denní tisk 20. 3. 2017

Jan H. Vitvar pro Respekt připravil rozhovor s Aj Wej-wejem. Hovořilo se přirozeně o uprchlících a pražské výstavě v NG, ale také o dalších plánech umělce, jeho způsobu práce a podobně: „Byl jsem velmi dobrý jako designér nebo architekt, ale vždycky mě oslovovaly složitější a nebezpečnější výzvy. Smyslem života přece je, aby vás překvapoval. Jednoho dne si na tom můžu zlomit vaz, ale taková už je moje volba.“

„Občasné spekulace o smrti malby, které v době mnohdy nesrozumitelných instalací, videoartu a počítačové grafiky čas od času zazní z úst „povolaných“ kunsthistoriků či výtvarných kritiků, se ukazují jako liché,“ píše Hynek Šnajdr v regionální MfDnes v souvislosti s výstavou Příběh dnes(s), probíhající v Galerii moderního umění v Hradci Králové. Vystavena jsou figurální díla osmnácti českých malířů pracující s malbou obyčejných příběhů.

„Původně jsme centrum chtěli postavit někde na zelené louce. Tenhle způsob se mi ale líbí mnohem víc. Na bohem zapomenutém místě postavíme něco, co celé prostředí zkultivuje, tak jako se to povedlo Paříži s La Défense,“ říká Adriena Krnáčová k plánům hlavního města zřídit galerii moderního umění v areálu bývalé továrny Praga. Britský developer zde plánuje vystavět obytnou a uměleckou čtvrť s využitím řady původních industriálních staveb. Více v pražském vydání MfDnes.

Jaromír Slomek připravil pro časopis Týden rozhovor s manželi Zuzanou a Eugenem Brikciusovými, jedněmi z autorů výstavy Charta Story probíhající v Salmovském paláci NG. „Původně jsem si myslela, že výstava se bude věnovat hlavně umění. Mezi chartisty bylo výtvarných umělců dost – od Jiřího Koláře po Jana Šafránka. Ale ředitel Národní galerie Jiří Fajt si přál, aby expozice byla zaměřena také politicky. I tak je to ale výstava múzická,“ říká Zuzana Brikciusová.

Zdeněk Brdek pro jihočeskou MfDnes recenzuje výstavy ve Wortnetově domě AJG v Českých Budějovicích. Tradičně nejméně povedená je výstava ve sklepních prostorách (nyní fotografie Petra Kubeše). V přízemí jsou prezentována díla Miloslava Troupa („středoproudý modernismus“), v patře pak průřez tvorbou Friedricha Feigla („opatrný modernismus velmi dobré technické úrovně“). Celkově 65 %.

Jan Šída píše v Právu o výstavě Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně NG. „Skála diváky pomyslně bere za ruku a ukazuje jim svůj duchovní ráj. Kdo chce být překvapen, dostane se mu překvapení plnými hrstmi. A kdo touží dosáhnout úžasu, má ho mít.“

Událostech v kultuře na ČT art se dozvíme, že Krištof Kintera vystavuje v italském muzeu Maramotti nový projekt Postnaturalia.