TZ: 15. ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor

10. 11. 2014Artalk Infoservis

15. ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor / Multifunkční aula Gong / Ostrava / 15. 11. 2014

Pohyb – Zvuk – Prostor: dvě světové premiéry inspirované tvorbou Williama S. Burroughse

15. 11. 2014

Multifunkční aula Gong

People Like Us GB: Consequences

Handa Gote CZ: Research and Developement

Slavo Krekovič SK: Machine Strategy

Opening Performance Orchestra CZ: The Acid Lands

Vstup volný

Galerie města Ostravy, Multifunkční aula Gong, Dolní Vítkovice, Ruská 2993

www.plato-ostrava.cz

15. ročník festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor, který pořádá Galerie výtvarného umění v Ostravě a Bludný kámen ve spolupráci s PLATO - platformou (pro současné umění) Ostrava se uskuteční 15. 11. 2014 v Multifunkční aule Gong v Dolní oblasti Vítkovic. Festival prezentuje tvorbu předních tuzemských i zahraničních představitelů experimentální hudby, videa a divadla: People Like Us (GB), Opening Performance Orchestra s Pavlem Zajíčkem (CZ), Sláva Krekoviče (SK) a Handa Gote Research & Development (CZ). Letošní ročník je při příležitosti 100letého výročí narození věnován spisovateli, výtvarníku a vizionáři Williamu S. Burrougsovi.

Mezi hlavní hvězdy festivalu podle Martina Klimeše, organizátora festivalu, patří Vicki Bennettová tvořící pod hlavičkou People Like Us. „Umělkyně je považována za jednu z průkopnic stále expandující oblasti samplingu, manipulace materiálu jiných autorů a střihu nalezených filmových a zvukových záznamů. Byla také první, které byl poskytnut neomezený přístup do celého archívu BBC, její díla byla vystavena mimo jiné v Tate Modern, Barbican Centru a Centro de Cultura Digital.“ V PLATO uvede své představení Consequences.

Speciálně pro letošní festival P – Z – P vznikly dvě skladby The Acid Lands a Machine Strategy, které budou uvedeny ve světové premiéře. Za půlhodinovou kompozicí The Acid Lands inspirovanou knihou Západní země, stojí sedmičlenný soubor Opening Performance Orchestra, který si ke spolupráci přizval Pavla Zajíčka. Pavel Zajíček patří k nejdůležitějším postavám českého undergroundu, stál např. u zrodu legendární skupiny DG 307. Zvukovou performanci Machine Strategy inspirovanou halucinačními vizemi z Borroughsovy knihy Nova Express, vytvořil umělec a vedoucí Ateliéru multimédií na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, Slávo Krekovič. Ostravané budou mít dále vzácnou příležitost vidět přední český divadelní soubor zaměřený na experimentální tvorbu Handa Gote s představením Mission. „Handa Gote se zabývá experimenty s dramaturgií, začleňováním nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla.“ Doplňuje Petr Ferenc, dramaturg festivalu.

PLATO se k organizačnímu týmu festivalu připojuje letos poprvé a především zpřístupňuje prostory, ve kterých se bude festival odehrávat. Oproti předešlým ročníkům je festival pro své návštěvníky zdarma.

Festival je součástí doprovodného programu PLATO, cyklu Odložená paleta zaměřující se na rozšířené pole výtvarného umění v kontextu nových médií, literatury, filmu, hudby, tance a divadla.

PEOPLE LIKE US: CONSEQUENCES (ONE THING LEADS TO ANOTHER)

Britská umělkyně Vicki Bennettová, která od roku 1991 tvoří v oblasti audiovizuální koláže a je považována za jednu z průkopnic stále expandující oblasti samplingu, manipulace materiálu jiných autorů a střihu nalezených filmových a zvukových záznamů. Pod hlavičkou People Like Us se Vicki oddává především manipulaci a přepracovávání materiálu z oblasti experimentální i populární hudební, filmové a rozhlasové tvorby. V roce 2006 byla Vicki první umělkyní, jíž byl poskytnut neomezený přístup do celého archívu BBC. Díla PLU byla vystavena mimo jiné v Tate Modern a Barbican Centru a Centro de Cultura Digital, zazněla například na festivalu Sonar. Pro rádio WFMU připravuje Vicki Bennettová experimentální umělecký pořad DO or DIY, její diskografie je k dispozici ke stažení zdarma na UbuWebu.

