TZ: Krátké filmy režisérky Haruny Honcoop vyprávějí příběhy socialistické architektury jedenácti zemí Evropy

Krátké filmy režisérky Haruny Honcoop vyprávějí příběhy socialistické architektury jedenácti zemí Evropy / CAMP / Praha / premiéra filmu 29. 9. 2017

Více než 200 staveb z 11 zemí bývalého sovětského bloku Evropy ožívá v dokumentární sérii Na věčné časy – Relikty architektury socialistické éry (2017, 59min), kterou natočila česko-japonská režisérka Haruna Honcoop. Poválečnou architekturu a příběhy, které během 40 let vyprávěly stavby díky různým politických kontextům, mapovala celé 4 roky. "Fascinují mě budovy, které dnes už nikdo nepostaví. Architektura, ať už vznikala v jakémkoliv období, je výmluvným, byť němým, svědkem své doby. Chci divákům ukázat jiný pohled na architekturu doby socialismu - zbavený prvoplánových či stigmatizujících pohledů. Doba nebyla černobílá a její architektura by měla zůstat stát tak, jak byla zamýšlená - na věčné časy. Je třeba najít pro budovy jiné využití a naučit se je vnímat v dobovém kontextu a zachovat si díky nim historickou paměť," dodává režisérka snímku. Premiéra série experimentálních krátkých filmů o socialistické architektuře proběhne 29. září v novém pražském prostoru CAMP. Po promítání bude následovat diskuse s historiky architektury a DJ/VJ afterparty. Vstup je zdarma. Více informací na www.built-to-last-project.com.

Série deseti krátkých experimentálních filmů Na věčné časy - Relikty architektury socialistické éry (2017) mapuje poválečnou architekturu socialistické éry v jedenácti zemích východní Evropy (Rusko, Německo, Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Srbsko, Kosovo, Albánie). Časově pokrývá počátky stalinistické architektury, sorelu, brutalismus, přes high-tech a socialistickou modernu až do zlomového roku 1989. V krátkých filmech Haruny Honcoop statická architektura socialismu znovu ožívá a vytváří kaleidoskop pohledů na důležité i  méně známé stavby.

Vedle architektury stalinského typu 50. let představuji i pozdější moderní stavební skvosty, které jsou často nálepkovány jako „ošklivá komunistická architektura“, přestože jde o naprosté unikáty své doby, které by měly být zachovány a dle mého názoru lépe veřejností přijímány. Kvůli problematické historii východní Evropy s sebou architektura postavená za socialismu přináší řadu předsudků, kontroverzních otázek i nedorozumění. Například v podobě nálepkování jednotlivých stylů, které v některých případech šly i době navzdory. Od pádu železné opony v roce 1989 se její hodnocení prudce proměnilo a často se zcela ničí nebo radikálně přestavuje. Málokdy probíhá rekonstrukce tak, aby zůstala reliktem své doby a mohla nás vést k její reflexi,“ dodává Haruna Honcoop, nezávislá filmařka a studentka posledního ročníku Centra audiovizuálních studií na FAMU. Režisérka na svých cestách během čtyř let zmapovala současný stav více než dvou stovek administrativních i obytných budov, soch, mozaik či reliéfů. Důležité historické momenty spojené s jednotlivými místy připomíná pomocí archivních filmových materiálů. Každý z krátkých filmů je podkreslen originální elektronickou hudbou od skladatelů z jednotlivých zemí, kteří pracují se zvukovou krajinou daného města, dobovými budovatelskými písněmi či proslovy komunistických politiků.

Premiéra filmu, na kterou je vstup zdarma, proběhne v pátek 29. září v nově otevřeném prostoru CAMP. Toto centrum, které patří Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), se nachází v pražských Emauzích a vyniká 24 metrů širokým panoramatickým plátnem. Akce proběhne v rámci festivalu Film a architektura. Následovat bude diskuze s historiky architektury, kterou moderuje architekt Petr Klíma. Mezi panelisty je muzeoložka Petra Švardová, historička architektury Šárka Svobodová, architekt Jaroslav Sedlák a Veronika Vicherková, zakladatelka iniciativy Architektura 489. Audiovizuální afterparty zahájí vlastní zvukovou performancí Jan Burian ml. Dalšími vystupujícími budou skladatelé, kteří se podíleli na jednotlivých dílech dokumentární série – DJ Minoo (PL), který připravil hudbu k dílu o polské architektuře, a Pavel Kraus, který je autorem zvukového doprovodu k československé části filmu. Vizuální složku k hudebnímu programu bude živě vytvářet Tadeáš Haager, který zároveň zpracoval zvukovou dramaturgii celého filmu.

