Artalk v novém školním roce

Artalk jsme zakládali na podzim roku 2008. Kdyby byl dítětem, začal by tento měsíc chodit do první třídy. Místo aktovky jsme mu přes prázdniny pořídili nový design a další dílčí změny plánujeme.

Na první pohled nejviditelnější zásah, kterým Artalk prošel, je redesign stránek, na němž se podíleli Jan Košátko, Jen Kratochvil a Michal Plíska, kterým tímto děkuji. Za dobu své existence na sebe Artalk nabral řadu funkcí, díky čemuž jsme se dostali do stádia, kdy přestalo být únosné mít na titulní straně vše důležité a zároveň dostatečně propagovat redakční texty. Proto jsme Artalk rozdělili na dvě části, časopiseckou, jejíž obsah tvoří redakce a její spolupracovníci, a servisní, kde mimo jiné najdete nejen archiv všech tiskových a dalších zpráv, ale také letní Top 10 (a pravidelné Top5 týdne), v nejbližších dnech chystáme oživit rubriku Black Square, která umožňuje hodnocení výstav.

Jako stálá redaktorka v Artalku od září působí Klára Peloušková (dříve Stolková), s jejímiž texty jste se na stránkách setkávali již dříve, protože pro redakci již přes tři roky psala jako externistka. Díky ní by se zde mělo objevovat více textů zaměřených na výtvarnou kritiku u nás i v zahraničí, více bychom se chtěli také zaměřit na rozhovory se zahraničními teoretiky, kritiky, kurátory a umělci. Také reflektujeme změny, kterými prochází Národní galerie v Praze, jež by měl shrnout plánovaný komentář Fajtův rok, dílčí projekty a výstavy potom zprostředkujeme prostřednictvím recenzí. V akcemi nabitém podzimu se pak již tradičně chceme soustředit na Ceny Jindřicha Chalupeckého a Oskára Čepana.

Smutnější zprávou je, že se loučíme s Kustodkou Květou. Tuto rozlučku jsme pojali stylově a rozhodli se Květě vydat knihu. Pokud byste ji chtěli podpořit, můžete tak učinit na stránkách Hithitu, čeká vás zvolená odměna i vděk autorů. Květou však nekončí publikování komiksového seriálu, jen se místo kustodky budeme v příštích měsících potkávat s jinými postavami. A některé změny si prozatím necháváme jako překvapení.

P.S.: Nelze tvrdit, že za oněch sedm let se změnil pouze Artalk, přirozeně se změnil i svět, v němž žijeme, přičemž zprávy z poslední doby, týkající se situace, ze které prchají lidé z Blízkého východu či Afriky, jsou negativní, děsivé a varovné zároveň. Umění má mimo jiné tu možnost, na tyto problémy upozorňovat, my ostatní se můžeme pokusit pomoci. Proto Artalk přispěl na účet Člověka v tísni určený na pomoc lidem v Sýrii a Iráku.

Silvie Šeborová | Vystudovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně. V letech 2005-2010 a 2016–2022 působila v Moravské galerii v Brně (v lektorském oddeělení a posléze jako náměstkyně pro vnější komunikaci). V roce 2008 založila Artalk.cz, který vedla do roku 2015. Působí jako kritička a kurátorka umění.