Top5týdne 14. 11. 2017

Byla otevřena pobočka Louvru v Abú Zabí, v Brně proběhl festival Prototyp, INI Project otevřel nový výstavní prostor na Žižkově, finalistky Preis der Nationalgalerie napsaly otevřený dopis a na AVU proběhla konference o uměleckém vzdělávání.

1/ Louvre v Abú Zabí

V hlavním městě Spojených arabských emirátů byla otevřena franšíza pařížského muzea umění Louvre. Budova podle projektu francouzského architekta Jeana Nouvela vznikala osm let. Charakterizuje ji velká kupole, jejíž dekorativnost má předlohu v arabském umění. Emiráty budou za zapůjčená díla platit Francii 400 milionů eur do roku 2037. Na místní Louvre mají navázat odnože Guggenheimova muzea (Frank Gehry) nebo Zayed National Museum dle projektu Normana Fostera.

2/ Festival Prototyp v Brně

Do čtvrtého ročníku akce spojující současné umění, design a hudbu s nejnovějšími vědeckými a technologickými inovacemi se zapojila řada brněnských institucí včetně hvězdárny nebo univerzit. Na Staré radnici byl k vidění videomaping, řada akcí probíhala v nově zrekonstruované tržnici na Zelném trhu. Lidé si mohli vyzkoušet 3D tisk, po celý víkend probíhala řada interaktivních výstav, instalací a happeningů.

3/ INI Project se přestěhoval na Žižkov

Nezisková organizace věnující se od roku 2010 současnému umění v pátek otevřela nový INI Prostor. Prvním rezidentem Prostoru bude po dobu tří měsíců Mark Ther, který zde bude zkoušet nový prototyp brýlí a ukáže proces své tvorby na několika veřejných akcích. Během úvodního víkendu bylo v galerii/ateliéru k vidění pásmo Therových filmů a odehrála se i debata redaktorek a redaktorů středoevropských časopisů a portálů o výtvarném umění zapojených do projektu East Art Mags. Debata byla součástí doprovodného programu Ceny Věry Jirousové, kterou INI Project organizuje.

4/ Otevřený dopis finalistek Preis der Nationalgalerie

Čtyři finalistky prestižní německé umělecké ceny Preis der Nationalgalerie, Jumana Manna, Sol Calero, Iman Issa a Agnieszka Polska, jež ocenění získala, se v otevřeném dopisu ohradily proti způsobu prezentace ocenění. Umělkyně kritizují zejména fakt, že v oficiálních vyjádřeních ceny, diskuzích a dalších eventech je nadbytečně zdůrazňováno, že jsou všechny čtyři finalistky ženami a navíc neněmeckého původu. Samotné umění se tak z jejich pohledu dostává do pozadí. Terčem kritiky se stal rovněž velký vliv sponzorů na ocenění (zejména firmy BMW) nebo zrušení finanční odměny honorovaným. Více v článku artnetu, včetně celého znění dopisu.

5/ Konference o uměleckém vzdělávání

Co můžeme dělat? byl název konference, kterou na půdě AVU pořádal Ateliér bez vedoucího, sdružení studentů a absolventů napříč uměleckými školami. Ústředním tématem byla nerovnost přístupu k uměleckému vzdělávání představená řečníky z několika evropských zemí. Alžběta Bačíková se ve svém komentáři ke konferenci pro Artalk pozastavila například nad tím, jak málo byla navštívená samotnými pedagogy, ačkoliv se jejich práce řada příspěvků nepřímo dotýkala.


Foto: 1: Louvre Abu Dhabi’s exterior, Gabriel Jorby, flickr.com; 2: videomapping na nádvoří Staré radnice, foto: David Poul; 3: Jumana Manna, Sol Calero, Iman Issa, Agnieszka Polska (zleva doprava), foto: David von Becker, Nationalgalerie; 4: foto: Radek Dětinský

Matěj Kruntorád | Narozen 1986, vystudoval dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se památkové péči (stavební průzkumy v Národním památkovém ústavu v Brně, teorie a dějiny restaurování) a uměleckohistorické topografii (v Ústavu dějin umění Akademie věd). S Artalk.cz spolupracuje od roku 2009.