denní tisk 11. 10. 2017

Počátkem minulého týdne zemřel ve věku 84 let Jan Koblasa. Jiří Machalický v Lidových novinách rekapituluje jeho život a tvorbu od dadaistických začátků přes progresivní 50. a 60. léta po německou emigraci. Vyzdvihuje Koblasův přínos pro české uměné druhé poloviny 20. století a připojuje pár osobních vzpomínek ze setkání s tímto umělcem.

V Lidových novinách vychází rozhovor Martiny Zátorské s Thomasem Thielem, ředitelem Kunstvereinu v německém Bielefeldu. V rozhovoru se Zátorská ptala především na to, co Kunstverein dnes znamená a jak funguje, a na konkrétní výstavy. „Žijeme v době, která je transparentní a zároveň neprůhledná. Přejeme si větší transparentnost v politice a komunikaci, zároveň se ale bojíme o své soukromí a osobní data. Čím více informací hromadíme v datovém cloudu, tím víc je ten cloud neprůhledný, což může být vizuálně zajímavé a zároveň dost problematické.“ uvedl Thiel k nové výstavě The Transparencies.

V novém vydání časopisu A2 vychází recenze Jany Baierové na výstavu Thick Time: Installations and Stagings Williama Kentridge v salcburském Museu der Moderne. Baierová výstavě vyčítá nezvládnutou kurátorskou práci, „vágně definovanou koncepci“, která ústí v přílišnou okázalost a vztahovou nesouvislost jednotlivých děl.

Další recenzi v časopisu A2 napsala Lýdia Grešáková a týká se první výroční výstavy sdružení VUNU (Veľké úspechy nášho umenia) v Košicích. Výstava podle Grešákové vytvořila protiváhu „znormalizované kreativity“ institucionalizovaného umění skrze mladé umělce a negalerijní prostor. Nepříliš dobrý technický stav budovy dle hodnocení recenzentky obrátili organizátoři ve svůj prospěch: „Vznikla (…) důvtipná analogie ke vzkvétající umělecké scéně mladé generace Košic a blízkého okolí, která se soustřeďuje zejména kolem místní Fakulty umění Technické univerzity.“