TZ: Lenka Sýkorová / Postkonceptuální přesahy v české kresbě

Lenka Sýkorová: Postkonceptuální přesahy v české kresbě / FUD UJEP / Ústí nad Labem / únor 2016

Lenka Sýkorová: Postkonceptuální přesahy v české kresbě

Odborná publikace Postkonceptuální přesahy v české kresbě přináší teoretický pohled na vývoj české kresby v letech 2000–2015. Úkolem je teoreticky uchopit vývoj české (potažmo slovenské) kresby u mladých autorů. Cílem není dokonale zmapovat kresbu v současném  českém umění, ale naznačit určitou analýzu se zaměřením na umělce do 40 let. Dále v rámci případových studií poukázat na různorodost projevů a přesahů současné kresby v intermediální tvorbě s přihlédnutím k postkonceptuálním tendencím ve výtvarném umění. I když je kresba tradičním médiem, objevuje se aktuálně formou instalace, objektu, intervence do veřejného prostoru, participace, performance, digitálních technologií a nalezneme zde i polohy zkoumající hranice kresby formou experimentu.

Publikace je rozdělena do dvou částí. První je teoretickým vhledem do problematiky uchopení současné kresby. Na této části se podíleli akademičtí pracovníci z Katedry dějin a teorie umění Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, konkrétně Ludvík Hlaváček, Eva Mráziková, Anna Vartecká, Lenka Sýkorová a dva externí spolupracovníci Viktor Čech a Slavomíra Ondrušová.

Druhá, obrazová část publikace přináší dokumentaci kurátorských projektů výstavy Nulla Dies Sine Linea: Postkonceptuální přesahy v současné kresbě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem v roce 2014 a výběr ze série výstav v Galerii Altán Klamovka v Praze v letech 2014–2015. Její podstatná část je věnována představení profilů umělců, a to jak zapojených do dvouletého výzkumu, který vydání knihy předcházel, tak i těch, kteří byli vybráni, aby doplnili pohled na současnou českou a (potažmo slovenskou) kresbu. Výběru předcházelo stanovení dvou parametrů. Prvním je poukázání na mladé umělce tvořící převážně intermediálně se zájmem o kresbu a druhým je omezení jejich věku do 40 let.

Klíčová slova: kresba, linie, performance, instalace, objekt, nová média, participace, moderní umění, postkonceptuální umění, konceptuální umění, intermediální umění, současné umění, české výtvarné umění, slovenské výtvarné umění, galerijní provoz, edukace, zprostředkování výtvarného umění

Postkonceptuální přesahy v české kresbě (Post-conceptual Overlaps of Czech Drawing) is a professional publication offering a theoretical view of the development of Czech drawing from 2000 to 2015. Its task is to grasp theoretically the development of Czech (and even Slovak) drawing by young artists. Its goal is not to map the drawing of contemporary Czech art, but to suggest a certain analysis focusing on artists under 40. Furthermore, it uses case studies to point out the variedness of expression and the overlapping of contemporary drawing with mixed-media work, while considering post-conceptual tendencies in the fine arts. Even though drawing is a traditional medium, it currently appears in the form of installations, objects, interventions in public space, participation, performances and digital technologies, and we can even find approaches investigating the boundaries of drawing using experiments.

The publication is divided into two sections. The first gives a theoretical insight into the problems of grasping contemporary drawing. This part is the result of the cooperation of the academic staff of the Department of the History and Theory of Art at the Faculty of Art and Design of the University of Jan Evangelista Purkyně in Ústí nad Labem, namely Ludvík Hlaváček, Eva Mráziková, Anna Vartecká, Lenka Sýkorová and two external co-workers, Viktor Čech and Slavomíra Ondrušová.

The second part of the publication documents curator projects from the exhibition Nulla Dies Sine Linea: Postkonceptuální přesahy v současné kresbě (Post-conceptual Overlaps of Contemporary Drawing) at the Emil Filla Gallery in Ústí nad Labem in 2014, and a selection from the series of exhibitions in the Altán Klamovka Gallery in Prague in 2014 and 2015. Its substantial part is dedicated to the introduction of artists; those who have taken part in the two-year study preceding the publishing of the book, as well as those who were chosen to complete the overview of contemporary Czech (and Slovak) drawing. Two parameters were determined preceding the selection.

The first highlights young artists who primarily produce mixed-media work with an interest in drawing, and the second requires the artists to be no more than 40 years old.

Keywords: drawing, lines, installation, object, new media, modern art, post-conceptual art, conceptual art, intermedia art, contemporary art, Czech visual art, Slovak visual art, gallery operation, education, mediation fine art