TS: Erna Masarovičová a Katarína Kissoczy

Erna Masarovičová a Katarína Kissoczy: Aká matka, taká Katka / Kurátorka: Ela Porubänová / Galéria Jána Koniarka, Kopplova vila, Zelený kríček 3, Trnava / trvanie výstavy: 13. 7. - 27. 8. 2017

Výstava v Kopplovej vile GJK predstaví tvorbu dvoch významných slovenských sochárok. Hosťom výstavy bude známy bratislavský fotograf Anton Sládek, ktorý na čiernobielych veľkoformátových fotografiách zaznamenal inšpiratívne prostredie ateliéru oboch vystavujúcich autoriek. Spojenie viacerých médií na výstave zároveň prináša komplexnejší pohľad na  tvorivé východiská a spriaznenosť v ich sochárskom úsilí.

Názov Aká matka, taká Katka vtipne parafrázuje rodinné väzby i umelecké smerovanie autoriek v kontexte súčasného slovenského sochárstva. Výstava vytvára  vzájomný dialóg s priestorom a kovovou hmotou. Obe síce tvorili v jednom ateliéri, ale  v rozličnom čase (E.M. v r. 1967 - 2008 a K.K. od roku 2009).

Výstava približuje sochársku tvorbu Erny Masarovičovej. Ako jedna z prvých vyštudovaných sochárok na bratislavskej VŠVU sa stala priekopníčkou  komornej i monumentálnej kovovej plastiky, originálneho autorského šperku, tvorby moderných plakiet a medailí. Prvá začala vo svojich dielach používať techniku zvárania a rezania oceľových plátov. Vytvárala konvexné a konkávne tvary abstrahované do koncentrovaného  kubistického názoru. Často sa nechala inšpirovať hudbou a ľudskou figúrou. Túto techniku premietla nielen do komornej plastiky a do svojich monumentálnych objektov, ale aj do autorských šperkov. Už v polovici 60. rokov patrila medzi popredné slovenské sochárky a stala sa zakladateľkou moderného šperku na Slovensku. Obísť nemožno ani jej významnú medailérsku tvorbu. Od 70. rokov sa venovala intenzívne aj tvorbe plakiet a medailí, ktoré sa nachádzajú v zbierkach SNG, Umprum v Prahe, v Museum Praha, v British Museum v Londýne. Prezentované boli na výstavách FIDEM po celom svete.

V sochárskom dialógu sa paralelne predstavuje Kata Kissoczy, ktorá svoj umelecký priestor venovaný farebným kovovým objektom vybudovala a rozšírila z ateliéru do exteriéru - prírody. Sochárskou tvorbou sa začala na slovenskej výtvarnej scéne intenzívnejšie  prezentovať znovu od roku 2009 – po návrate z Prahy.

Kata Kissoczy úspešne vystavuje už od roku 1984. Z kovových odpadov zvára a ohýba geometricky variabilne komponované priestorové objekty. Pre výraznú farebnosť i tvarovú mnohoznačnosť, často doplnenú o svetelnú ilumináciu, jej objekty získavajú na expresivite i vizuálnej variabilite.

Anton Sládek vo fotografiách zaznamenáva genia loci rodinného domu, záhrady i sochárskeho ateliéru Erny Masarovičovej tak, ako ho dodnes uchováva a rozširuje Kata Kissoczy. Novú dimenziu priestor dostáva usporadúvaním medzinárodných sympózií SEM od roku 2009, v septembri sa bude konať už deviaty ročník tohto netradičného sochárskeho podujatia.

Medzi plastikami a objektmi zo súkromnej zbierky autoriek, z majetku Galérie M. A. Bazovského v Trenčíne, zo sochárskej zbierky Ivana Melicherčíka nebude chýbať ani rozmerná socha od Erny Masarovičovej s názvom Milenci, zapožičaná z majetku Danubiana – Meulensteen Art Museum.

