denní tisk 12. 5. 2017

V Moravské galerii v Brně bude zítra otevřena výstava Kmeny 90, kterou jako kurátor připravil Vladimir 518, autor stejnojmenné knihy. Součástí výstavy je umístění na růžovo natřeného tanku Davida Černého před kostel na Komenského náměstí. Krátce informuje Právo, podrobněji brněnské vydání MfDnes: „Návštěvníci galerie se seznámí se symboly anarchistů, oblečením punkerů či metalistů, sbírkami sprejerů, zahrají si na herních automatech, připomenou si éru velkých technoparty, ale také se podívají na záznamy pouličních rvaček.“

V regionálním Právu informují o Novém zlínském salonu, přehlídce současného umění navazující na baťovskou tradici. Výstava Jitky Svobodové a Mariána Mudrocha je v Krajské galerii výtvarného umění, hlavní část přehlídky je však ve zlínském zámku. Zde se pod mottem Co je současný obraz? Představují desítky českých a slovenských umělců, vystavena jsou i díla polských tvůrců.

V magazínu ego! Hospodářských novin vyšel článek Nadi Klevisové o retrospektivní výstavě Lawrence Alma-Tadema (1836–1912) ve vídeňském Belvederu. „Značná pozornost je věnována jeho vášni pro návštěvy archeologických vykopávek, kde puntičkářsky studoval starověké předměty a budovy. Jeho „popisy“ byly brány natolik vážně, že se k jeho obrazům obraceli světoví filmoví producenti a režiséři, hlavně ti, kteří tvořili epické historické filmy.“

Radan Wagner napsal pro Pátek Lidových novin (rubrika Téma) článek o pražském art districtu v bývalé Pragovce na Vysočanech. Text je koncipován jako reportáž s rozhovorem s Lucií Nováčkovou, iniciátorkou zdejších aktivit. „Dosavadní aktivita v Pragovce byla přirozeně spojena především s mladou nastupující a nutkavě hledající generací. Dokonce někteří z umělců jsou ještě studující. V blízké budoucnosti má však být tento areál místem, kde se budou vedle sebe či spolu prezentovat projekty a projevy napříč generacemi i žánry.“

Galerie města Loun vydává publikaci zachycující prvních dvacet výstav, které se uskutečnily v rozmezí let 2010–2016. „Každá výstava odvyprávěla zajímavý příběh jak o umělci, tak o jeho vztahu k regionu. Pokud bych měl vybrat jen jedinou nejlepší, nejraději vzpomínám na první výstavu Spolu, která představila lounskou trojici Zdeněk Sýkora, Vladislav Mirvald a Kamil Linhart. Zahájil ji historik umění, Louňák Jan Sekera, jehož morální podpora galerii velmi pomohla,“ přiblížil historii galerie pro severočeskou MfDnes ředitel Vladimír Drápal.

Peter Kováč se v Právu zaměřuje na aukce nabízející v poslední době díla evropské avantgardy i v českém prostředí – byla prodána díla Oskara Kokoschky, Maurice de Vlamincka, Antoinea Bourdellea nebo hned dvě díla Giorgia de Chirica (jedno z nich je restitucí z Národní galerie). Stejné téma řeší rovněž rozhovor Tomášem Hejtmánkem (Arthouse Hejtmánek) v deníku E15.