TZ: Fait Gallery zahájí podzimní sezónu křestem nového CD Václava Stratila / III. výstavní blok 2016

III. výstavní blok 2016 / Fait Gallery / Brno / od 21. 9. 2016

Václav Stratil / Krajiny / Fait Gallery / Brno / 21. 9. - 19. 11. 2016

U příležitosti zahájení třetího bloku výstav pro rok 2016 bude ve Fait Gallery pokřtěno nové album malíře, kreslíře a performera Václava Stratila. Album s názvem „Láška“ pokřtí umělec Jiří David na vernisáži ve středu 21. září v 19 hodin. Vydání alba je součástí znovuzahájení druhé, obsahově doplněné verze Stratilovy výstavy Krajiny a vzniklo za podpory Fait Gallery.

Album „Láška“ se staršími i novými skladbami je druhým kompletem Stratilovy písničkářské produkce. „Oproti předchozímu best off výběru „Všechno bude fajn“ (2013) ho ale lze označit za programové album. Jeho jádrem je totiž desítka milostných písní. Láskyplný vztah člověka k člověku v jeho různých barvách a odstínech je ostatně nejčastějším námětem Stratilových písní,” říká kurátor výstavy Krajiny Jiří Ptáček, který se zároveň ujal produkce alba. Album “Láška” nahrál mladý slovenský hudebník Panáčik, který zde zároveň hostuje s novou skladbou s názvem “Valčík”. Nahrávka vychází v limitovaném nákladu 100 kusů.

Před samotným křtem přizve Václav Stratil své studenty, kolegy i širokou veřejnost ke společnému ztvárnění vizuální podoby alba v rámci hodinového workshopu Jak namalovat Lášku. Workshop bude probíhat ve Fait Gallery od 15 hodin a účastníci si společně s umělcem stanou autory obalů CD, které graficky navrhlo designerské studio DIP. Vstupné na workshop je zdarma.

Václav Stratil: Krajiny

Fait Gallery

Ve Vaňkovce 2, Brno

Kurátor: Jiří Ptáček

Architekt výstavy: Tomáš Džadoň

Výstava Václava Stratila připravená pro Fait Gallery v Brně je příležitostí nahlédnout do rozsáhlé výtvarné činnosti brněnského vizuálního umělce Václava Stratila. Po loňské průřezové přehlídce Nedělám nic a jiné práce v souvislosti s udělením Ceny Michala Ranného, je výstava Krajiny druhou dílčí retrospektivou tohoto významného představitele českého malířství, kresby, performance a konceptuálního přístupu k fotografii. Jejím základním východiskem se proto stal pokus o materiální odpověď na nevyhnutelnou otázku, jak tento průřez odlišit od minulé přehlídky.

Obohacené pokračování Krajin Václava Stratila poodhalí další kapitoly v životní práci autora ve vztahu k jeho přátelům, kolegům a studentům. Vedle starších a mnohdy již legendárních prací (legendárních i proto, že jsou mladším zprostředkovány vzpomínáním starších) představujeme také autorovu aktuální práci s fotografií a textem. Zastřešujícím tématem výstavy Krajiny je ovšem zejména vztahování se k druhému a zachycování sebe sama v „analogové“ sociální síti a komunikaci. Proměněná podoba výstavy se stává výzvou pro pozorného návštěvníka, který si bude moci všimnout drobných změn v jednotlivých částech instalace.

Matěj Smetana / S leskem v očích / Fait Gallery MEM / Brno / 21. 9. - 19. 11. 2016

Matěj Smetana: S leskem v očích

Fait Gallery MEM

Ve Vaňkovce 2, Brno

Kurátor: Jiří Ptáček

U uměleckých děl Matěje Smetany (*1980) čas od času pojmeme podezření, že se nějak nápadně podobají výsledkům hokus pokusů z pořadů typu Věda je zábava. Tato podobnost je čistě úmyslná. Smetanu přitahuje možnost uplatňovat rozličné vědecké poznatky v oblasti vizuálního umění a jejich hravým užitím objevovat metaforické a symbolické potenciály skutečnosti.