Webové stránky www.built-to-last-project.com nabízejí informace ke všem lokacím uvedených filmu a interaktivní mapu, profily tvůrců a možnosti další prezentace celého projektu (např. VJ/DJ set, výstava, intervence do veřejného prostoru pomocí videomappingu atd). Mezinárodnímu publiku se dokument představí 6. října ve Švédsku, v rámci hlavní soutěže festivalu ArchFilmLund.

Trailer filmu: https://vimeo.com/229160060

Presskit: https://drive.google.com/open?id=0B1bQP69sqgZDVjJOdkVfWFhyaXc

---------

Premiéra filmu Built to Last – Na věčné časy (2017, 59 min)

29. září 2017 od 19.00

CAMP, Vyšehradská 57, Praha 2

Vstup zdarma

---------

Program:

19.00 – 20.15 Představení štábu filmu, projekce filmu

20.15 – 20.30 přípitek  

20:30 – 21.30 Diskuze na téma Architektura éry socialismu v post-komunistických zemích východní Evropy - moderuje Petr Klíma (PĚSTUJ PROSTOR), panelisté: Haruna Honcoop (CAS FAMU), Petra Švardová (INALCO, AVČR), Šárka Svobodová(4AM, VUT),  Jaroslav Sedlák (4AM, VUT), Veronika Vicherková(A489, ČVUT)

21:30 - 00:00 Afterparty

Zvuková instalace: Jan Burian ml. (tyto alba / Kyklos Galaktikos)

DJ Minoo (Krakow, PL)

Pavel Kraus (pale&coy)

Vizuální instalace na panoramatické plátno: VJ Tadeáš Haager

O režisérce:

Haruna Honcoop je česko-japonská filmařka a studentka posledního ročníku Centra audiovizuálních studií na FAMU, která ve svém absolventském dokumentárním filmu Na věčné časy - Relikty architektury socialistické éry (Built To Last - Relics of Communist-era Architecture) představuje výsledek svého čtyřletého pozorování a objevování architektury a filmových archivních materiálů spojených s tématem architektury z doby socialismu ve východoevropském prostoru. V posledních letech navštívila a filmově zdokumentovala jedenáct zemí východní Evropy. K filmu také vyvinula web s mapou lokací a dalšími informacemi k jednotlivým stavbám, který se v budoucnosti bude rozvíjet o další plánované lokace  v Asii (Čína, Vietnam).

---------

Více info na: www.built-to-last-project.com

---------

Na věčné časy - Relikty architektury socialistické éry

BUILT TO LAST – RELICS OF COMMUNIST-ERA ARCHITECTURE (2017, 59min, English subtitles)

Režie, střih, kamera, produkce: Haruna Honcoop

Producenti: Tomáš Šimon (FAMU studio), Saša Dlouhý (FreeSaM)

Pedagogické vedení/dramaturgie: Jan Daňhel (KSS FAMU)

Výkonná produkce: Jakub Košťál (KP FAMU)

Střihová dramaturgie: Josef Hrdlička (KSS FAMU)

Střihová spolupráce FAMU: Josef Hrdlička, Tereza Kozáková, Ilona Nová, Veronika Hlinková (KSS FAMU)

Barevné korekce: Jan Ali Moravec

Grafika: Ondřej Bezucha

Zvuková dramaturgie: Tadeáš Haager (Radio 1)

Hudebníci skladatelé: Tadeáš Haager, Pavel Kraus, Oleg Zano Dubin, Pawel Pruski-Minoo, Sergey Crimson, Faris Hodzic

Vznik filmu podpořil International Visegrad Fund - ART & SOUND RESIDENCY,  freeSaM a FAMU CAS.