TS: Retrospektíva Júliusa Kollera vo viedenskom Múzeu moderného umenia

Retrospektíva Júliusa Kollera vo viedenskom Múzeu moderného umenia / Július Koller: One Man Anti Show / MUMOK, Viedeň, Rakúsko / 25. 11. 2016 – 17. 4. 2017

Múzeum moderného umenia (MUMOK) vo Viedni otvorilo vo štvrtok 24. 11. 2016 výstavu Július Koller: One Man Anti Show. Jedná sa o doteraz najväčšiu retrospektívnu výstavu tohto umelca, ktorého dielo má kľúčový medzinárodný význam v umení 60. rokov 20. storočia a taktiež o vôbec prvú prezentáciu tvorby slovenského umelca v tomto prestížnom múzeu. Slávnostného otvorenia výstavy sa zúčastnil aj minister kultúry Slovenskej republiky Marek Maďarič.

Táto udalosť je míľnikom pre slovenské umenie a jeho prezentáciu v zahraničí. V Slovenskej národnej galérii, patriacej pod pôsobnosť Ministerstva kultúry SR, je výsledkom dlhodobého odborného úsilia v akvizíciách, spracovávaní a kontextualizácii tohto autora. Rozsiahla samostatná retrospektívna výstava je vyústením viacročnej komunikácie so zahraničnými partnermi a možno povedať, že aj výrazným úspechom slovenskej kultúrnej diplomacie.

Slovenská národná galéria usporiadala v roku 2009 medzinárodnú konferenciu o Júliusovi Kollerovi a následne v roku 2010 prvú retrospektívnu výstavu sprevádzanú komplexnou biligválnou monografickou publikáciou  Július Koller: Vedeckofantastická retrospektíva. Na retrospektívnej prehliadke v MUMOK-u je SNG hlavným spolupracujúcim partnerom, ako aj najdôležitejším vypožičiavateľom diel na výstave. Na katalógu k výstave sa SNG podieľala odborným spracovaním digitálnych reprodukcií a databáz ako aj štúdiou kurátora Aurela Hrabušického.


 

Kurátormi výstavy sú Daniel Grúň, Kathrin Rhomberg a Georg Schöllhammer. Vo viedenskom MUMOK-u si ju môžete pozrieť do 17. 4. 2017.


Július Koller (1939 Piešťany – 2007 Bratislava) je dnes vnímaný nielen ako významný predstaviteľ slovenského, ale aj medzinárodného konceptuálneho umenia. Ako neo-avantgardista priniesol vo svojej viacvrstevnej tvorbe originálnu prácu s jazykom, novými materiálmi aj médiami.

Absolvent Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1965) rozvíjal viaceré paralelné smery svojej tvorby, najmä neopakovateľný spôsob komunikácie s publikom a spoluprácu s ostatnými autormi alternatívnej scény súčasného umenia. V jeho tvorbe je citeľný sociálny rozmer umenia, okrem voľnej tvorby sa spolu so svojou celoživotnou partnerkou Květoslavou Fulierovou venoval aj pedagogickým aktivitám. Vo svojich dielach a v umeleckom archíve, ktorý si programovo viedol celý život, zaznamenal vzácne svedectvo nielen o sebe ako o autorovi a spôsobe svojho myslenia a práce, ale aj o dobe, v ktorej tvoril.