TS: Juliana Mrvová

Juliana Mrvová / Jednoaktovka – Birds & Boats / Priestor Sabina Schuckert, showroomy firiem Kabinet a Iluma, Račianska 22/a, Bratislava / 17. 3. – 31. 3. 2017

Jednoaktovka_2_2

Jednoaktovka: Birds & Boats je prvá zo série krátkych výstav, prezentujúcich kresby, skice a menšie formáty, ktoré autorka vytvára v čase medzi veľkými obrazmi. Tieto malé série sú buď tematické, alebo vznikli počas intenzívneho pobytu na mieste krátkej rezidencie. Malé obrázky a kresby sú akýmsi medzičasom, niekedy sú prípravnými skicami k väčším obrazom, a niekedy nezávislými maľbami. V svojej rýchlosti a spontánnosti umožňujú autorke experimentovať a už svojím rozmerom navodzujú istú hravosť a bezprostrednosť.

Hlavnú časť prvej Jednoaktovky s témou Vtákov a Lodí autorka vytvorila na prelome rokov 2016-2017 v Chorvátsku. Tento novoročný azyl dal vzniknúť niekoľkým vtáčím obrazom, ktoré nadväzujú na texaské pelikány a indický hmyz z roku 2016. Taktiež vznikol obraz Šišmiš, inšpirovaný novoročným koncertom rovnomennej chorvátskej kapely v Rijeke. Šišmiš, netopier, je spomienkou na Nový rok 014-2015 vo vietnamských jaskyniach.
Séria Pirátske lode z Dong Hoi pochádza práve z tejto cesty po Juhovýchodnej Ázii, ktorú autorka spracováva až dodnes. Loď, ako symbol výskumných výprav za novými druhmi zvierat a rastlín sa u autorky prepája zo záujmom o vedeckú kresbu rastlín. Jej kresby sú alúziou na dobu, keď bola klasifikácia druhov možná práve vďaka ich vizuálnemu zdokumentovaniu často odvážnymi ženami, ako boli Mária Sibyla Merian Či Margaret Mee.
Autorkin záujem o ekológiu ju vedie k vyhľadávaniu zaujímavých druhov a špecifických rastlín pre daný biotop. Takým je putovanie tropických modliviek do Európy, ktoré jej evokuje prvých ekologických migrantov, alebo tiež šírenie sa kormoránov v Delte Dunaja. Stroskotané vietnamské lode zas hovoria o ústupe tradičného rybolovu a tým aj zániku stavania typických námorných bárok.

Juliana Mrvová maliarka, kresliarka, cestovateľka a kurátorka sa dostala do povedomia sériou „Zabudnutých záhrad“, obrazov s témou záhrady ako miesta kde sa ľudské prepája s prírodným a kvetov z pohľadu vedeckého. Neskôr pracovala na veľkoformátových kresbách, ktoré sú napomedzí mentálnej mapy, cestopisu a denníku. Postupne sa jej záujem od záhrad presunul ku krajine, symbolizovanej opustenou plážou a v súčasnosti ju prevažne zaujíma príbeh. Mnohé diela vytvára počas rezidenčných pobytov vo vzdialených krajinách, ktoré pramenia z jej neustálej túžby po objavovaní nových svetov pre vlastnú maľbu. Je to odveká túžba nasadnúť na Darwinovu loď Beagle a vydať sa do neznámich vôd.