TZ: Michaela Karásek Čejková

Michaela Karásek Čejková / Ephemeral Talks / Galerie PLATO / Ostrava / 21. - 27. 9. 2017

PLATO bude vázat kytice na míru z rostlin ostravské divočiny

Galerie současného umění PLATO se na týden promění v konceptuální květinářství. Zahradní architektka Lucie Králíková bude vázat kytice na míru z rostlin nasbíraných v ostravské divočině. Galerie se postupně zaplní portréty návštěvníků s kyticemi, pomocí camery obscury je vytvoří fotografka Michaela Karásek Čejková. Umělecký projekt nazvaný Pomíjivé hovory / Ephemeral Talks byl prestižním časopisem SZUM (PL) zařazen mezi nejzajímavější podzimní výstavy ve střední a východní Evropě.

Konceptuálním květinářstvím PLATO dramaturgicky reaguje na prostor své dočasné Kanceláře pro umění, která působí v bývalém obchodu s textilem. Projekt je další v pořadí po červnovém kadeřnictví a březnové výstavě věnované módě. „Umělci intenzivně nahlížejí na každodenní činnosti a běžné aktivity jinak, v obyčejných věcech a profesích hledají silnou zprávu a nečekaný zážitek,“ řekl ředitel PLATO a kurátor projektu Marek Pokorný.

Kancelář pro umění v Českobratrské ulici se promění v „divné“ květinářství od 21. do 27. září, zahájení se uskuteční ve středu 20. září od 18 hodin. Pro Pomíjivé hovory bude zásadní rostlina, kterou si lidé sami přinesou. Může to být jejich oblíbená, ale stačí stéblo či větvička. Od ní se bude odvíjet dialog mezi autorkami a návštěvníkem. „Výsledkem těchto audiencí pak budou kytice na míru jako šifry lidských příběhů, které si lidé odnesou výměnou za své vlastní rostliny, a civilní portréty, kterými postupně galerii zaplníme,“ naznačují autorky projektu.

Sezónní rostliny bude L. Králíková sbírat na haldách, ale také v prolukách a na opuštěných rumištích v centru Ostravy, kde v období plodů převládají odkvétající i suché rostliny v zelených a nahnědlých odstínech. „Ostrava je unikátní město proluk a tajemných zelených ploch. Je to jedinečná krajina s divokou květenou. Proto chci ukázat Ostravanům, jaké rostliny jim město nabízí a že si je pro své kytice mohou natrhat sami,“ vysvětlila zahradní architektka, která vnímá práci s květinami jako tvůrčí proces, nikoli odcizenou průmyslovou produkci.

Pomíjivé hovory budou mít podle ní i ekologický přesah – obdobně jako projekt Efemér, který založila před pěti lety v Brně. „Zajímavé rostliny, kterých si běžně nevšímáme, mají srovnatelnou a někdy i vyšší estetickou hodnotu, než vysoustružené kytky splňující tržní standardy. Krásu kytek nacházím právě v jejich nedokonalosti,“ dodala L. Králíková.

Ochutnávku konceptuálního květinářství připravilo PLATO již na sobotu 16. září v rámci sousedské slavnosti Zažít Ostravu jinak. Po téměř deseti letech zpřístupní veřejnosti novogotickou kapli sv. Alžběty v Husově sadu. Interiér kulturní památky vyzdobí L. Králíková právě sezónní rostlinou z ostravské krajiny. Doprovodným programem Pomíjivých hovorů bude také přednáška geobotanika J.A. Šturmy o městské divočině; projekt ukončí koncertem polský autor melancholické taneční hudby Bartosz Zaskórski. Podrobnosti o programu na www.plato-ostrava.cz.

Lucie Králíková žije v Brně, kde vystudovala zahradní a krajinářskou architekturu na Mendelově univerzitě. Rostliny jsou pro ni výtvarným prostředkem, překračuje hranice jejich vnímání. Zajímá ji historie krajiny a lidé, kteří ji ovlivňují. S M. Karásek Čejkovou, absolventkou oboru Fotografie na pražské FAMU, připravují knihu o vzkříšení tradic v městském prostředí. Aktuálně se podílejí také na projektu Czechia, kdy vytvářejí univerzální oděvy pro jednotlivá města včetně Ostravy. Současný městský kroj představí na říjnovém Designbloku v Praze.

Galerie současného umění PLATO působí od roku 2017 v centru Ostravy jako příspěvková organizace města. Navazuje na tříletý projekt v Dolní oblasti Vítkovic, který skončil v prosinci 2016. Z dočasné Kanceláře pro umění se příští rok přesune do bývalého hobbymarketu Bauhaus. Konečným sídlem galerie se během několika let stanou rekonstruovaná městská jatka v centru Ostravy.

