Londýnský zpravodaj: díl druhý

Americký galerista Larry Gagosian, přezdívaný pro své hvězdné vystupování Larry Gaga, otevřel v Londýně patnáctou pobočku ze svého galerijního impéria. Prvním zde vystavujícím umělcem se stal Cy Twombly.

Gagosian je na mezinárodním poli považován za nejdravějšího a nejschopnějšího obchodníka s uměním a bez debat patří mezi světovou špičku lidí ovlivňujících umělecký trh. Je jedním z jeho nejmocnějších hybatelů a jediným, kdo dokáže vést pod svým jménem 14 galerií napříč kontinenty. Letos na podzim k nim přidal další. V pořadí patnáctý výstavní prostor Gagosian otevřel 6. října v Londýně v prestižní čtvrti Mayfair. Čtvrť ovládaná obchody s haute couture módou a vysokým výskytem restaurací oceněných michelinskými hvězdami leží mezi Hyde Parkem, Buckinghamským palácem, Oxfordem a Regents Street. Předpoklad nadprůměrného počtu potencionálních movitých kupců tedy není neodůvodněný – koneckonců i z hlavní ulice se k nové galerii zahýbá kolem obchodu s jachtami na míru.

Galerijní budova na Grosvenor Hill sama osobě ale působí střídmým dojmem – důležitá jsou především velká okna, skrze která je velice dobře vidět vnitřní tradičně bílý galerijní prostor spolu s aktuální výstavou. Tou zahajovací se stala prezentace pozdních prací Cy Twomblyho. Autor nebyl rozhodně vybrán náhodně, výstava jeho děl zahajovala již provoz Gagosianových galerií v Římě, Aténách, Paříži, v roce 2004 i v Londýně a od 80. let patří mezi hlavní umělce zastupované Gagosianovými galeriemi.

Výsadní postavení, tedy zahájení nových galerijních prostor, navíc ve městě, které je centrem současného umění a obchodu, je z tohoto pohledu pochopitelné. Kvalitu a význam Twomblyho pozdních prací pak Gagosian opakovaně vysvětluje ústy různých odborníků skrze své informační kanály. Dvouměsíčník, noviny i pozvánky souvisí neodmyslitelně s kulturou prodejní galerie, která si zakládá na kvalitě a luxusu. To je doslova cítit z lakovaných stránek drahého čtvrtletníku, který aby si tuto vůni zachoval, je dodáván v uzavřeném plastovém obalu. Stejně tak pozvánky na tvrdém papíře odpovídají galerijní kultuře spojené s prodejem umění za vysoké částky. Jakkoliv by tedy mohla být faktická hodnota Twomblyho pozdních prací diskutabilní, Gagosian je prezentuje se samozřejmým přesvědčením a náležitou okázalostí. Ne náhodou také bylo spuštění nové galerie směřováno na zahájení podzimní sezóny, která v Londýně koresponduje s veletrhem Frieze, na který se sjíždějí zájemci a kupci současného umění z celého světa.

Larry „Go-Go“ Gagosian aka Larry Gaga

Přezdívku, kterou prý tento obchodník s uměním získal pro hvězdné vystupování jako parafrázi na jméno popové divy, uvádí ve své slavné knize Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů Don Thompson.

Syn arménských přistěhovalců narozený v Los Angeles letos oslavil sedmdesát let. Po ukončení studia anglické literatury absolvoval řadu různých přechodných zaměstnání. Jeho příběh spojený s uměním začal prodejem plakátů poblíž univerzitního kampusu. Otevření první galerie přišlo se třicátým třetím rokem jeho života. Od 80. let pak začala jeho strmá kariéra galeristy, kdy během více jak třiceti let získal celý řetězec prostor na nejvyhlášenějších adresách po celém světě. Jeho jméno je od té doby dáváno do souvislosti se sběrateli vynakládajícími milionové částky za současné umění, významnými umělci a okázalou sebeprezentací.

Jisté výstřední vystupování spojené s jeho osobou popisuje podrobněji také Thompson ve své druhé knize z prostředí trhu s uměním – zprávě z honosného večírku se všemi znaky luxusu doplněného o patřičnou dávku mondénní dekadence věnuje část textu spojenou s veletrhy umění. Tato nestřídmá propagace se však kupodivu nepromítá do Gagosianových galerijních prostor. Ty, i když jsou velice prostorné a na nejlepších adresách, striktně dodržují formu čistého bílého galerijního prostředí, a i když přijdete jako „řadový návštěvník“, čeká vás tu překvapivě ochotný personál se vstřícným vystupováním. Uniformovaná ostraha vám otevře dveře a ráda poskytne informace, pokud by ve vás řada sedících zaměstnankyň, převážně rekrutovaná z řad mladých dívek, vzbuzovala ostych. Ty tu sedí vedle sebe za obrazovkami monitorů, telefonují a celkově vypadají převážně zaměstnaně. Neevokují ale dusnou či nepříjemnou atmosféru, i když citelně dávají najevo, že se jedná o druh prodejní galerie na určité úrovni. Stejně je tomu i v případě tiskovin, jejichž vznik byl evidentně velice nákladný, přesto jsou volně k rozebrání. Dílům samotným je pak dopřán bohatý prostor. Výstavy trvající dva až tři měsíce prezentují povětšinou dílo jednoho umělce, především v letních měsících probíhají i výstavy skupinové. Střídmý počet děl nezahlcuje pozornost a dává vyniknout jednotlivým pracím.

Grosvenor Hill a Britannia Street – Cy Twombly a Jonas Wood

Nový galerijní prostor stojí za to navštívit, ať se vám práce Twomblyho líbí, nebo ne. Kvalita jeho pozdních děl vás nemusí přesvědčit, důležité je hlavně to, že adekvátně uvozují prostor. Neubírají mu na působivosti tím, že by na sebe příliš strhávaly pozornost, zároveň ale dostatečně reprezentují galerijní politiku a historii.

Pokud se však ocitnete v Londýně a budete tu mít více času, zajděte si do Gagosian Gallery na Britannia Street, kde je k vidění až do 19. prosince výstava Jonase Wooda. V Londýně jsou tak poprvé představena rozměrná plátna mladého amerického umělce, která odkrývají zátiší a předměty z jeho blízkého prostředí. Nelomená barevnost, výrazné kontury jednotlivých předmětů a hravost prostupují každým plátnem. Veselá zátiší nebo nadměrné vázy s motivy dinosaurů jsou precizně zpracované. Výstava zaručí příjemný zážitek každému, kdo nevyžaduje, aby umění řešilo jen vážná témata a nebylo bez nápadu. Krom plně etablovaných jmen se Gagosian nebojí přenechat prostor současným mladým umělcům, ani odlišné výstavy konfrontovat v rámci plochy jednoho města. Rozdílné zaměření expozic má přilákat rozmanité návštěvníky – ať již se přijdou jen podívat, nebo i něco zakoupí.

Michaela Banzetová | Narozena 1986, vystudovala Dějiny umění a Management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. Během studií spolupracovala se soukromou galerii v Notting Hillu v západním Londýně, mezinárodním trhem s uměním se zabývá dlouhodobě. Tématem její doktorandské práce na Fakultě výtvarných umění VUT jsou marketingové strategie obchodu s uměním se zaměřením na současnou výtvarnou scénu. Zajímá se o vizuální kulturu, umělecký trh, sběratelství, prezentaci a propagaci umění. Pracuje jako tisková mluvčí v Moravské galerii v Brně.