Artalk.cz

denní tisk 18. 2. 2015

Celostátní deníky dnes reagují na vydání Ročenky Art+ 2014, která shrnuje loňské aukční výsledky, a přinášejí texty věnující se dění na českém trhu s uměním v uplynulém roce. Sběratelé a investoři loni v tuzemských aukcích utratili 854 milionů korun. Prodalo se 136 děl s více než milionovou cenou, což je o 13 procent méně než rok předtím. Nárůstu se naopak dočkal počet děl ve středním cenovém segmentu od 100 tisíc do milionu korun.

Před půl rokem zemřel německý nezávislý filmař Harun Farocki. Jeho dílu, jež je momentálně v Praze zastoupeno na třech výstavách (v galerii Futura, v DOXu a Goethe Institutu), se na stránkách A2 věnuje Miloš Vojtěchovský. „Jeho filmy a videoinstalace inspirují k zamyšlení, jak společensky angažovanou tvorbu spojit s nezávislou pozicí kritického pozorovatele.“

Na společnou výstavu Haruna Farockého a Zbyňka Baladrána v galerii Futura se následně zaměřil Matěj Strnad. „Prezentovaná Farockého videa zkoumají především, jak obrazy ‚pracují‘. Nesmíme však zapomínat, že jde zároveň vždy o obrazy práce, ať už dělníků, fotografů, vojáků, manažerů nebo i samotného filmaře. Naopak Baladránova videa mají sklon k metaforičnosti, přestože přinejmenším začlenění videa All for no reason (2011) na Farockého dílo v posmrtném dialogu navazuje.“

Václav Janoščík se na stránkách A2 věnuje dvěma výstavám v římském Muzeu umění 21. století (MAXXI), instalaci Bâton Serpent francouzského umělce čínského původu Huang Yonga a přehlídce Future Is Now sledující poměrně chronologicky vliv Nam June Paika na jihokorejská nová média. Obě výstavy „jsou příležitostí k reflexi časovosti novomediálního umění. Zároveň ukazují, že zakletí modernou povoluje právě v momentě, v němž ji současné umění opakuje – v očekávání budoucího.“

Judita Matyášová v Lidových novinách představuje aktuální výstavní program Oblastní galerie Liberec. „Loňský program ukázal, že kurátorský tým dokáže nakombinovat zajímavý mix výstav, kde si vyberou jak příznivci známých jmen, tak ti, kteří se zajímají o méně slavné autory,“ píše Matyýšová, podle níž vhodně vybraný program pokračuje i v letošním roce. „Nyní jsou v galerii k vidění grafiky Františka Bílka, obrazy Jiřího Nepasického, ukázky videoartu a několik překvapení.“

Jan Šída v Právu hodnotí výstavu korsického malíře Jacquesa Papiho, kterou prezentuje galerie Adolf Loos Apartment and Gallery ve výstavní síni Mánes. „Abstraktní expresionismus v podání Jacquesa Papiho není sice nijak objevný, ale má v sobě náplň temperamentu a energie. Jeho plátna jsou plná rozčilující i elektrizující hmoty, která vystupuje ven do prostoru.“

Mozaika na ČRo Vltava představuje retrospektivu Jiřího Hilmara, kterou do 17. května hostí Museum Kampa. O Hilmarově tvorbě hovoří kurátorka výstavy Ilona Víchová (zde).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *