TS: Kata Kissoczy

Kata Kissoczy: KISSOCHY / Kurátorka:  Beata Jablonská / Galéria Čin Čin, Podjavorinskej 4/a, Bratislava / Otvorenie: 6.9. 2017 o 17.00 / Trvanie výstavy: 7. 9. – 29. 9. 2017

Katarína Kissoczy vystavuje v Galérii Čin Čin už po druhýkrát. Ak prvá výstava z roku 2014 bola rekapituláciou,  súčasná je vykročením z minulosti. Autorkino posledné výrazné tvorivé obdobie bolo predovšetkým späté s oživením bratislavského rodičovského domu s ateliérom jej matky Erny Masarovičovej. Vytvorila z neho miesto, kde spolu tvoria sochári, šperkári,  maliari, hudobníci, fotografi a filmári v rámci každoročného medzinárodného sympózia. Kataríne Kissoczy sa podarilo zhodnotiť umelecké dedičstvo a  pretvoriť ho v novú autentickú hodnotu: umeleckú, spoločenskú a predovšetkým ľudskú.

Na začiatku siahla po kovovom odpade, ktorý zostal po tvorbe matkiných sôch, viac-menej náhodne. Možnosti použitého materiálu jej vnukli myšlienku pracovať s tým „čo zostalo“ ako s určujúcim a konštrukčným konceptom tvorby. Dnes prevažne pracuje s kovovými platňami, ktoré sú odrezkami po laserovom rezaní. Vyrezané kovové platne a pásy pripomínajú ornamentálne vzorkovníky alebo strohejšie technické rastre. Zváraním a ich tvarovaním vytvára priehľadné priestorové objekty. Či už variabilné, postavené na pohybe, alebo statické, využívajúce dizajn kovových plátov. Niekedy ich dokonca ponechá nedotknuté a vyrezaný raster nechá pôsobiť napr. v prirodzenej alebo inscenovanej tieňohre osvetlenej umelým svetlom.

Ak má divák šťastie a stretne sa s viacerými autorkinými dielami, zreteľne vystúpi osobnejšia línia jej sochárskeho programu. Podľa názvov diel Svetlo, Tma, Oko, Čas, Dom z karát, Vlna, Možnosti, Rodinné prádlo je jasné, že sa vzťahujú k osobným témam, ktorými sa vyrovnáva s dedičstvom. Rodinným, výtvarným, ako aj výsostne intímnym. Nezostáva však v uzavretej  intimite, dialóg smeruje von za mikrokozmos rodiny -  k svetu, vesmíru, k univerzálnejším systémom a štruktúram. Ak bola predtým tvorba v prejave figurálna a skôr telesná, teraz jej nový tvarový minimalizmus ponúkol témy, ktoré vychádzajú zo skladby a možností materiálov, tvarov a ich vzájomných konštelácií. Príklon k primárnym formám je v tvorbe Kataríny Kissoczy v tejto chvíli tým zásadným, oslobodzujúcim krokom. Je o zbavení sa predchádzajúcich záťaží a možno je to opäť nový začiatok nasmerovaný k tomu najpodstatnejšiemu..... Ale pozor, je to len tušená možnosť, lebo jej cesta je SLOBODA.