denní tisk 12. 12. 2016

Peter Kováč připravil pro Právo rozhovor s ředitelem NG Jiřím Fajtem. Hovořilo se zejména o plánech galerie v nejbližších letech, o založení Klubu přátel NG nebo o vzrůstající návštěvnosti a příznivém stavu financí instituce, na němž se podílí především dříve prakticky neexistující sponzorství: „Rozvoj a posilování vícezdrojového financování je pro mě každodenní mantrou a výsledky jsou vidět. Bez podporovatelů a vůbec bez aktivního partnerství s privátním sektorem bychom takto bohatý mezinárodní program nemohli realizovat.“

Malíř a grafik Josef Mžyk, zabývající se zejména ženskou krásou, vystavuje v galerii Mánes v Praze. „Josef Mžyk přistupuje k fenoménu krásy z neobvyklých ideových směrů. Díky tomu je schopen překvapovat, ale především inspirovat člověka k přemýšlení nad tím, jak máme neustále se zjevující vizuální symboly kolem sebe vlastně vnímat,“ píše v Právu Jan Šída.

Jan H. Vitvar se v Respektu věnuje sochařsko-architektonické intervenci na nádvoří anežského kláštera NG, kterou pod názvem Přístěnek vytvořil František Skála. Projekt je součástí otevírání areálu někdejšího kláštera, kde sídlí sbírka středověkého umění, veřejnosti. Skála práci pojal jako místo pro dětské hry a vyrábění věcí z přírodních materiálů: „Netouží, aby diváci nad jeho díly dlouze bádali a hledali v nich jejich skrytý význam. Podstatná je pro něj okamžitá zpětná vazba. A na tu jsou děti ideální.“

Blahoslav Hruška se v Lidových novinách zaměřil na Rok české kultury, který bude v roce 2017 probíhat v Japonsku. Program celé akce však vzniká chaoticky a bez dramaturgie. Jisté je, že jeho součástí bude výstava Muchovy Slovanské Epopeje nebo koncerty pražského FOKu prezentující Smetanovu Mou Vlast. Součástí akce je však i výstava sklářů Brychtové a Libenského, která začala před dvěma měsíci. Problém je rovněž s propagací a s výběrem zainteresovaných umělců – ministerstvo zahraničí je shánělo na inzerát.

Hvězda módní fotografie Juergen Teller vystavuje od tohoto čtvrtka v pražském Rudolfinu. Podstatu jeho důležitosti pro současnou fotografii shrnul pro Respekt Pavel Turek: „Místo iluze dokonalosti, již svět vysoké módy vytvářel, nabídl tělesnou syrovost. Jeho styl byl natolik výrazný, že naučil celou generaci fotografů i návrhářů vidět módu svýma očima a dodnes bývá hojně napodobován.“