Více informací:

http://plato-ostrava.cz/pomijive-hovory-ephemeral-talks/ (včetně kurátorského textu)

http://plato-ostrava.cz/zazit-ostravu-jinak-v-plato/

www.efemer.cz

www.karasekcejkova.com

Krásu kytek nacházím v jejich nedokonalosti

 

Se zahradní architektkou Lucií Králíkovou o Ostravě, její divočině a projektu konceptuálního květinářství v galerii současného umění PLATO.

V Ostravě jste tento týden popáté v životě. Umělecký projekt Pomíjivé hovory / Ephemeral Talks je pro vás příležitostí poznat ji důkladněji. Jak na vás jako zahradní architektku město působí?

Ostrava je unikátní město proluk a tajemných zelených ploch. Je to skvělá krajina s divokou květenou. Pro mě jako člověka zvenčí je hodně krajinářská. Cestovat městem mezi jeho rozdílnými a architektonicky zajímavými částmi a poznávat je – to mi přijde na Ostravě téměř unikátní. Zajímavé nejsou jen industriální objekty, které tu máte. Pro mě to je i krajina, která se mění a zarůstá rostlinami, které nalétávají na haldy…

Kde všude divoké rostliny pro své kytice na míru sbíráte? Kam se ještě chystáte?

Určitě na haldách, které mě fascinují, také v lesích na okraji Ostravy. Ale líbí se mi i opuštěné rumištní plochy v centru města. Budu obcházet nákupní centra a sledovat, co roste na ulicích v neposekaném trávníku…

Podzimní krajinu ovládlo období plodů – jaké kytice mohou návštěvníci galerie očekávat?

Ostrava je drsná, což se mi líbí, proto ani mé kytice nebudou tradičně líbivé. Budu pracovat s tím, co ve městě roste, takže nelze očekávat zahradní kytky, ledaže bych našla nějakou opuštěnou zahradu… Kytice budou tedy hodně zvláštními objekty, taková prapodivná květomluva. Převládat budou divoké rostliny, různé plody, odkvetlé tobolky, klacíky, poslední kvetoucí, ale už i suché rostliny – hlavně zelená barva a nahnědlé odstíny. Pro mě je naprosto zásadní sezónnost.

Podmínkou konceptuálního květinářství je, aby si lidé donesli vlastní rostlinu – svou oblíbenou, třeba i pokojovou, nebo jen větvičku či stéblo pro začátek…

Potřebuji od nich rostlinu, abychom mohli navázat osobní rozhovor. Někdy si připadám jako kněz, kterému se lidé svěřují. Řeknou, pro koho kytici chtějí, a povídají mi o něm – co má rád, jakou poslouchá hudbu…To vše jsou pro mě inspirační zdroje, díky nimž se dostávám k tomu, jakou rostlinu použít s ohledem na její skryté významy. Lidské příběhy tak šifruji do kytic, které mají symboliku a sílu.

Na projektu Pomíjivé hovory / Ephemeral Talks spolupracujete s fotografkou Michaelou Karásek Čejkovou, která bude návštěvníky s kyticemi portrétovat. Fotografie jako dárek na památku?

Michaelu jsem si vybrala pro její zvláštní způsob pozorování, ve kterém je příjemná civilnost, jež nás spojuje stejně jako pokora v práci. Výsledkem by měla být tedy pokorná dokumentace toho, co se v galerii bude dít. Michaela bude lidi fotografovat venku pomocí camery obscury a fotografie vyvolávat v provizorní komoře přímo v galerii. Jednu fotku si lidé odnesou, druhou pověsíme v galerii společně s rostlinou, kterou sami přinesou.

„Květinářství“ bude mít otevřeno po celý týden vždy odpoledne, od 14 do 18 hodin. Jak budete v Ostravě trávit dopoledne?

No přece sběrem rostlin! Za každou kyticí je šílená manuální práce. Chodím kilometry pěšky, s taškami plnými rostlin. Časově náročné je rostliny v krajině najít, přinést a očistit, což je filigránská práce. Třeba zbavit trnky a ostružiny trnů, očistit bodláky… věčně mám do krve poraněné ruce.

Celý umělecký projekt v PLATO bude také příjemně edukativní s etickým a ekologickým přesahem – stejně jako váš osobní projekt Efemér.

Když jsem před pěti lety v Brně založila Efemér, málokdo přemýšlel nad tím, že zajímavá kytice nemusí být jen z dovezených líbivých kytek z květinářství. Moje poselství je, že mnoho zajímavých rostlin, kterých si běžně nevšímáme, má stejnou, někdy i větší estetickou hodnotu, než vysoustružené kytky splňující tržní standardy bez přidané hodnoty. Já naopak nacházím krásu kytek v jejich nedokonalosti. A Ostravanům chci ukázat specifickou květenu jejich města, aby si mohli sami trhat rostliny pro vlastní kytice.