Artalk.cz

TZ: Petr Dub

Petr Dub / Kolonie svobody (Možnosti nového národního stylu) / Galerie Kvalitář / Praha / 23. 9. – 16. 11. 2016

4_petr-dub-na-safrance-praha-kolonie-svobody-2016

Petr Dub: Kolonie svobody (Možnosti nového národního stylu)

23. 9. – 16. 11. 2016
Vernisáž: 22. 9. 19 hodin

Kurátorská spolupráce: Monika Čejková
Texty: Monika Čejková, Vendula Hnídková
Grafický design: Štěpán Marko

Malíř Petr Dub připravil pro prostor Kvalitáře unikátní autorskou site-specific instalaci, která reflektuje urbanistický vývoj Vršovic a sídliště Vlasta. Autor zkoumá architektonické fenomény jako společensko – psychologické jevy, na kterých se pokouší ukázat specifika doby. Instalace Kolonie svobody vychází z pozorování městského okolí a reaguje na způsob používání barev v architektuře.

Dub je autor, který se nebojí kriticky podívat nejen na funkci plátna v umění, ale dlouhodobě kriticky nazírá i na aktuální témata kolem nás. Přesah do architektury je pak pro jeho tvorbu typický. V minulosti například zasáhl do interiéru funkcionalistické kavárny ERA, kterou krátkodobě přetvořil díky vlastní barevné intervenci. Významná je i jeho malířská tvorba, kdy záměrně deformuje plátno a dává tak vzniknout novým, netypickým strukturám.

3_petr-dub-na-safrance-praha-kolonie-svobody-2016

Aktuální projekt Kolonie svobody se zabývá především tématem devalvace architektury. Autor se pokouší poukázat na problémy na příkladě rezidenční oblasti z první poloviny 20. století, přiléhající k ulici Na Šafránce, kde sám autor bydlí. “Dub přirozeně vnímá postupnou transformaci míst v čase a pozdější mnohdy necitlivé zásahy do původní stavby – například na první pohled patrné nové pojetí fasád nebo naopak nenápadné deformování rondokubistického prvku,” přibližuje kurátorka výstavy Monika Čejková Dubův princip uvažování.

Druhým objektem Dubova zájmu je sídliště Vlasta, které vzniklo v sedmdesátých letech zejména pro obyvatele obce Milovice. Ti byli ze svých domovů vystěhováni v souvislosti s ubytováním sovětské armády. Autorovým středobodem zájmu je i zde barevnost. A jak připomíná Vendula Hnídková ve svém textu k výstavě, panelové domy nebyly navrhovány vždy jen jako nevzhledené šedivé kostky

“Samotné paneláky zpestřuje rytmus okenních otvorů, střídání balkonů s lodžiemi, dřevěné obklady anebo velkoformátový grafický navigační systém.  Betonové panely někdy získaly i barvu, byť v redukované míře.“

Dovětek v názvu výstavy hovoří o hledání nového národního stylu. Dub zde naráží na národní styl jako na problematický jev, nejen ve vztahu ke kvalitě architektury, ale taktéž k ideologii a důvodu jeho vzniku. Národní styl spjatý s atmosférou v československé společnosti po roce 1918 byl úzce napojený na proces sebeuvědomování mladého národa. Petr Dub se pak velmi trefně ve své aktuální práci ptá, jaký vztah k národnímu stylu máme dnes my.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *