denní tisk 14. 8. – 20. 8. 2017

Klára Čikarová pozvala v pondělí 14. srpna čtenáře časopisu Týden na novou výstavu děl Maxe Švabinského v hořické Galerii plastik. Výstava se zaměřuje na rané období Švabinského tvorby mezi lety 1901 – 1918. Vystavené exponáty nejčastěji zachycují venkovskou krajinu na Kozlovsku nebo Elu Vejrychovou či Annu Procházkovou, umělcovy manželky. V návaznosti na výstavu jsou naplánovány i různé grafické workshopy.

Eva Schulzová v Týdeníku Rozhlas 14. srpna upozornila na nový díl seriálu Výlety s Vltavou, ve kterém se bude zabývat otázkou spojování bývalých prostorů brněnských továren s uměleckou scénou. Schulzová se zaměřila na pět nejznámějších prostorů – Vlněna, Mosilana, Vaňkovka, Zbrojovka a Stará Pekárna. První část bude odvysílána 21. srpna.

Vývoj sochařství v posledních stech letech mapuje výstava Médium: figura v Colloredo-Mansfeldkém paláci. Mezi osmnácti zúčastněnými umělci figurují například Ján Mančuška, Roman Štětina, Jiří Kovanda, Anna Hulačová nebo Pavla Sceranková. „Výstava Médium: figura je přesně ten typ akce, při které musejí diváci zapojit obrovské množství fantazie. (…) Je proto škoda, že k ní nevyšel v předstihu katalog, podle kterého by se návštěvníci mohli v jednotlivých dílech a přístupech výtvarníků více zorientovat.“ napsal Pavel Vokatý 15. srpna v Lidových novinách.

Týdeník Směr přinesl 15. srpna článek Evy Stieberové, jehož součástí je i rozhovor s fotografem Pavlem Talichem. Na 6. září je naplánovaná vernisáž jeho fotografií, zhotovených metodou camera obscura, v Galerii Zahradní dům v Teplicích. „…pro mne je camera obscura takovým tichým protestem proti digitální fotografii, byť proti ní nic nemám. Ale mně neumožňovala se najít.“

Historii Galerie MXM přiblížil 15. srpna čtenářům Lidových novin Jiří Machalický. Jak název napovídá, galerie vznikla roku 1990 v Praze a v 90. letech byla jednou z nejprestižnějších soukromých galerií u nás. Spolupracovala s umělci mladé i starší generace, mapovala soudobou českou uměleckou scénu, zorganizovala i řadu zahraničních projektů. Její činnost ukončila zhoršující se ekonomická situace v druhé polovině 90. let v kombinaci s krizí po útocích 11. září 2001 a povodních v roce 2002.

V novém vydání časopisu A2 ze 16. srpna vyšel článek Jaroslava Michny, věnovaný výstavě Sztuka w stzuce (Umění v umění) v galerii MOCAK v Krakově. Výstava podle Michny nabízí „široký rejstřík postprodukčních forem využívajících umění minulosti pro nástavbové významy“. V kontextu tohoto konstatování se článek zabývá právě otázkou postprodukce a jejího využívání obrazů a význam z minulých uměleckých epoch.

V časopisu A2 vyšel též článek Heleny Doudové, ohlížející se za Documenty 14. Stěžejním tématem Document 14 bylo jejich přesunutí do Atén za účelem vyvolání dialogu a kritické reflexe politické i umělecké. Doudová konstatuje, že „Poučení z Atén“ se naplnilo a bude zajímavé sledovat, jakým směrem se budou další ročníky Document dále vyvíjet.

Informace o novém galerijním prostoru, Galerii Šilingrák, na brněnském Šilingrově náměstí přinesla Eliška Gáfriková v Brněnském deníku 17. srpna. Plánem městské části Brno střed, jejíž představitelé vznik galerie v ulici iniciovali, je prezentovat současnou sochařskou tvorbu. Na kovovém podstavci, který tvoří celý galerijní bod, se každý rok budou střídat tři díla různých autorů.

Prodejní akce firmy Reebok, probíhající ve výstavní síni Mánes, a rozpolcených reakcí na ni si všímá Marek Hýř v deníku Metro ze 17. srpna. Umělecká skupina Bolt958 v uplynulém týdnu vylila do Vltavy červenou barvu jako symbol „krvácení“. Vyjádřila tím nesouhlas s tím, aby byla síň využívána k neuměleckým účelům. Uspořádáním tréninků, workshopů a prodeje získal ale podle vyjádření Petra Kuthana, předsedy správní rady Nadace českého výtvarného umění, Mánes peníze, které po nákladné rekonstrukci nutně potřebuje.