denní tisk 5. 6. 2017

V pražském Karlíně začíná pilotní ročník festivalu výtvarného umění m3 / Umění v prostoru, informuje Kateřina Pietrasová v Lidových novinách. Přehlídka probíhá za podpory Galerie hl. m. Prahy, Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy a městské části Praha 8, jejím iniciátorem je sochař Čestmír Suška ze studia Bubec. Festival představí díla například Martina Skalického, Kryštofa Kaplana, Vojtěcha Míči, Lenky Klodové nebo Tima, a jeho organizátoři doufají, že bude probíhat i v následujících letech.

Jaroslav Vanča v Týdeníku Rozhlas hodnotí nejen výstavu Richarda Deacona v Praze, ale i Deaconovo dílo jako celek. Vyzdvihuje jeho „poutavou hru mezi materiálovostí a metaforičností díla“ a pečlivou syntezi nejrůznějších směrů druhé poloviny 20. století. „Londýnský nositel Turnerovy ceny a řádu Britského impéria nám takto nabízí inspirující pohled na možnosti abstraktního sochařství s jemným významovým přesahem, tak jak se konstituovalo před nyní vševládnoucím konceptualismem.“

Martin Biben v Hospodářských novinách přibližuje putovní výstavu Uloupené umění a pozadí jejího vzniku. Výstava skrze za druhé světové války zabavená umělecká díla přibližuje osudy jejich bývalých vlastníků – bohatých židovských rodin. Je výsledkem práce Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války, vzniklého po přijetí washingtonské deklarace v roce 1998.

Jan H. Vitvar pro časopis Respekt recenzuje výstavu Eberharda Havekosta Logik v Galerii Rudolfinum. „Jako by se před námi z těch výseků z reality skládal svérázný svět, který je o to přitažlivější, že ho vlastně dobře známe, jen ho nejsme zvyklí vidět v této neobvyklé podobě.“ komentuje Vitvar působení vystavených děl. Oceňuje nejen Havekostovu mistrovskou práci se štětcem, ale i vtipné a originální nápady a narážky, které do svých děl skrývá.

Jana Žáková, vdova po umělci Štefanu Nejeschlebovi, se veřejnosti svěřila s plány, jak s pozůstalostí po svém muži naloží v nejbližší budoucnosti, píše Jan Mikulička v Mladé frontě DNES. Díla chce Žáková věnovat galeriím a v malém, nekomerčním nákladu vydat knihu s přehledem Nejeschlebovy tvorby. „Nyní chceme o prezentaci dát vědět co nejvíce lidem. Nejen kvůli Štefanovi – v České republice je přes devět tisíc soch z dob normalizace a spousta z nich zarůstá křovím a lidé si jich přestávají všímat.“ uvedl Adam Klatovský, spolupracovník na vydání publikace.

„Rekordy na aukcích lákají padělatele“, varuje Klára Čikarová v časopise Týden. Padělky se šíří především prodejem po internetu nebo od překupníků, šance narazit na ně u velkých aukčních síní a prodejních galerií je podle odborníků malá. Nejčastěji se falšují díla českých modernistů, jejichž cena v posledních letech stoupá – Filly, Špály, Zrzavého nebo Kotíka.