denní tisk 3. 2. 2017

Právo upozornilo na pozoruhodný aspekt rusko-ukrajinského sporu, který se týká kulturního dědictví Krymu. V Amsterdamu v Muzeu Allarda Piersona se v roce 2014 konala výstava Krym: Zlato a tajemství Černého moře, na kterou bylo zapůjčeno několik stovek exponátů, především skythských šperků, z muzeí na Krymu. Než výstava skončila, byl Krym anektován Ruskem. Muzeum Allarda Piersona se proto obrátilo na soud s dotazem, kam zapůjčené exponáty vrátit. Podle rozhodnutí soudu patří Ukrajině, krymská muzea se však odvolala, protože zapůjčené předměty představují kulturní dědictví Krymu.

Jiří Machalický se v Lidových novinách věnuje výstavě Jiřího Surůvky v Galerii Futura. „Jiří Surůvka nás svou tvorbou upozorňuje, jak křehké jsou vztahy mezi lidmi, jak směšně se můžeme chovat, aniž bychom to sami postřehli. Nejde v ní ani tak o obecnou kritiku společenských a politických vztahů jako hlavně o vyjádření názoru na to, co se děje v bezprostřední blízkosti kolem nás, co přímo ovlivňuje náš život.“

Další článek je v LN věnován výstavě Jana Tichého v Drdova Gallery. Umělec, který žije v Chicagu, má v Čr první samostatnou výstavu. „Díky zkušenostem z Česka, Izraele a Ameriky se v tvorbě Jana Tichého průběžně prolíná téma migrace, života etnických a národnostních menšin a jejich pohybu po světě. Autor často pracuje se světlem, neonem či projekcí, pozoruje lidi a jejich životní prostor,“ píše Jana Černochová.