TZ: 30. ročník Expozice nové hudby. NOVÁ ®EVOLUCE
27. 9. 2017Infoservis
Expozice nové hudby. NOVÁ ®EVOLUCE / Brno / 11. - 25. 10. 2017
30. ročník Expozice nové hudby. NOVÁ ®EVOLUCE
11. - 25. 10. 2017
„Ne vše nové je revoluční, ne vše revoluční je nové.“
„Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď.“
Evoluce je přirozený, soustavný, dlouhodobý a samovolný proces, v jehož průběhu se život dále rozvíjí a diverzifikuje. Revoluce je naopak přeměna náhlá, kdy v jejím průběhu dochází k zborcení předchozího řádu a vytvoření nového. Propojíme-li oba termíny, tak můžeme sledovat proces, který byl původně revoluční, ale časem je považován za evoluční. Nová invence je tak dlouho opakována, až se stane normou, která vyvolá konflikty a ty poté plodí další invence a tak to jde pořád dokola. Modernistické chápání pokroku však již neexistuje, nové není již lepší než to starší, než to autentické. Vstupujeme do soukolí „ustavičného vytváření“, „brikoláže“, neboli utváření nového z nahodile vybraných či převzatých součástí starého, kdy invence je často nahrazena objevováním objeveného a rebelie či dokonce revoluce se stává výhodným obchodním artiklem.
Jubilejní třicátý ročník Expozice nové hudby nabízí neotřelá a svobodná díla, která, i když třeba nejsou zrovna nejnovější datem svého vzniku, rozhodně neztratila nic ze své revolučnosti, ačkoliv se mnohá z nich již stala součástí evoluce hudby.
Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď. Stará i nová díla se potkávají na stejných pódiích a u stejných posluchačů vyvolávají stejné rozpaky, pocity blaha i uspokojení. Vracíme se k počátkům festivalu, kdy první ročníky byly součástí Mezinárodního hudebního festivalu Brno, dnes pojmenovaného Moravský podzim. V symbióze i poněkud rebelantsky interagujeme na standartní festivalové dění a otevíráme prostor pro mnohdy neprávem opomíjené formy, žánry i média hudebního vyjádření. Brouzdáme od absolutní interpretační svobody k strojovému přednesu, od instalace, přes hudební intervence a improvizace k osobité, autorské kompozici.
Viktor Pantůček, dramaturg festivalu
30.9. Třída kapitána Jaroše - festival preview
AVAVAVAntýry / John Cage: Improvisation IV
11.10. 19:30 Besední dům
AMM / Cornelius Cardew: Treatise
Legendární britský soubor volné improvizace, založený v roce 1963 v Londýně vystoupí v téměř původní sestavě Eddie Prévost, John Tilbury a Keith Rowe. Po téměř padesáti letech zahrají část nejdelší grafické partitury na světě, kultovní Treatise (pojednání) britského hudebního reformátora Cornelia Cardew (1936 – 1981) z roku 1967.
https://www.youtube.com/watch?v=JMzIXxlwuCs
13.10. 19:30 Skleněná louka
Pounding Ponc – LIVE, 1. polovina
Není pochyb, že dějiny umění jsou především dějinami interpretací. Grafická hudba je výjimečný žánr, odhaluje úskalí a omezenost tradičního notopisu, jeho neschopnost vizuálně reprezentovat zvuky každé, zejména soudobé hudby, ale ukazuje též komplementární spjatost konceptuálních symbolických forem a posouvá hudbu i výtvarné sdělení k časoprostorovým intermediím. A barevná hudba Miroslava Ponce (1902 – 1976) je příkladem par excellence!
https://bookstore.artmap.cz/cs/2222-pounding-ponc-cd
15.10. 19:30 Tržnice Brno
Divergent Connections Orchestra / koncert improvizačního souboru
Nejnovější z rukopisných počinů Pavla Zlámala. Tentokrát se orientuje na improvizaci řízenou. Zejména jako dirigent zde řídí těleso zvíci malého orchestru, do nějž přizval zkušené jazzmany, virtuózy z oboru klasické hudby i hudební experimentátory.
20.10. 19:30 Skleněná louka
Pounding Ponc – LIVE, 2. polovina
Není pochyb, že dějiny umění jsou především dějinami interpretací. Grafická hudba je výjimečný žánr, odhaluje úskalí a omezenost tradičního notopisu, jeho neschopnost vizuálně reprezentovat zvuky každé, zejména soudobé hudby, ale ukazuje též komplementární spjatost konceptuálních symbolických forem a posouvá hudbu i výtvarné sdělení k časoprostorovým intermediím. A barevná hudba Miroslava Ponce (1902 – 1976) je příkladem par excellence!
https://bookstore.artmap.cz/cs/2222-pounding-ponc-cd
20.-21.10. Brno
Christina Kubisch: Elektrical walks
Poslech nadzemních a podzemních elektromagnetických polí ve veřejném prostoru s Christinou Kubisch.
Celkem proběhne 6 procházek pro omezený počet lidí, aby se Christina mohla všem věnovat. O termínu a možnosti registrace budeme včas informovat.
http://www.christinakubisch.de/en/works/electrical_walks
25.10. 19:00 a 21:00 Besední dům – dvojkoncert
ISHA trio / komorní koncert a Moscow Contemporary Music Ensemble / Machinery
Dramaturgie koncertu ISHA tria je postavena na prezentaci různých, mnohdy hraničních poloh komponování a interpretování na tradičních nástrojích. Na již klasických kompozicích však chceme doložit, že se nejedná o žádné experimentování, provokaci či rebelii, ale mnohdy o velmi virtuózní a krásné skladby.
Program multimediálního hudebního projektu "Mašinérie" se skládá z kompozic, které se zrodily pomocí strojů z různých období. Obsahuje premiéry díla Vladimira Gorlinského, Alexandra Chubějeva, Nikolaje Popova a Alexandra Černyškova, napsaných speciálně pro projekt, stejně jako nové elektroakustické verze nesmrtelných děl Sergeje Prokofjeva, Alexandra Mosolova a Vladimira Děševova.
http://sonoramusic.eu/projects/concerts-events/machinery
30/9 AVAVAVAntýry / John Cage: Improvisation IV
11/10 AMM / Cornelius Cardew: Treatise
13 a 20/10 Pounding Ponc – LIVE
15/10 Divergent Connections Orchestra / koncert improvizačního souboru
21 a 22/10 Christina Kubisch: Elektrical walks
25/10 ISHA trio / komorní koncert
25/10 Moscow Contemporary Music Ensemble / Machinery
INSTALACE
IMPROVIZACE
INTERAKCE
KOMPOZICE
nové možnosti vyjádření hudby
nové polohy osobního, až krajního, projevu
Expozice nové hudby v dramaturgii Viktora Pantůčka nabízí především nové možnosti vyjádření hudby a nové polohy osobního, až krajního, projevu. Absolutní interpretační svoboda a část nejdelší grafické partitury na světě nebo poslech nadzemních a podzemních elektromagnetických polí ve veřejném prostoru – to a mnohem víc bude její jubilejní 30. ročník, který nese podtitul NOVÁ ®EVOLUCE.
https://youtu.be/JMzIXxlwuCs