TZ: Expozice nové hudby se blíží!

Mezinárodní hudební festival Brno – Expozice nové hudby 2015 / 28. ročník – téma Procházení hudbou / koncerty, zvukové instalace a performance, hudební intervence do veřejného prostoru / Brno / 10. - 14. 6. 2015

„Pečlivě poslouchat je důležitější než rozeznívat“  prohlásil „klasik“ soudobé hudby Alvin Lucier a Filharmonie Brno s tímto mottem zve na již 28. ročník Expozice nové hudby. Letos vám nabízí pestré a nekonvenční Procházení hudbou. Můžete se procházet jen tak mimochodem, nebo cíleně, a přitom  poslouchat koncerty, zvukové instalace a performance i hudební intervence do veřejného prostoru. Novou hudbu bude možné potkávat a poslouchat na místech, jako je Besední dům, Nová radnice, Mendelovo muzeum, brněnská Praha, Jurkovičova vila, Betlémský kostel, Pavilon Y na brněnském výstavišti, ale třeba také na stadionu v Pisárkách, na hradbách nebo v příkopě na Špilberku. Součástí festivalu bude projekt s názvem Hudební objekt Brno, složený z instrukcí, jak poslouchat veřejný prostor (Mimo-chodem, poslouchám), z židliček, určených pro posluchače (Sedím, poslouchám), a z otevřených modulárních poslucháren s otevřenou hudbou (Slyším, poslouchám), ale i dvě výstavy s hudební tematikou.

Ve středu 10. června si připomínáme vyhlazení Lidic a v Brně začíná již 28. ročník Expozice nové hudby. Tuto souvislost nezmiňuji náhodou. První skladbou festivalu bude totiž symfonie pro smyčce a bicí, kterou napsal Miloslav Kabeláč právě jako hudební reflexi 2. světové války. Na zahajovacím koncertě zazní celkem pět skladeb skladatelů ze čtyř zemí, tři v podání Filharmonie Brno a dvě elektroakustické kompozice z autorských pásů.

Poté již festival „vyrazí ven“ a postupně se odehraje na desítkách míst po Brně. Typickým příkladem festivalového dne je například sobota, kdy začínáme v 11 hodin intervencí do veřejného prostoru na Kapucínském náměstí, pokračujeme spolu s průvodci Viktorem Pantůčkem, dramaturgem festivalu, a Alešem Filipem, který vždy podá komentář o místě a městě, přes Hudební pavilon v Denisových sadech, zahrady pod hradbami až na nejvyšší bod Špilberku. Na každém místě dojde k setkání s „novou hudbou“... Přes altán pod hradbou Špilberku bude možné pokračovat na Mendlovo náměstí a v Mendelově muzeu vidět a slyšet v 17 hodin zvukovou instalaci Camera Obsura Acustica. V 19 hodin pokračujeme v Betlémském kostele komorním koncertem, na kterém excelentní klarinetisté Kai Fagaschinski a Michael Thieke vystoupí v interakci s tichem Betlémského kostela. Poslední zastavení sobotního Procházení hudbou bude patřit Bobu Ostertagovi z USA a jeho intervenci v 22 hodin v bývalém sportovním areálu u Anthroposu. Sobotní den tedy nabídne mezi 11 hodinou dopolední a večerní hudební procházku s minimálně osmi zastaveními, budete-li jej chtít prožít celý s Expozicí nové hudby.

Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno

 ______________________________________________________________

„Hudba je živý organismus, který nestačí jednou za čas vytáhnout ze skříně, oprášit a postavit na stůl a čekat, že se něco stane, očekává naši participaci, čeká na svého posluchače. Měla by být volnou, svobodnou tvorbou, autorským jazykem, kterým nám jsou nabízeny abstraktní vize velkých i malých pravd zhmotněné do zvukových struktur, tvorbou, která hledá svého posluchače, aby mohla být poslouchána a nikoliv pouze slyšena. A procházení hudbou? Procházení může být nahodilé, nebo cílené; buď víme, kam kráčíme, nebo se necháváme překvapit.

A co když se neprocházíme, ale posloucháme? Hned zahajovací koncert je možné dramaturgicky chápat, přijímat, poslouchat v minimálně třech liniích. Zaprvé je program koncipován jako kulturně společenská reflexe tragédie druhé světové války. Rezonuje především ve skladbách Miloslava Kabeláče a Luigiho Nona; ten první ve své symfonii utvářel obraz žité skutečnosti v letech 1941–1942, druhý ve svém elektroakustickém veledíle mistrovsky zpracovává vzpomínky na již historickou událost bezprecedentního masového vyvražďování. V následujících třech kompozicích pak doznívá vzpomínka přes uklidnění (Mayke Nas), vyznání (Stanislav Krejči) po závěrečné pokání (František Gregor Emmert). Ve druhé vrstvě si dramaturgie pohrává se samotnou podobou poslouchání nikoliv individuálního, ale poslouchání spojeného s návštěvou koncertu, a konečně třetí linie je ryze hudební. Zkuste vnímat koncert jako celek, jako jedinou kompozici, jako úžasnou znějící strukturu, aurální prostor, jehož autor už není důležitý…“

Viktor Pantůček, dramaturg festivalu

______________________________________________________________

„Všichni milovníci soudobé experimentální hudby se můžou rámci festivalu těšit na pestrou směsici zážitků tady a teď a na setkávání s hudbou, která vznikla pro konkrétní místo v konkrétním čase, s hudbou, kterou nikdy jindy takto neuslyší. Hned na zahajovacím koncertě se v Besedním domě potkají s tvorbou skladatelů soudobé hudby ze čtyř zemí a před samotným koncertem také s Viktorem Pantůčkem, dramaturgem festivalu, který je provede nabídkou pěti festivalových dní. A že je na co se těšit! Díky festivalu například proběhne pravděpodobně historicky první poprava na Špilberku – gilotinou budou popravovány reproduktory s nahrávkami přítomných lidí, jedna instalace představí zvuky dvanácti evropských měst, které autorka nahrála při své cestě z Krakova do Benátek, a k slyšení bude také Camera Obscura Acustica, audiovizuální instalace Hanse W. Kocha. Festival nabízí více než dvacítku jednotlivých akcí a ti, kteří se s námi chtějí projít všemi pěti festivalovými dny, mohou využít cenově zvýhodněnou festivalovou permanentku – aneb pět dní nové hudby pro studenty za 310 Kč.“

Lucie Šnajdrová, manažerka festivalu