TZ: Hilla Toony Navok

Hilla Toony Navok / Wallmarks / Galerie Klubovna / Brno / 8. – 30.3. 2017

Toony_3

 

Hilla Toony Navok: Wallmarks

Při první návštěvě Klubovny se Toony Navok rozhodla pracovat s jejím prostorem, kdy se jí inspiračním zdrojem stala podlaha. Navok zaujaly divné a nesmyslně seskládané dlaždice. Dvě barvy podlahy, červená a béžová, dva různorodé “fleky”, které vizuálně dělí prostor Klubovny bez zjevného účelu.

Slovo “dělit” je vlastně pro výstavu WALLMARKS klíčové. Navok dělí prostor, kopíruje obdélník béžových dlaždic hned za vstupem do galerie. Nutí diváka obcházet kolem stěn, které vyčleňují nový prostor. Přes svoji zdánlivou monumentalitu jsou barevné stěny křehké, tenké a “dočasné”. Ona dočasnost vychází z charakteru materiálu, který je pro vymezení použit. PVC zástěny, které se v našich podmínkách užívají zejména v průmyslových halách a skladech, se v zemi původu autorky vyskytují mnohem častěji na očích a na ulici – jsou běžnou zimní výbavou fast foodových stánků nebo venkovních posezení u bister. Vyčleňují chráněný prostor. Jinak tomu není ani v případě výstavy.

Pro výstavu v Galerii Klubovna si autorka navrhla své vlastní barevné kombinace stěn, jejich velikosti, umístění ok i kapes, které zajišťují jejich funkčnost a řešení průhledů – oken.

“Průhled” je další zásadní moment na výstavě WALLMARKS. Navok vybízí diváka k pohledu přes několik plánů. V prostoru galerie, stejně tak i venku na chodníku před výlohou Klubovny, se nachází několik ideálních míst, odkud je nejlepší do instalace (na instalaci) nahlížet. Komplexní obraz, který vidíme, nás odkazuje ke zdroji takového zacházení s plány. Navok vychází ze svých koláží, u kterých můžeme dekódovat podobný princip. Koláže se pak stávají součástí instalace a zároveň posledním objektem v průhledu. V koláži vrstevnatost pokračuje, ale zároveň, logicky, narazíme na limity dvourozměrného obrazu.

Práce Hilly Toony Navok se soustředí na dešifrování abstraktních a formálních zdrojů nebo estetických kódů každodenní reality. Ve veřejném prostoru nachází vizuální smyčky anebo obnažuje ty, které zaplavují naše privátní prostory unifikovanou masovou, produkcí domácího dekoru a denních komodit. Svými postupy naráží na koncept designu jako takový, testuje jeho možnosti a posunuje hranice.

Vizuálně Navok užívá sety “svých” barev, které striktně dodržuje. Jedná se o jakousi estetickou obsesi puristickým laděním. Barevné rozvržení celé instalace vychází z kresebného základu. Kresba je zárodkem, klíčkem, který se začne nafukovat, ošívat se až se z něj v určitý moment vydere na povrch celá instalace. (Samozřejmě je tento klíček přítomen i v instalaci pro Klubovnu.)

Navok ve svých dílech užívá levných a obyčejných materiálů jako jsou molitany, laminátové polepy, dráty, šanony, plastové objekty všech možných druhů a tvarů v kombinaci s objekty každodenní potřeby, a to vždy s jediným cílem – dosáhnout dokonale vyladěné kompozice. Odkazuje se tak k tradici minimalizmu, v podobě surových materiálů, který na sebe nabaluje mnoho nových vrstev a je tak pokračováním křečí postmoderny.

Hilla Toony Navok se narodila v Tel Avivu, kde žije a pracuje dodnes. Mezi lety 2007 a 2009 studovala na magisterském studiu na Akademii výtvarných umění a designu Bezalel. Je stipendistkou Givon Prize for Young Artists Tel Avivského Muzea (2011) a Izraelského Ministersta kultury (2012). V roce 2016 byla stipendistkou ateliérového programu v Artportu v Tel Avivu a v současné době pobývá v pražské Meetfactory. Navok se účastnila mnoha izraelských i zahraničních skupinových i sólových výstav. Mezi jinými v Hit gallery, Bratislava (2016); The Elizabeth Foundation for the Arts, New York (2016); Radtory Art Center, Guangzhou, Čína (2016); The Center for Contemporary Art, Tel Aviv (2015); Petach Tikva Museum of Art (2015). Navok byla jedním z kurátorů a editorů nezávislého časopisu o současném umění “Picnic Magazine”, který vycházel mezi léty 2007 a 2011.