TZ: Heroic vs. Holistic

Heroic vs. Holistic / galerie PLATO / Ostrava / 16. 11. 2017 – 28.  1. 2018

PLATO Heroic vs. Holistic vizuál k TZ(1)

Mezinárodní výstava v PLATO se zabývá tématem ekologie s erotickým podtextem

Galerie současného umění PLATO zahájí 15. listopadu novou mezinárodní výstavu nazvanou Heroic vs. Holistic. Formou „erotic eco-dramatu“ představí tvorbu čtyř umělců z Německa, Jižní Koreje a Polska, které zastoupí umělecké legendy Barbara Falender a Grzegorz Kowalski. Skupinová výstava se dotkne několika témat – od ochrany životního prostředí přes mytologii až po gender. Návštěvníkům nabídne dva prolínající se přístupy ke světu: heroický, který nad stavem přírody přivírá oči; a holistický, který nad ním pociťuje smutek. Výstava kurátorek Daniely a Lindy Dostálkových potrvá do 28. ledna 2018.

Silným tématem výstavy je ochrana přírody a tzv. environmentální žal, který pociťují mnozí terénní ochránci nad ztrátou krajiny. „Mnozí ekologové se předbíhají v prezentaci hodnot s jasnou hierarchií, ale bez emocí. Ty jsou vnímány jako směšné překážky, které jen lehce narušují dokonale promyšlenou mašinerii,“ míní sestry Dostálkovy, které se mimo jiné podílejí na celkové dramaturgii PLATO.

Kurátorky přistupují k tématu osobně a z dvojí perspektivy. Mezi přístupem heroickým (racionálním, izolovaným a často spojovaným s mužským jednáním) a holistickým (emocionálním, uceleným a „ženským“) vytvoří v galerii napětí, a to z „pohledu obou etik, které se vzájemně prolínají“, vysvětlují.

Výstava představí ranou tvorbu dvou legend polského umění – sochařky Barbary Falender a sochaře, performera a pedagoga Grzegorze Kowalského. Tito manželé, kteří výrazně ovlivnili mladší a mezinárodně uznávanou generaci polských umělců, spolu vystavovali pouze jednou v 70. letech minulého století; v České republice doposud ne. Jejich tvorba má značný erotický náboj, proto podtitul výstavy „erotic eco-drama“. „Výstava ale erotický podtext nezneužívá. Věnuje se prostupnosti tělesnosti a přírody, dotýká se také mytologického pojetí Matky Přírody,“ naznačují kurátorky.

Díla Falender a Kowalského převážně ze 70. let chtějí kurátorky prezentovat v současném kontextu, proto výstava zahrne dva generačně mladší autory – německého vizuálního umělce Benyho Wagnera a jihokorejskou malířku Miyeon Lee. „Wagner se věnuje pohyblivému obrazu na pomezí mezi vědeckým přístupem a spekulací. Lee balancuje na hraně tradičních témat korejské zen-budhistické společnosti a současné estetiky,“ dodávají k umělkyni, která výlučně pro výstavu vytvoří nástěnnou malbu v galerii. Ke všem čtyřem autorům mají sestry Dostálkovy osobní vztah a jejich tvůrčí přístup je pro ně stejně důležitý jako samotné dílo.

Kurátorky do výstavy zasáhly také autorsky a natočily pět krátkých, vtipných a vysvětlujících videí, která budou součástí výstavy. Jako komentátorka a průvodkyně výstavou v nich vystupuje nezávislá řecká kurátorka a odbornice na mytologii Nadja Argyropoulou. Sestry Dostálkovy se s ní seznámily letos na podzim při land-artovém projektu iniciovaném Are na řeckém vulkanickém ostrově Nisyros. Jeho scenérii je možné ve videích zahlédnout, a stát se na chvíli turistou stejně jako hlavní protagonistka.

Heroic vs. Holistic nabídne pestrý doprovodný program. Lee společně s belgickým architektem Rubenem Castrem povedou workshop přípravy tradičního korejského pokrmu kimchi. Wagner s ruskou režisérkou Sashou Litvintsevou připraví audiovizuální přednášku. Činnost Falender a Kowalského představí polský kritik a historik umění Karol Sienkiewicz. K výstavě se vztahuje i workshop radikálního vyšívání s lidově tvůrčí skupinou Kundy Crew a dvě rodinné dílny Záchrana papíru a Krmítko jako vyšité.

PLATO Ostrava působí od roku 2017 v centru Ostravy jako příspěvková organizace města. Navazuje na tříletý projekt v Dolní oblasti Vítkovic, který skončil v prosinci 2016. Z prostor na rohu Českobratrské a Bráfovy ulice se na jaře přesune do bývalého hobbymarketu Bauhaus. Heroic vs. Holistic je tak poslední velkou výstavou v prostorách Kanceláře pro umění.

Více informací:

Heroic vs. Holistic na webu PLATO

(včetně kurátorského textu, medailonů umělců i kurátorek a programu k výstavě)

Rozhovor o výstavě s ředitelem PLATO Markem Pokorným