HANDA GOTE: RESEARCH & DEVELOPMENT

Handa Gote se zabývá experimenty s dramaturgií, začleňováním nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín. (Skupina prosazuje termín vizuální, resp. světelná dramaturgie namísto výrazu design).

OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA (host Pavel Z): THE ACID LANDS (2014)

Skladba The Acid Lands vznikla speciálně pro letošní ročník festival Pohyb – Zvuk – Prostor, který je věnován stému výročí narození Williama Sewarda Burroughse. Již názvem své skladby se Opening Performance Orchestra hlásí k ambivalentnímu Burrougshovu odkazu. Vynášený do nebes i zatracovaný, geniální prozaik a celoživotní experimentátor, pozapomenutý i znovu objevený newyorskou avantgardou. Mluvené slovo, konkrétní zvuky nejrozmanitějšího druhu v barevné změti, nepřeslechnutelný Burroughsův hlas i jeho destrukce, extrémní hlukové pasáže i momenty absolutního ticha – to vše odráží zdánlivě nesourodý a protikladný svět Burroughsovy poetiky. Půlhodinová kompozice je orámována textovými experty českého překladu Burroughsova románu Západní země v podání českého básníka a hudebníka Pavla Z.

OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA

Opening Performance Orchestra je sedmičlenný soubor, který se žánrově pohybuje od elektronických výbojů hudební avantgardy 20. století až po současnou japonskou noise music. Vlastní tvorba souboru je založena na tzv. fraction music, kdy je výchozí zvuk digitálním způsobem destruován, roztříštěn a nekompromisně zbaven všech svých původních atributů v duchu kréda „žádné rytmy – žádné melodie – žádné harmonie“.

Pavel Zajíček, český básník, hudebník, výtvarník a performer, patří k nejdůležitějším postavám českého undergroundu. S Mejlou Hlavsou, vedoucím skupiny The Plastic People Of The Universe, stáli v roce 1973 u zrodu legendární skupiny DG 307. DG 307 představovali experimentální spojení hudební koláže doprovázené Zajíčkovými texty a jeho expresivním hlasovým projevem. Činnost DG 307 i dalších undergroundových skupiny byla násilně přerušena politickým procesem s jejich představiteli v roce 1976 a jejich uvězněním. Po nucené emigraci Pavla Zajíčka v roce 1980 se skupina nadlouho odmlčela a její aktivity byly obnoveny až v roce 1992. Pavel Zajíček proslul coby autor velmi svébytných textů zejména pro DG 307 a zároveň jako básník, jehož sbírky v sedmdesátých letech vycházely v originální výtvarné podobě – bohužel často jen v minimálních samizdatových nákladech.

Pavel Z se jako host objevuje u Opening Performance Orchestra již potřetí, v loňském 2013 se podílel na premiéře skladby The Noise of Art uvedené na Minimaratonu elektronické hudby pořádaném při festivalu soudobé hudby Ostravské dny.

SLÁVO KREKOVIČ: MACHINE STRATEGY

Hudebník, zvukový umělec, kulturní organizátor a publicista. Spoluzakladatel a dramaturg prostoru pro současnou kulturu A4 v Bratislavě a sdružení Atrakt Art, které je vydavatelem časopisu 3/4, organizátorem festivalu aktuální hudby NEXT a spoluorganizátorem festivalu-sítě kultury nových médií Multiplace. V současnosti působí jako vedoucí Ateliéru multimédií na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Ve své tvorbě pracuje s analogovou i digitální elektronikou, věnuje se elektroakustické improvizaci, zkoumající možnosti nových rozhraní kolaborativním projektem a interaktivní zvukovou instalací. Je členem hudebních projektů Shibuya Motors, Voice Over Noise, Musica falsa et ficta, Feed the Tiger, Touchscreen Orchestra.

Na objednávku festivalu Pohyb-Zvuk-Prostor vytvořil zvukovou performanci Machine Strategy, inspirovanou halucinačními vizemi Burroughsovy knihy Nova Express z roku 1964 – nová mytologie vesmírného věku. Surrealistické obrazy dystopického proto-kyberpunku evokují „moře odhmotněného zvuku“, street hardwaru a softwaru, kde se spojují nahrané biologické zvuky i rádiové vlny různých frekvencí zachytávané v reálném čase. „Ticho je nejžádanějším stavem.“