TS: Rastislav Podoba

Rastislav Podoba / Pracovná plocha / Stredoslovenská galéria / Praetorium / Nám. Š. Moyesa 25 / Banská Bystrica / 28. 5 - 26. 7. 2015

Rastislav Podoba / Pracovná plocha

vernisáž: 28. mája 2015 o 17.00 hod. v Praetoriu na Nám. Š. Moyesa 25 v Banskej Bystrici.

kurátorka: Zuzana L. Majlingová

 

Aktuálna výstava Rastislava Podobu Pracovná plocha nadväzuje na kontinuálne mapovanie vývoja a umeleckých postupov autora, prezentovaním výberu malieb z obdobia posledných piatich rokov jeho tvorby. Názov výstavy voľne odkazuje na Podobov analytický prístup k maliarstvu, ktorý je založený na sústredenej práci s hľadaním a formulovaním výtvarných prostriedkov výstavby obrazu z perspektívy dlhej tradície mimetického zobrazovania.

Podobovi, ako „ortodoxnému maliarovi“, nikdy nešlo len o jednoduchý prepis videného. Jeho definícia obrazu je otvorená. Riadi sa neustálym výskumom materiálových kvalít maľby, jej technických možností a procesov, komplikujúcich alebo približujúcich mieru zobrazovaného. Autor dlhodobo pracuje s princípmi redukcie (kresba, farba, tvar) a absencie (informačná nenasýtenosť obrazu, abstrahovanie, deštrukcie). Často využíva, dokonca opakuje či monumentalizuje jednoduchý až banálny námet (napr. rozhľadňa, kontajner, lopúchy), na pozadí ktorého dokáže koncentrovať vážnu, tajomnú atmosféru a doviesť pozornosť diváka k pomalšiemu a hlbšiemu premýšľaniu o maľbe samotnej i limitoch nášho videnia.

V aktuálnych súboroch malieb autor koncepčne rozvinul a vystupňoval postupy sledovateľné už v predchádzajúcich obdobiach. Tie sú charakteristické najmä absenciou narácie a abstrahovaním konkrétneho realistického vnemu v procese reprezentácie. Typická redukovaná farebnosť, prevažne tlmených tónov, smeruje až k monochromatickej výstavbe obrazu. Výraz maľby určujú technologické postupy narúšania celistvosti farebnej plochy (maľba do vlhkého plátna) a tiež jej rôzne gestické deštrukcie (stekanie, škrabanie a pod.). Farebne redukovaný, tvarovo abstrahovaný a prevažne statický prvok námetu autor často komponuje a uzatvára v bližšie nešpecifikovanom alebo vyprázdnenom priestore, čo v kontraste s narastajúcou expresivitou hmotových kvalít a štruktúr „rýchlej maľby“ vytvára výslednú neurčitú, snovú, niekedy až mysterióznu výrazovú charakteristiku obrazu.

Výber prezentovaných malieb je zostavený z cyklov Second Land, Encyklopédia a Pozorovanie. Pre všetky je zhodná reflexia a konštrukcia obrazového priestoru a krajiny. V súbore Second Land autor zachytáva krajinu, v ktorej sú prítomné rôzne civilizačné javy a konkrétne sociálne znaky. Vybrané zobrazenia sú založené na vzťahových a metaforických kontrastoch (les – kontajner, hroby – znak kríža verzus štátny znak, industriálne – agrárne). Tieto a podobné motívy naznačujú, že v zobrazení krajiny je prítomná aj istá ťaživá reflexia jej kultúrnej zraniteľnosti. Cyklus Encyklopédia naopak evokuje nevyčerpateľnú silu prírody. Tvorí ho imaginárny výklad rôznych vegetatívnych motívov a prírodných javov, ktoré mohutnejú a zapĺňajú celú plochu obrazového poľa. Kolekcia Pozorovanie zahŕňa maľby, na ktorých opakovane rozoznávame rovnaký typ objektu – rôzne varianty jednoduchej konštrukcie drevenej poľovníckej rozhľadne, určenej na pozorovanie krajiny.

Zuzana L. Majlingová

RASTISLAV PODOBA sa narodil v roku 1975 v Bánovciach nad Bebravou. V rokoch 1996-2002 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéroch prof. Vladimíra Popoviča a prof. Rudolfa Sikoru. V rokoch 2006, 2007 a 2009 sa stal finalistom ceny VÚB Maľba. V roku 2008 bol nominovaný za Slovensko na cenu Henkel Art Award. V roku 2009 mu bola udelená cena Martina Benku. Žije a tvorí v Krušovciach neďaleko Topoľčian. Pedagogicky pôsobí na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde vedie Otvorený ateliér maľby.

Za pomoc pri realizácii výstavy ďakujeme súkromným majiteľom zapožičaných diel, aukčnej spoločnosti White & Weiss a Krokus Galérii.

Tešíme sa na vašu návštevu!