denní tisk 24. – 30. 7. 2017

V Lidových novinách vyšel v pondělí 24. 7. nekrolog Josefa Císařovského, který zemřel 16. 7. ve věku 90 let. „S Josefem Císařovským odešla jedna z posledních výrazných osobností jeho generace, která hrála tak významnou, i když někdy rozporuplnou roli v dějinách českého umění.“ píše Jiří Machalický.

Jan H. Vitvar se ve vydání Reflexu z 24. 7. zabývá pražskou výstavou Gerharda Richtera z pohledu obhajoby malby. Článek uvádí citátem Marcela Duchampa, podle něhož má být malba už sto let mrtvou disciplínou, a navazuje stručným přehledem Richterovy tvorby. Na ní demonstruje, že „…Richter je klasik, který nežije ze zašlé slávy, ale pořád se k ní snaží – úspěšně – něco dodávat“, což dokazuje životaschopnost malířství.

Historii Topičova salonu přiblížil 25. 7. čtenářům Lidových novin Jiří Machalický. Současná výstavní činnost je zmíněná v úvodu a naznačená v závěru článku, většina textu se zaměřuje na fungování Topičova salonu po druhé světové válce a jeho přerod po sametové revoluci.

Galerie Benedikta Rejta se po téměř osmi letech v uplynulém týdnu částečně otevřela veřejnosti, informovala 26. 7. Miroslava Strnadová v Mladé frontě DNES. „Je opravená kotelna a ústřední vytápění, vnitřní vodovod a kanalizace. V prvním podlaží suterénu sanační práce ještě probíhají. Rádi bychom ho ale zpřístupnili ještě do konce letošního roku a expozici rozšířili.“ říká ředitelka galerie Alice Štefančíková. O otevření galerie informovalo 28. 7. i Právo článkem Aleše Pelikána o výstavě Emila Filly.

Na výstavy do kaple sv. Jana Křtitele v Praze Holyni pozvala 26. 7. čtenáře Lidových novin Kateřina Pietrasová. Již podruhé v holyňské kapli přes léto vzniká výstavní prostor s názvem Galerijní laboratoř, pořadatelem výstav je Fakulta humanitních studií UK. Návštěvníci měli letos možnost prohlédnout si například díla Barbary Benish nebo Kurta Gebauera.

Recenzy Magdaleny Čechlovské na výstavu obrazů Martina Velíška Mlčení v Galerii Václava Špály publikovaly 27. 7. Hospodářské noviny. „Pocit osamění, stesku a dlouhé chvíle, ale zároveň i bezpečí se přelévá také na diváka. Melancholickou idylu však ruší nesoulad. (…) Velíšek nemaluje opuštěná zátiší, on inscenuje prázdný prostor.“

Jiří Sládek přinesl v Lidových novinách 27. 7. informaci o plánovaném otevření pobočky Centre Georges Pompidou v Šanghaji. Pobočka bude sídlit v nově vznikajícím West Bund Art Museum, první vernisáž je plánována na rok 2019. Plánuje se i otevření poboček v Belgii a Jižní Koreji.

Hodnocení Letního výtvarného salonu současného umění Galerie Kodl přineslo vydání Instinktu z 27. 7. v recenzi Honzy Dědka. „…dnes už je v galerii k vidění třetí instalace z děl sedmi zástupců současného umění, o jejichž práce projevili díky výhodné poloze na Národní třídě zájem i cizinci. I z toho je zřejmé, že pátá sběratelská generace Kodlů, kterou reprezentuje Matyáš Kodl, jenž stojí za myšlenkou Letního salonu, bude rodinnou tradici úspěšně posouvat.“

Milan Libiger přinesl v Mladé frontě DNES 29. 7. informace o tom, jak pokračují stavební úpravy Domu umění ve Zlíně, který se postupně přeměňuje na Památník Tomáše Bati. Podle vyjádření Jiřího Stacke, předsedy představenstva společnosti Zlínstav, byly už bourací práce ukončeny a začínají práce na budování samotného památníku.