TS: Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500

Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500 / / kurátor: Dušan Buran / Slovenská národná galéria: Esterházyho palác / Bratislava / 7. 9. – 26. 11. 2017

KRDa.1064
Majster z Okoličného: Mária zo skupiny Zvestovania. Okolo 1510. Liptovský Mikuláš – Okoličné, Kláštorný kostol sv. Petra z Alkantary

Majster bývalého mariánskeho oltára z františkánskeho kláštora v Okoličnom pri Liptovskom Mikuláši patril k najlepším maliarom stredoeurópskej neskorej gotiky a spolupracoval s významnými spišskými sochármi vrátane Majstra Pavla z Levoče.

Na rozdiel od Majstra Pavla ostáva jeho dielo pomerne neznáme – tak doma, ako aj v zahraničí. Väčšina obrazov Majstra z Okoličného sa pritom vyznačuje atraktívnou syntézou nizozemskej neskorej gotiky (krajina s architektúrou, selektívny záujem o popisné detaily) s talianskou renesanciou (psychologizujúce výrazy postáv, jemné lazúry atď.). Umelec udržiaval výkonnejší ateliér, z ktorého pochádza niekoľko ďalších vynikajúcich diel, dnes zväčša v cirkevných majetkoch (dva bočné oltáre v Smrečanoch, 1510) alebo maľby bočného Oltára Navštívenia Panny Márie v Dóme sv. Alžbety v Košiciach (1516).

Sám oltár, ktorý dal anonymnému maliarovi meno, bol rozobratý ešte v 18. storočí, jeho jednotlivé časti sa zachovali v niekoľkých zbierkach na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Slovenskej národnej galérii sa v roku 2010 podarila akvizícia jednej tabule – Ukrižovanie – pochádzajúcej priamo zo spomínaného oltára. Ukončenie jej reštaurovania (Petra Hoffstädterová, 2017) sa stalo priamym podnetom na usporiadanie výstavy.

Formát expozície bude pre mnohých návštevníkov múzea možno trocha netradičný. Pôjde o analytickú výstavu na jednom poschodí Esterházyho paláca, ktorá bude obsahovať cca 40-50 gotických artefaktov – oltárne triptychy, tabule, skulptúry a grafické listy. Avšak rovnakú dôležitosť ako originálom pripisujeme prezentácii nových poznatkov vyplývajúcich z reštaurovania oltárnych tabúľ či stavebno-historických výskumov priamo v Okoličnom. Témou výstavy budú taktiež umeleckohistorické a technologické kapitoly (problém materiálov, podmalieb, atribúcií, genézy štýlu, oeuvre ateliéru a pod.) návštevníkom sprístupnené prostredníctvom nových médií (virtuálne architektonické rekonštrukcie, dokumentácia procesu reštaurovania, animácie využitia grafiky v tabuľovej maľbe).

K výstave bude vydaný katalóg s niekoľkými esejami k architektúre kláštorného kostola, jeho pôvodnému oltáru, ale tiež k šľachtickým rodom Okoličianskych a Smrečianskych. Doplnia ich aj príspevky reštaurátorov či dendrológov. Publikáciu uzavrie komentovaný katalóg vystavených diel, resp. všetkých dostupných obrazov Majstra z Okoličného.