podle vás úroveň českého designu v porovnání se zahraničím?

Design coby aplikované umění a nástroj konkurenceschopnosti výrobců je možné měřit podle kondice výrobních společností a spokojenosti jejich zákazníků. Tahounem evropské ekonomiky je průmysl a Česká republika v ní patří mezi státy s největším počtem výrobních firem. Pokud však nefiguruje na seznamu nejbohatších evropských zemí, je někde chyba. Naše školství ročně pro průmysl vychová několik desítek designérů, kteří ve většině případů nenajdou vůbec uplatnění v oboru a současně mnozí z našich výrobců ani netuší, jakou hodnotu jim může kreativní složka a aplikované umění přinést.

4.                  Zažil jste někdy tvůrčí krizi? Pokud ano, co vám pomohlo jí překonat?

Ten termín vlastně neznám. Nejsem typem umělce, který čeká na múzu, průmyslový design je cílevědomá činnost, která je součástí vývojového procesu. Designér pracuje na základě přesného zadání a vedle inspirace a talentu jsou jeho vkladem stovky hodin systematické práce.

5.                  Co vás osobně přivedlo na dráhu designéra?

Touha měnit věci k lepšímu a vytvářet věci, které budou lidem k užitku.