Sérii převážně nových videí, fotografií a objektů na výstavu „S leskem v očích“ inspirovaly především lidské vidění a optické jevy, které technika vnáší do obrazu živé přírody. Matěj Smetana zde například zafixoval jev zvaný „lens flare“ – nastávající při lomu světla v čočce objektivu, někdy považovaný za nedostatek, ale zároveň hojně doplňovaný do filmů a fotografií jako příznak „amatérského záznamu“ – do podoby fyzického objektu. Při zavěšení do volného prostoru nad zemí jako by simuloval situaci, kdy se tento jev nevyskytne na záznamu z kamery, ale v lidském oku.

Smetana samozřejmě nestojí o realizaci iluzivního klamu. Chtěl materializovat optickou zkušenost získávanou díky technice. Také u dalších prací vyšel ze stejného principu. Včelu fotografoval tak, aby světelné odlesky na čočce kamery vytvořily šestiúhelníkové tvary včelích pláství. Zeleninu nakrájel způsobem, aby zakrojení naznačovala pootáčení a řezy virtuálním objektem v programech ke 3D modelování. Odraz stromů na vodní hladině obrátil pomocí lupy, takže stromy již nejsou korunou dolů, pouze obrácené podél horizontální osy. Nalézt hranici mezi organickým a syntetickým je čím dál obtížnější (a to nejen na úrovni smyslového vnímání). Coby vizuální umělec ale Smetana pátrá po obrazových metaforách tohoto vývoje.

Christian Weidner & Lukas Kaufmann / Erase/Rewind / Fait Gallery PREVIEW / Brno / 21. 9. - 20. 10. 2016

Christian Weidner & Lukas Kaufmann: Erase / Rewind

Fait Gallery PREVIEW

Ve Vaňkovce 2, Brno

Výstava Erase/Rewind důkladně zprostředkovává vztah mezi populární kulturou a tématem terorismu pomocí objektů a malby. Jako ústřední bod své společné výstavy si Christian Weidner (*1985, Německo) a Lukas Kaufmann (*1993, Rakousko) zvolili vtip nalezený v diskuzní sekci pod článkem o Islámském státu, nalezeném na blogu Gawker.com. Pečlivým vrstvením nejrůznějších materiálů propagandy a antipropagandy infiltrují hypotetickou budoucnost, ve které je realita zcela nepozorovaně zaměňována za fikci. Téma Středního východu se pro umělce stává hřištěm plným vtipu, politické nekorektnosti a čiré zábavy.

Rodina syrského prezidenta Bašára al-Assada jsou vášnivými uživately Instagramu – dalšího z kanálů propagandy. Jedním z příspěvků je obrázek upozorňující na soutěž v rámci oslav Dne syrské nezávislosti z roku 2014, do které jste mohli přihlásit vlastnoručně nakreslenou vlajku Sýrie. Kresbu na fotografii nakreslilo jedno z Assadových dětí barevnými pastelkami. Je zarážející, že syrský režim zneužívá sociální média (a dokonce i své vlastní děti) podobným způsobem, jako to dělá ISIS. Obrázky jsou dojemné svou vlídností a úspěšně zasahují naše emoce. Je ovšem bez debaty, že naaranžované fotografie odporují faktům a že Assadové postupně proměnili reálný život ve fikci.

Christian Weidner a Lukas Kaufmann fungují na své výstavě „Erase/Rewind“ jako hlídková četa: uvnitř pomíjivého světa internetu a mediálního zpravodajství mohou být digitální informace velmi rychle zapomenuty a v případě vyvolané emoční odezvy z nás mohou velmi snadno udělat blázny. Fyzická kopie ve formě malby a objektu je neodvolatelným svědectvím o současné době a slouží jako hmotný důkaz proti lžím jakéhokoli tyrana.