Top5týdne 19. 9. 2017

Mariánský sloup na Staroměstském náměstí nebude, kontroverze kolem rozpočtu letošní Documenty, mezinárodní soutěž na přestavbu Kongresového centra zná vítěze, proběhl Berlin Art Week a v brněnském Domě umění začala retrospektiva Tomáše Rullera.

1/ Mariánský sloup nebude, vyhoštění za nápis na sv. Františku

Zastupitelstvo hlavního města Prahy drtivou většinou 14. září nepodpořilo vztyčení kopie Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Pravděpododobně definitivně tak skončila snaha aktivistů navrátit do centra metropole původně raně barokní dílo pobořené ve víru revolučních událostí roku 1918. Sloup podle radnice není symbolem smíření, ale konfliktu. Jinou kopii barokního díla – sousoší sv. Františka Xaverského na Karlově mostě – popsal turista arabským „sv. František“. Za svůj čin byl na tři roky vyhoštěn, podmínečně odsouzen k půl roku vězení a povinen uhradit 15 tisíc pokuty.

2/ Documenta výrazně překročila rozpočet

Německý server HNA upozornil na to, že letošní Documenta pod vedením Adama Szymczyka utratila o 7 milionů eur více, než byl její rozpočet. Za dluhy v neděli skončené přehlídky se musely zaručit město Kassel a stát Hesensko, aby vůbec bylo na platy zaměstnanců. Důvodem finančních ztrát byl pravděpodobně výdajově náročný athénský „výlet“ Documenty, stejně jako pokles návštěvníků. Kurátorský tým se osočení z plýtvání brání, v umění by se neměl brát ohled na peníze a představitelé města a státu se na kauze snaží nahnat politické body. Komentář Artalku zde.

3/ KCP zrenovují a doplní architekti OCA

Čtveřice architektů (zčásti ze studia MIAS) sdružených v projektu OCA vyhrála mezinárodní soutěž na nový výstavní pavilon pražského Kongresového centra, budovy ze 70.–80. let postavené jako Palác kultury. Součástí projektu není jen novostavba, ale rekonstrukce a přestavba současné budovy, která získá větší variabilitu a použitelnost, stejně jako úprava okolí KCP. To se má více propojit s okolím, s nímž nyní prakticky nekomunikuje. Stavět by se mělo začít do tří let, proinvestuje se 300–600 milionů korun.

4/ Berlin Art Week

V minulém týdnu proběhl v hlavním městě Německa největší festival současného umění v zemi. Bylo otevřeno několik výstavy, z nichž se některé neomezují pouze na datum přehlídky – například retrospektiva Haruna Faruckiho, výstava Thomase Feuersteina nebo Monici Bonviciny v Berlinische Galerie. Na veletrhu se představilo na desítky galerií z širší střední Evropy (z Česka žádná). Další desítky galerií a jejich kmenové umělce představil i projekt art berlin mající letos premiéru. Prezentovala se zde i pražská Polanski Gallery s díly Tillmana Kaisera.

5/ Tomáš Ruller v Domě umění

Minulý týden byla otevřena retrospektivní výstava Tomáše Rullera PERFORM-MADE / Odolné okamžiky. Podzimní výstava v brněnském Domě umění se soustředí na statické Rullerovo dílo, tedy fotografie a objekty. Na jaře navazující pokračování v Galerii města Prahy bude zkoumat umělcova videa a další média pracující s časem a pohybem. Kurátor Dušan Brozman umělce představuje od jeho počátků v 70. letech. Součástí projektu je obsáhlá monografie.


foto č. 1: Staroměstské náměstí kolem roku 1900, Archiv hlavního města Prahy, sign. VIII 546;

foto č. 2: Documenta Kassel, pixabay.com, uživatel ek3100;

foto č. 3: Noční pohled na projektovanou přestavbu KCP, OCA architects;

foto č. 4: Berlinische Galerie Monica Bonvicini 3612,54m³ vs 0.05 m³ Hard String, 2017, © Monica Bonvicini and VG-Bild Kunst Foto: Tobias Hübel, Courtesy: the artist and König Galerie, Berlin; Galerie Peter Kilchmann, Zürich; Mitchell-Innes & Nash, New York;

foto č. 5: Tomáš Ruller, Popel, rituál, Festival Performance nebo smrt, Norogachi, Chihuhua, Mexico, 2015, Foto: archiv autora

Matěj Kruntorád | Narozen 1986, vystudoval dějiny umění na Masarykově univerzitě v Brně. Věnuje se památkové péči (stavební průzkumy v Národním památkovém ústavu v Brně, teorie a dějiny restaurování) a uměleckohistorické topografii (v Ústavu dějin umění Akademie věd). S Artalk.cz spolupracuje od roku 2009.