denní tisk 12. 1. 2015

Antonín Kocábek se v Týdnu zamýšlí nad tím, proč u nás nejsou výstavy, které by přitahovaly návštěvníky z celé Evropy, a co brání tuto situaci změnit. Příčiny hledá především ve finanční situaci veřejných institucí.

Jan H. Vitvar se v Respektu věnuje výstavě Josefa Bolfa, kterou připravil kurátor Jiří Ptáček v žižkovské galerii Hunt Kastner. Bolfovy nové obrazy, tak jako dřívější práce, jsou inspirované tíživými zážitky z dětství, tentokrát je však jejich atmosféra temnější: „jako bychom se dívali na krajinu stiženou jadernou katastrofou. Tou oblastí však není žádný Pripjať nebo Fukušima, ale panelové Jižní Město.“

Týdeník Rozhlas přináší recenzi výstavy pražské Galerie Smečky Karel Teige: Plochy snů, kde jsou vystaveny Teigeho fotomontáže. Podle Radima Kopáče jde o „bez nadsázky jednu z výstav roku – a nejen 2014, možná i 2015.“

Národní galerie připravila v Clam-Gallasově paláci výstavu barokního grafika Giovanniho Battisty Piranesiho. „Pražská výstava představuje Piranesiho grafické dílo v celé tematické i výrazové pestrosti. Od počátečních krajin, kde teprve hledal vlastní výraz, přes antické památky Říma, městské veduty, imaginární starověké žaláře, prolínání prostoru a schodišť až po originální návrhy nábytku, nářadí či rekonstrukce římských památek, na nichž se jednotlivé městské části málem mění v plovoucí ostrovy,“ píše Jan Gabriel v Hospodářských novinách.

ČRo Radiožurnál informoval o probíhajících přípravách na vybudování památníku Jana Palacha ve Všetatech. Komise odborníků z Národního muzea a ministerstva kultury stanovila termín vypsání architektonické soutěže na konec března (zde).

Nedělní Události v kultuře na ČT připravily reportáž o výstavě kuriozit ze sbírek strahovského kláštera, která probíhá v Arcidiecézním muzeu v Olomouci. Výjimečné exponáty představila kurátorka Helena Zápalková (zde). Druhá zpráva z oblasti výtvarného umění prezentovala projekt Generace 45 fotografa Hynka Glose, který portrétuje významné české výtvarníky narozené před rokem 1945 (zde).