TZ: Viktorie Valocká

Viktorie Valocká / Shnilý mango / Galerie Altán Klamovka / Praha / 18. 10. - 12. 11. 2016

Viktorie Valocká: Shnilý mango

vernisáž se uskuteční 18. 10. 2016 v 18:00, výstava potrvá do 12. 11. 2016

kurátorka: Lenka Sýkorová

altán se nachází v parku Klamovka, tram. č. 4, 9, 16

www.aug.cz/altan-klamovka- praha

viktorievalocka.tumblr.com/

Viktorie Valocká je absolventkou Ateliéru malířství II Vladimíra Skrepla. Pohybuje se mezi médii malby, koláže, kresby a keramiky. Na začátku její tvorby byl patrný zájem o hravost a zaujetí historickými formami. Později začíná kriticky přehodnocovat obraz jako stereotypní objekt zatížený historií. Vznikají tak malby na prostěradlech, jejichž materiál využívá při zakládání zcela jiného procesu a přístupu ke vzniku obrazu. Její tvorba tenkrát vychází z revize závěsného obrazu. Časem rozvíjí specifickou techniku malby, jejímž základem je užití barev na textil. Dalšími zásahy do obrazu - vymýváním, malováním savem, voskovou batikou, kreslením nebo šitím dokládá, jak důležité pro ni bylo rozhodnutí zříci se malířského podrámu a klasické akrylové nebo olejové malby. Intuitivně nechává „prosakovat s čím se setkává nebo co sleduje“. Sama tvorba je způsobem jejího života, veškerý zážitkový materiál pro ni může být relevantní. Osobní ale i veřejné podněty tak mísí do obrazového pole, kde znak, gesto či užitá barva je útokem na divákovy smysly. Je zde patrná práce s archetypy a potemnělý charakter jejího díla vytváří již rozpoznatelný malířský rukopis. Možná nás odkazuje svou energií k prazákladnímu kalu vzniku života.

Na výstavě Shnilý mango vystavuje Viktorie Valocká obrazy, u kterých je důležitý samotný tvůrčí proces a práce s materiálem. Vůně shnilého manga asociuje jisté „vizuální aroma“ a je příhodnou metaforou vystavených děl. Abstraktní forma odkazuje k procesu zkažení a tlení. Imaginární a emocionální náboj vyzařující z obrazů posouvá vystavené dílo do roviny nejednoznačné interpretace. Tvorba Viktorie Valocké necílí na aktuální vizuální trendy, ale autorka se snaží vynést to, o čem je přesvědčena v rámci subjektivní autorské výpovědi, že je nejautentičtější. Práce s materiálem, kritický zájem o závěsný obraz a koncepční formulace forem skrze různá manuální zpracování utvářejí pohyblivý výraz post-konceptuální umělkyně.

Lenka Sýkorová