11. 10. 2017 / Seminár: Kolektívna zbierka. V budúcnosti budú naše domovy múzeami

Kolektívna zbierka. V budúcnosti budú naše domovy múzeami / 11. 10. 2017 o 17:00 hod

22042259_1927559797508800_8252584101185519477_o

Kolektívna zbierka. V budúcnosti budú naše domovy múzeami 

seminár

11.10. 2017, 17:00

Miesto: Kunsthalle KLUB, Námestie SNP 12, 81106 Bratislava

Prezentácie: Dave Beech (Valand Academy, University of Gothenburg, Chelsea College of Arts, London), Valeria Graziano (Middlesex University, London), Alenka Gregorič (City Art Gallery Ljubljana), Rado Ištok (Royal Institute of Art in Stockholm), Mira Keratová (SSGBB, freelance curator, Bratislava)

a  verejná  diskusia 

Seminár v rámci výstavy Kolektívna zbierka. Návrh na budúci model reprezentácie v kurátorskej koncepcií Judit Angel, Vlad Morariu, Raluca Voinea, v tranzit.sk

Podujatie bude prebiehať v angličtine.

Ak sú múzeá domovmi, kde možno umenie bezpečne zbierať, uložiť a oceňovať, potom by zmena nespravodlivej hierarchie v rámci kultúrnej spotreby mohla nastať, ak by sa všetky naše domovy stali múzeami. Náplňou seminára bude spoločné uvažovanie o predstave a možnostiach takejto budúcnosti, ako aj o konkrétnych stratégiách potrebných na jej uskutočnenie. S týmto cieľom sa seminár zameria na témy ako zdieľanie zdrojov v rámci autonómnej organizácie, inštitucionalizácia a organizácia – umelci fungujúci ako inštitúcie, ekonomická výnimočnosť umenia a kultúrna prax jeho dekomodifikácie, ale aj oprostenie umeleckého zberateľstva od jeho historického spojenia s privilegovanou triedou a kolonializmom.

Dave Beech je profesorom umenia na Valand Academy, University of Gothenburg a Senior Lecturer na Fine Art, Chelsea College of Arts. Je umeleckým členom kolektívu Freee (s Andym Hewittom a Mel Jordan). Je zakladajúcim spolueditorom časopisu Art and the Public Sphere (Umenie a verejná sféra) a autorom knihy Art and Value (Umenie a hodnota, Brill 2015). V súčasnosti píše dve knihy The Dictionarium of Art’s Social Turn (Vokabulár sociálneho obratu v umení) a Art and Labour (Umenie a práca).

Valeria Graziano je kultúrna teoretička a pedagogička, ktorá sa vo svojom výskume zameriava na tvorbu postpracovnej imaginácie, mikropolitickej praxi a radikálnej pedagogike. V súčasnosti pôsobí ako výskumná pracovníčka na Middlesex University. V minulosti spolupracovala s umeleckými organizáciami ako je Van Abbemuseum (Eindhoven) a MACBA (Barcelona) a s festivalmi ako je Impulse Theatre Festival (Düsseldorf) a Steirischer Herbst (Graz).Je členkou Micropolitics Research Group (Združenie pre výskum mikropolitiky, 2006-doteraz), v rámci ktorej skúma techniky vyvinuté v rámci inštitucionálnej analýzy. Valeria je spolueditorkou špeciálneho vydania ephemera, theory & politics in organization s témou „Repair Matters“ (Na oprave záleží).

Alenka Gregorič je historička umenia, kurátorka a autorka odborných textov. Od roku 2009 Alenka pôsobí ako umelecká riaditeľka a kurátorka Mestskej umeleckej galérie v Ľubľani a CC Tobacco 001 (obe patria k ľubľanským múzeám a galériám). Predtým (2003-2009) pracovala ako umelecká riaditeľka Škuc gallery v Ľubľani, kde kurátorovala, organizovala a koordinovala rôzne aktivity a podujatia. V roku 2009 bola kurátorkou slovinského pavilónu na Benátskom bienále a spolukurátorkou 28. Grafického bienále Ľubľana. V roku 2011 bola spolukurátorkou (s Galit Eilat) 52. October salon v Belehrade, a jednou z kurátoriek podujatia Curated by Vienna v roku 2014. Zodpovednosť kultúrnych inštitúcií ako aj tých, ktorý vytvárajú súčasné umenie a ich rola v súčasnej spoločnosti stoja v centre jej záujmu.

Rado Ištok je kurátor a editor, v súčasnosti spolupracuje na postgraduálnom kurze Decolonizing Architecture (Dekolonizácia architektúry) v Royal Institute of Art v Štokholme. K nedávnym výstavám patria I’m fine, on my way home now (Som v poriadku, mierim domov) v Allkonstrummet, Štokholm (2017), In the Sky When On the Floor (Ako na podlahe, tak na oblohe, 2016, s Iliane Kiefer) v Galérii Mejan, Štokholm, a Hledání země nezemě (2015, s Terezou Jindrovou) pre Galériu Entrance, Praha. K Radovým editorským projektom patria e-publikácia Decolonising Archives (Dekolonizácia archívov,2016) pre L’Internationale Online, Queer Scandinavia (2015) pre A2 a pripravovaná publikácia Jacqueline Hoàng Nguyễn Crating the World: Displaced Myths, Desires and Meanings (Bednenie sveta: Vyvrátené mýty, túžby a významy, 2017).

Mira Keratová je historička umenia a kurátorka Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici. K jej nedávnym kurátorským počinom patrí výskumný projekt Pracovná pamäť (tranzit, Bratislava 2009– 2015); Stano Filko, (…) IN – 5. 4. 3. D. – (…) (Fondazione Morra Greco, Neapol 2014) a retrospektíva

Lubomírǎ Ďurčeka Situačné modely komunikácie (SNG, Bratislava 2013). V roku 2015 Mira dokončila svoju dizertačnú prácu o performatívnom umení 60. a 70. rokov a jeho dokumentácii (AFAD, Bratislava). Pôsobí aj ako kurátorka na voľnej nohe.

 


Organizátorom projektu je tranzit.sk v spolupráci s tranzit.ro/Bucureşti a Middlesex University London. 

Nadácia ERSTE je hlavným partnerom iniciatívy tranzit. 

Ďakujeme Kunsthalle Bratislava za spoluprácu a podporu. Za spoluprácu a pomoc ďakujeme tiež Slovenskej národnej galérii a Ivan Gallery.