Výstava, ktorá bola už úspešne prezentovaná v Galérii M. A. Bazovského v Trenčíne (jún 2016) a v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne (január - marec 2017) vstupuje v každom prostredí do nových súvislostí. V exteriéri Galérie Jána Koniarka sa už od apríla 2017 prezentujú žiarivo farebné, kineticky rozpohybované objekty Kataríny Kissoczy, ktoré návštevníkom ponúkajú ozvláštnený pohľad do záhrady galérie, ako aj prísľub ďalších objavov na pripravovanej výstave.


Katarína Kissoczy (1956, Prešov) - sochárka, scénografka, dizajnérka. Vyštudovala maľbu na ŠUP v Bratislave (1970 – 1974) u prof. Rudolfa Filu. V štúdiách pokračovala v Prahe (Divadelná scénografia na DAMU, 1974 – 1980). V 80. rokoch založila alternatívny priestor DOLINECKA Praha, stala sa členkou skupiny mladých slovenských výtvarníkov EXTERIÉR a založila vlastné štúdio a workshop ARTPUZZLE.Od 90. rokov sa pravidelne zúčastňuje umeleckých veľtrhov a výstav v Nemecku, USA, Francúzsku, Holandsku /Heim und Handwerk, Tendence , NYIGF/. V roku 2011 otvorila Galériu BAZEN, ktorá sa orientuje na site-specific inštalácie a od roku 2013 vedie Galériu ZÁHRADA /open air sochárska expozícia/, ktorá organizuje eventy a hľadá platformy pre súčasnú sochu. Žije v Prahe a Bratislave.

Výber zo samostatných výstav:

1986 Gallery Atelier, Amsterdam, Holandsko

1994 Galerie u Řečických, Praha /s Laurent Mulot/

2005 Gallery Laguna Beach, USA

Erna Masarovičová (1926, Betliar – 2008, Bratislava) - sochárka, medailérka, šperkárka. V rokoch 1943 – 1944 študovala na oddelení textilu Vysokej školy umeleckého priemyslu v Budapešti. V rokoch 1946 – 1951 sa venovala štúdiu keramiky na Vyššej umelecko – priemyselnej škole v Bratislave a v rokoch 1951 – 1956 absolvovala štúdiá na VŠVU v Bratislave u prof. Ruda Pribiša a Fraňa Štefunku na oddelení monumentálneho sochárstva. Od 70. rokov sa venovala intenzívne aj tvorbe plakiet a medailí, ktoré pravidelne vystavovala na výstavách FIDEM po celom svete (Helsinky, Lisabon, Florencia, Londýn, Budapešť, Neuchatel, Den Haag, Weimar, Paríž).

Výber zo samostatných výstav :

1965 Sochy, Československé kultúrne stredisko, Sofia, Bulharsko

1986 Dom slovenskej kultúry, Praha

2011 Hommage à EM, Galéria NBS-MMM, Kremnica

Anton Sládek (1956, Bratislava) - absolvoval pražskú Filmovú akadémiu múzických umení, odbor umelecká fotografia. V súčasnosti pracuje ako umelec v slobodnom povolaní. Žije v Bratislave. V roku 1996 získal prvú cenu v súťaži Czech Press Photo v kategórii Umenie. Vydal päť fotografických publikácií ( Bratislava, moja láska, 1999; Svetlo a tieň, 2000; Obrázky z Bratislavy, 2000; Prvých 50 krokov s Ferom Gyárfašom, 2002; Po schodoch z vody s Ivetou Ondrejkovou, 2011).

Erna Masarovičová / Katarína Kissoczy

Aká matka, taká Katka


13.7.2017 (štvrtok) o 19.00

Kopplova vila, Zelený kríček 3, Trnava

Kurátorka: Ela Porubänová

hosť: Anton Sládek / fotografie

hudobný hosť vernisáže: Boris Lenko


Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.