Art Berlin Contemporary a Julie Mehretu

Již po sedmé proběhl v Berlíně galerijní veletrh Art Berlin Contemporary (ABC), navazující na partnerský Berlin Art Week, který se uskutečnil 16. – 21. září, a jako obvykle se stal hlavní událostí na výtvarné scéně tohoto podzimu. Jeho součástí byla i vernisáž výstavy původem etiopské umělkyně Julie Mehretu, která v Galerii Carlier Gebauer trvá až do začátku listopadu.

Projekt samotný vznikl jako iniciativa devíti soukromých galerií (mj. například Galerie Guido Baudach a Galerie Kamm) a poskytuje výstavní platformu pro prezentaci německých i zahraničních galerií. Letos se na ABC v monumentální hale Station představilo 111 galerií představujících 115 uměleckých osobností. Z českých galerií zde participoval SVIT (s Markem Medunou), Polansky (Adam Holý a Vladimír Houdek) a Hunt Kastner (Jiří Thýn). Galerie Schleicher/Lange vystavila v centrální expozici jeden z obřích lustrů Krištofa Kintery.

Ve středu a v pátek v rámci ABC Gallery Nights otevřely jednotlivé galerie své prostory do ulic – nejprve ve čtvrti Mitte a Kreuzberg, následující večer pak v Schönebergu a Charlottenburgu, tedy převážně kolem pulzující Potsdamerstrasse. Vernisážové večery, prodlužující se do noci na živých berlínských bulvárech, poskytly návštěvníkům nejen bohatý avantgardní zážitek, ale zejména smršť vizuálních informací. Celotýdenní výstavní dění doprovázel nabitý program více než čtyřiceti vizuálních i zvukových performancí, projekcí, divadelních představení a setkání s umělci, podporující velkolepost akce a tichou závist kulturního našince vůči německým sousedům.

Jednou z nejvýraznějších výstav byla expozice známé americké umělkyně Julie Mehretu v galerii Carlier Gebauer. Mehretu (narozena 1970), původem z Etiopie, ale žijící a tvořící ve Státech, pracuje na monumentálních abstraktních kompozicích, skládajících se z mnoha vrstev. Podobně jako elementy města a architektury, tvořící jednolitý celek z různorodých nánosů, jsou malby a tisky Julie Mehretu záznamy odkrývající historii a paměť místa. Ve svých dílech vrství akrylovou barvu s nánosy tužky a pera. Vzniká tak jemná síť prostupujících se prvků, vynořujících se jeden z druhého a odhalující vzájemně propojené struktury. Architektura a místo slouží jako slepá mapa, do níž se otiskují prožitky a události a jejíž pomocí je možné je znovu vystopovat. Fyzické a psychické se navzájem determinují a formují.

Výstavou Half a Shadow navázala Mehretu na svůj předchozí cyklus s názvem Mogamma (2012), vystavený na Dokumentě 13. Mogamma je vládní budova na náměstí Tahrír v Káhiře, jež se do povědomí dostala při nedávných událostech revoluce v arabských zemích v roce 2011, zvané také „arabské jaro“. Ústředním bodem autorčina cyklu byl nejen vztah architektury a geografického prostoru, ale také architektury a mocenských struktur. Mehretu přes sebe navrstvila desítky kreseb z ústředních náměstí po celém světě. Náměstí je středobodem města, kde se odehrávají setkání národa v klíčových situacích, a obvykle tu rovněž začínají povstání a revoluce, hrozící pěstí proti budovám veřejné správy.

V expozici Half a Shadow svá díla Mehretu formálně posouvá do odlišných rovin abstrakce. Monumentální plátna postrádají lehkost a barevnost malířčiných děl předešlých. S vážnými tématy přichází temné malby v tónech šedé a černé. Mizí i ostré architektonické prvky, zůstávají jen rozostřené, nerozluštitelné symboly, chvatné znaky psané davem, prchavé letmé stopy zachycené v spěchu. Chaos a zmatek, změť linií a křivek, evokujících dav a nepokoj. Skupiny hektických znaků, pádící tahy, kaligrafické značky připravené k boji. Na plátnech můžeme rozeznat nezřetelné obrysy postav či zvířat, stejně jako krajinné prvky. Inkoustové kresby a rytiny přetínají racionálně rovné linie, vnášející do chaosu podivný řád. Metafory událostí arabského jara posouvá do kontemplativní, osobní roviny vlastní interpretace. Konflikt a jeho průběh, následky pro jednotlivce i masu, jež jej začala. Lidský dav v městské džungli, po němž v okamžiku nezbudou téměř žádné stopy.

Navzdory tomu, že se vztahuje ke konkrétním místům a jejich kontextu, Mehretu zůstává kosmopolitní a multikulturní. Její díla nelze exotizovat či etnicizovat, přestože své africké kořeny nepopírá – lokální problémy a konflikty daného místa hodnotí z hlediska univerzálních lidských měřítek, stopuje obecně humánní pocity a pohnutky. Není primárně společensky či politicky kritická, ale detailně analyzuje dané situace a pozice jednotlivých subjektů. Mehretu umí využívat jazyk abstrakce k vyprávění příběhů – příběhů velkých i méně nápadných, ale bytostně spjatých se základními archetypy lidského chování a potřeb.

______________________________________________________________

Art Berlin Contemporary / Berlín / 18. – 21. 9. 2014 Julie Mehretu: Half a Shadow / Galerie Carlier Gebauer / Markgrafenstrasse 67, Berlín / 20. 9. – 1. 11. 2014

______________________________________________________________

foto: Michal Bořke

Kateřina Štroblová | Kateřina Štroblová je kurátorka a teoretička současného umění. Působí jako asistentka na Katedře teorie a dějin umění Fakulty umění Ostravské univerzity a jako kurátorka galerie GAFU.