denní tisk 20. 4. – 25. 4. 2015

V pondělních Lidových novinách vyšel článek Filipa Šenka o výstavě Nehmotné hmotným v Domě umění v Českých Budějovicích, kde je představena tvorba architektů z katalánského ateliéru RCR. „Hlavní témata práce architektonického ateliéru lze dobře z výstavy pochopit. Na prvním místě je třeba jmenovat vztah krajiny, resp. přírody a architektury. Základní funkcí stavby je vytvářet ochranu před přírodními vlivy, nikdo nechce, aby mu do domu pršelo či foukalo.“

Gabriela Velcová v úterním vydání E15 zhodnotila výstavu Vizionářství Jana Kaplického v NG. Koncept výstavy je podle autorky nedotažený: „Bohužel je expozice velmi skromná a po obsahové stránce působí jako titulní strana o životě velikána s několika ubohými a značně nevýstižnými výkřiky…“

Josef Chuchma se v Lidových novinách zaměřil na výstavu Staši Fleischmannové a Olgy Houskové, dvojčat, která spolu v roce 1938 založila ateliér Fotografie OKO. Výstava v pražské Leica Gallery představuje výběr jejich tvorby od třicátých do devadesátých let. Chuchma výstavu celkově zhodnotil jako „dobrý počin“.

Ve středečním Právu vyšla recenze Jana Šídy na retrospektivu malíře Lutobora Hlavsy v pražské galerii European Arts. Výstava „ukazuje jeho tvorbu ze všech zorných úhlů. Chce zachytit a akcentovat zásadní umělcova tvůrčí východiska, ale také načrtnout pohnutky, které k nim vedly.“

Kristýna Drápalová v Lidových novinách komentuje způsoby protestů proti plánované stavbě architekta Zdeňka Fránka v blízkosti Anežského kláštera v Praze. Emocemi nabité prázdné argumenty podle ní nikam nevedou: „je potřeba naučit se vést kultivovanou a věcnou veřejnou debatu. A právě tu takové zahušťování prostoru emocemi likviduje…“

Ve čtvrtečních LN vyšel text Josefa Chuchmy věnovaný výstavě, která představuje spisovatele Karla Čapka jako amatérského fotografa. Národní technické muzeum připravilo informačně bohatou expozici, která vedle samotných snímků obsahuje řadu dalších pozoruhodných předmětů. „To všechno stojí za vidění a má svůj půvab, i když nemusíme sdílet přesvědčení organizátorů výstavy z jejich úvodního slova, že „s odstupem osmi desetiletí se Čapkovy snímky staly uměleckými díly“.

Magdalena Čechlovská napsala pro páteční Hospodářské noviny recenzi knihy Tomáše Pospiszyla Asociativní dějepis umění. Kniha, u níž oceňuje především kapitolu věnovanou hnití Fluxus, podle ní patří „k tomu nejsrozumitelnějšímu, co bylo dosud o současném českém umění napsáno.“

LN se věnovaly sporu týkajícího se dvacet let staré rekonstrukce domu U Černé Matky Boží v Praze. Sporná smlouva ne rekonstrukci a pronájem budovy z počátku 90. let vyústila v soudní při, v níž hrozí, že stát bude muset investorovi zaplatit na pohledávkách a úrocích 300 i milionů korun.

Události v kultuře na ČT představily výstavu k 75. narozeninám Milana Knížáka (zde) a připravily rozhovor s kurátorkou NG Monikou Sybolovou o výstavě Tajemné dálky (zde). Tématem konfrontací Petra Fischera bylo financování kulturních projektu soukromými investory (zde).