TZ: Anna Hulačová

Anna Hulačová / Odpočinek mezi směnami / Oblastní galerie v Liberci / Liberec / 9. 3. – 25. 6. 2017

hulacova171

Anna Hulačová: Odpočinek mezi směnami / Intervence

Kurátorka: Mariana Serranová

Asistentka kurátorky: Barbora Ciprová, Cena Jindřicha Chalupeckého

Grafický design: Tereza Hejmová

Organizátor: Cena Jindřicha Chalupeckého

Motto:

„V umění preferuji spíš jistý druh optimismu a víru v člověka, jaký byl i v meziválečném civilismu, tehdejší směs utopismu a naivity, než ponaučený popis světa dekadencí, kterou si v reálu vychutnáváme chtě nechtě.“ (AH)

„Kresba má pro mě více významů, je osvobozujícím médiem, zároveň je druhou alternativou realizace skici soch na papíře. I když někdy mají spíš ilustrativnější výpověď, určitá příběhovost vychází i ze samotných soch, které jsou už hotové i instalované, a zpětně využívají i vztah sochy a jejího vlastního prostředí na papíře. Jindy se jedná jen o skici, u kterých k realizaci nedojde, ale získají svoje prostředí alespoň na papíře.“
 (AH)

Optimistická intervence Anny Hulačové v liberecké galerii

Výtvarnice Anna Hulačová v poslední době prožívá úspěšné období – v roce 2016 se stala finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého, ve stejném roce získala výtvarné ocenění Osobnost roku a nyní připravuje výstavu v Berlíně. Ta bude probíhat současně s její výstavou v liberecké Oblastní galerii, kde si návštěvníci mohou prohlédnout část z prací, které představila na „kvalifikační“ výstavě ceny Jindřicha Chalupeckého v pražském Veletržním paláci.

Výstava Anny Hulačové vznikla díky spolupráci liberecké galerie se Společností Jindřicha Chalupeckého, která každoročně uděluje prestižní ocenění mladým výtvarníkům do 35 let. V minulosti Cenu Jindřicha Chalupeckého získali například Jiří Skála, David Černý nebo Lukáš Rittstein. Mezi finalisty, z nichž je vítěz vybírán, se objevují autoři, kteří v posledních dvou dekádách formovali současné české umění.

„Průřez tvorbou posledních let nazvaný Přestávky mezi směnami představuje sociálně akcentované sochy, reliéfy a kresby Anny Hulačové i jejich odvrácenou, snovou polohu. Zvýrazňuje téma práce a pracujících, hierarchií a vztahů,“ popsala nám výstavu její kurátorka Mariana Serranová a pokračuje: „Tuto výraznou polohu ve výběru reprezentuje zejména sousoší Povýšení do pracovní pozice (2016) čitelně inspirované programovou angažovaností meziválečné moderny.“ Zajímavý protipól výstavy představují zájem Anny Hulačové o vztahy z perspektivy moci vůči lyrizujícím a fantazijním motivům. Imaginativní a realistické polohy se doplňují, jindy vzájemně splývají. Příkladem takového protipólu je sousoší Dělníků s vrtačkou (2015) a starších reliéfů Spících dělníků (2014), které diváci uvodí na výstavě.

Dialogičnost mezi formální věcností a mnohoznačnou poetikou je přítomná už v začátcích autorčiny tvorby. Práce Anny Hulačové přináší cenný komentář k médiu sochy, které v jejím pojetí osciluje mezi skulpturální definicí formy a procesem v kontrastní využití tradičních sochařských  a atypických, efemérních materiálů. Vztah sochy a fotografie, coby médií nostalgie a paměti, je jedním z autorčiných dlouhodobých zájmů, v této souvislosti jmenujme například starší instalace Holubičky spanilé (2013) či Černé světlo (2015) – o něco dál jej posouvá zde vystavený reliéf Jabloňová větev (2016) či charismatická socha Kyklopa (2016).

Diváci na výstavě Anny Hulačové najdou kresby, které mají pro Hulačovou dvojí význam. Jsou pro ni osvobozujícím médiem a současně jsou skicami k sochařským realizacím. Ve výběru kreseb Vesmíry (2015-2017) a Černé díry (2013 – 2016) najdeme fantaskní představy i naléhavá sociální dramata. Kombinují se zde prakticky všechny obsahové linie, které známe z její sochařské tvorby: konflikt přírody a civilizace, konfrontace archaických a moderních mytologií, ale i racionality vědy a ničím neohraničeného snění. U soch Hulačová navíc experimentuje s netradičními sochařskými materiály, například se včelími plástvemi nebo těstem, a kombinuje trojrozměrnost soch s dvourozměrností kresby.

„V Lázních Anna Hulačová vystaví nejenom práce představené v rámci soutěže Cena Jindřicha Chalupeckého, ale rovněž méně známé či dosud nevystavené práce autorky,“ řekla nám k výstavě Karina Kottová, ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého.

Oblastní galerie je příspěvkovou organizací Libereckého kraje. Galerie je pro veřejnost otevřená denně mimo pondělí od 10 do 17 hodin, ve čtvrtek do 19 hodin. Každý čtvrtek galerie nabízí vstup zdarma.

Mariana Serranová

Anna Hulačová (1984) je absolventka Akademie výtvarných umění v Praze (Ateliér sochařství / škola Jaroslava Róny a Ateliér intermediální tvorby II / škola Jiřího Příhody). Strávila studijní stáž na Korean National University of Arts v Soulu v Jižní Korei a na Gray School of Art v Aberdeenu. Ve své sochařské tvorbě aktualizuje tradiční řemesla a do jazyka současného umění překládá inspiraci nalézanou ve starých mytologiích, východních kulturách, ale také českých lidových tradicích a původní křesťanské symbolice. Převážně figurativní práce ztělesňují osobitou estetiku na pomezí starodávných idolů, gotické dřevořezby a plošného minimalismu grafického designu a fotografie. Svou tvorbu Hulačová představila v mnoha renomovaných českých výstavních institucích, jako je Národní galerie v Praze, pražská MeetFactory či galerie Hunt Kastner Artworks, která ji zastupuje. Zahraniční publikum mělo možnost se s její tvorbou seznámit mj. na Bienále Gherdëina v italském městě Ortisei nebo veletrhu Art Basel v sekci Liste. V roce 2016 absolvovala rezidenční pobyt v CEAAC ve Štrasburku, kde také otevřela výstavu svých prací. Za svou realizaci na finále Ceny Jindřicha Chalupeckého 2016 získala Diváckou cenu Českých center.

Mariana Serranová diplomovala na FF UK v oboru dějiny umění. Jako kurátorka a kritička se zaměřuje  na současné výtvarné umění, fotografii a performance, spolupracovala s řadou pražských galerií a jiných uměleckých platforem – galerií Futura, galerií Jelení, festivalem 4+4 dny v pohybu, Prague Biennale, agenturou Are, CJCH aj. Jako nezávislá kurátorka spolupracovala se zahraničními partnery jako Hablarenarte Madrid, Delfina Foundation Londýn, Autocenter Berlín či Národní galerií Makedonie. Publikuje v katalozích a médiích se zaměřením na současné umění – Fotograf, Umělec, Art+Antiques, Flashart CZ/SK, A2, Revue Labyrint, Artalk aj. Je dramaturgyní Festivalu Fotograf 2017. Absolvovala tvůrčí pobyty například v MQ ve Vídni či při Liverpool Biennial.